שבוע הספר 2015 ב"כיכר השבת": הרב יעקב ב. פרידמן על קריאה אינטרנטית

לרגל שבוע הספר, מארח "כיכר השבת" את מיטב הסופרים החרדים. והיום: הרב יעקב ב. פרידמן על תרומתן של הסופרות החרדיות, הוגי (וחסרי) הדעות של החילונים וגם: על קריאה אינטרנטית והנזק שהיא גורמת לעולם הספר ולקורא (תרבות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב יעקב ב. פרידמן עם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל (באדיבות המצולם)

מה הספר הראשון שכתבת?

'בסוד שיח', היה פרי-בוסר. כישלון מוחלט. ההצלחה החלה בספרי השני 'נפש הישיבה', שחדר יפה לעולם הישיבות.

מה ההבדל בין שוק הספרים החרדי לשוק הכללי, ומה אומרת אצלנו תרבות הספר?

נכנס אליי באחד הימים נער בן 22, ודמעתו על לחיו. הוא טען ששבע שנות לימודיו בישיבה היו לריק. לא רכש ידיעה אפילו בפרק אחד, אפילו לא דף גמרא אחד, גם לא תוס' אחד!

אמרתי לו כך: כשנופל מהסטנדר הסמוך רשב"א, תזנק להרים אותו, ותנשק אותו בחום. אם ייפול, להבדיל, ספר חשבון, לא תזנק, לא תנשק. אוליי הישיבה לא לימדה אותך אפילו תוס' אחד, אבל השרישה בך את היכולת להבדיל בין רשב"א לשאר רעיונות מכורכים. ומי שההבדל חקוק עמוק כל כך בעצמותיו, יום יבא וישקוד על דלתותיו.

עולם הספר החילוני, מאידך, מצוי על הקנטים. הכניסה ההיפר-אקטיבית של תרבות המדיה והעברת-המידע הדיגיטאלית, זרעה הרס בשווקי הספר החילוני. הענף הזה חווה טלטלה. 'סטימצקי' מנסה למנוע פשיטת רגל על-ידי הכנסת מוטיבים בידוריים לחנויותיה. המצב ב'צומת ספרים' אינו טוב בהרבה. 'שבוע הספר' עורך מאמץ החייאה, ומוכר ספרים כמו בטטות, 3 במאה, ארבעה במחיר שניים. בפועל, ספריות עירוניות מתרוקנות מצרכניהן הטבעיים, המעדיפים להתנוון על הספה מול הטלוויזיה.

התמכרותו של נוער חילוני לתרבות קריאה אינטרנטית, היא סימפטום חריף לחולשת דורנו. הציבור רוצה את המידע שלו פאסיבי, שיזרום לעורקיו, לחושיו בשפת הצבע והקול, בלי שיזדקק לשנות תנוחה בכורסה.

הקידמה העניקה את היכולת להעביר מידע וסיפורת בחלקיק השניה ממרחבי היקום, אבל העולם איבד את העונג מניחוח הדפוס, מניסוח של משפט, מהשראה תיאורית, מדקות-הגדרה, מתחכום.

בציבור החילוני נחשבים הסופרים להוגי דעות, כעמוס עוז וא. ב. יהושע. איך נחשבים סופרים בציבור החרדי?

יש סופרים המספרים מה קרה. ומשמשים בעצם פועלי-כתיבה. ויש, מאידך, כותבים שכתיבתם מעצבת תהליכים חברתיים, ומחוללת שינויי תפיסה. היחס בהתאם. אגב, א. ב. יהושע אינו "הוגה", והוא חסר "דעות".

האם יש תפקיד ויעוד לסופר חרדי?

התפקיד החשוב שמור לסופרות לנוער. הן ממלאות חלל עצום. לפני כן היינו חייבים לצנזר ספרות חילונית, ולהלביש לה כיפה. היום יש לנו סיפורת מנופי הנפש שלנו! איזו מהפיכה נפלאה!

מהו הספר / הסופר חרדי הכי מוערך בעיניך?

'גשר צר' של זריצקי הוא ספר מטלטל. טעמו משתבח עם השנים. 'אור ממערב' של ר' זליג שכנוביץ. 'מוח ולב'.

עוד בנושא שבוע הספר:

(באדיבות המצולם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר