המטרה - חברות ביטוח

המאבק ברשת ביג: הרבנים יממשו את 'חרם ההשקעות'

על רקע סירוב רשת ביג לסגור שעריה באשדוד בשבת, מחריפים הרבנים את המאבק: בכינוס שייערך השבוע יועברו הנחיות חדשות לסוכני ביטוח, לפיהן אין להשקיע בענקיות ביטוח באם הרווח עלול להגיע מחברות הפועלות תוך חילול שבת. המטרה: פגיעה בחברת 'מגדל' ובחברות נוספות המושקעות ב'ביג'. כל הפרטים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
לוגו ביג לצד חרדים (צילום: קובי גדעון - פלאש 90, לוגו החברה)

המערכה נגד חילולי השבת באשדוד מתרחבת: השבוע (שני) תתקיים באשדוד אסיפה מיוחדת המיועדת לסוכני ביטוח בכירים מהמגזר החרדי מכל רחבי הארץ, בה יועברו "הנחיות הלכתיות" כיצד יש לנהוג בנוגע לפוליסות ביטוח המשתייכות לחברות דוגמת 'מגדל' המושקעות בהיקף כזה או אחר בחברות המחללות שבת בפרהסיה דוגמת 'ביג'.

האסיפה יוצאת לדרך לאחר שהתקבלו ההנחיות ההלכתיות עליהן שקדו רבני הבד"ץ ואשר התקבלו בעצה אחת עם גדולי בתי דין בניסיון להפעיל לחץ נוסף על רשת "ביג" לעצור את חילולי השבת במרכז שנפתח באשדוד.

באסיפה ישתתפו חברי 'ועדת הרבנים' של בד"צ 'רבני הקריות' באשדוד, הרב אברהם נחמן גוטרמן, הרב אלעזר שטרן והרב אברהם חיים ברנשטיין. חברי ועדת הרבנים יציגו את ההנחיות לסוכני הביטוח הפועלים במגזר החרדי, ויתנו מענה לשאלות שנוגעות למקרים שבהם העברת הפוליסה עשויה לגרום להפסד מרובה לבעל הפוליסה (כגון במידה ויש לחתום על הצהרת בריאות) או לסוכן (הפסד הפרמיות).

הנחייתם של חברי ועדת הרבנים היא שבמקרה של רכישת פוליסה חדשה יש לוודא שלא יהיה חשש שהרווחים יגיעו מהשקעה בחברות המחללות שבת בפרהסיה ובמוצהר דוגמת 'ביג', וכן יש לנסות לעשות כל מאמץ כך שגם הפוליסות שנרכשו זה מכבר לא יגרמו לכך שבעליהן יהנו מרווחים שהושגו תוך חילול השבת.

במקביל, נמסר מבד"ץ 'רבני הקריות' באשדוד כי בימים האחרונים הגיעו לבית הדין בקשות מחברות ביטוח המבקשות להתחייב ולהבטיח כי לא ישקיעו את כספי הפוליסות בחברות המחללות שבת בפרהסיה כשבעליהן הבהירו כי הם נכונים לפעול לפי פסק ההלכה. כל הנתונים הללו יועברו באסיפה המיוחדת לסוכני הביטוח.

פסק ההלכה: אין ליהנות מרווחים שהושגו בחילול שבת

פסק ההלכה שהתקבל בידי חברי בד"ץ 'העדה החרדית' בירושלים קובע כי אין ליהנות מרווחים שהושגו תוך חילול שבת. הפסק, המופיע ב'מדריך לכשרות הממון' שיצא לאור בידי ועד הפיקוח ההלכתי להשקעות ופיננסים שע"י הבד"ץ, התקבל בתום דיון מעמיק שעסק בשאלה האם בעל מניות שאין לו זכות הצבעה ואינו יכול להביע דעה בצעדי החברה, יכול ליהנות מרווחים שהושגו תוך חלול שבת או לא.

בשאלה זו הוכרע הלכה למעשה בידי הבד"ץ כי על אף שבעל המניות אינו בעל זכות הצבעה, אסור לו ליהנות מכספי חילול שבת (כדברי מרן הראב"ד בספרו 'מועדים וזמנים השלם', בתשובה שבה דן בארוכה לפני בעל ה'מנחת יצחק' זי"ע שקיבל את דבריו: "הגע עצמך האם שותפין שנשתתפו ואחד התנה לחבירו שהוא שותף כפי מעותיו, אבל מ"מ מקבלו לשותף רק באופן שאין לו שום זכות כלל להתערב בענייני העסק, רק לקבל רווחיו, האם נאמר דבזה פקעה שותפותו?").

לפסק הלכה זה הסכימו גם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל והגאון רבי יעקב בלויא זצ"ל (המסיק בספרו 'ברית יהודה' כי "לפי עיקרון זה נראה שאין לחלק בין מניות עם זכות הצבעה לבין מניות בלי זכות הצבעה, ועל פי זה יש להיזהר שלא לרכוש מניות של חברות או מפעלים שעסקיהם אינם מתנהלים ע"פ דין תורה כגון חילול שבת, איסורירבית וכו' כיון שעם רכישת המניה נעשה הוא בעלים ושותף בכל עסקיה" וכו'.). איסור זה מתחזק לאור החוק החדש בשוק ההון לפיו גם לבעלי מיעוט ישנה זכות הצבעה.

נושא זו הועלה אף על שולחנם של פוסקי הדור ובתי הדין, וולאור הכרעותיהם גובשו ההנחיות שלפיהן יתנהלו הדברים מעתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר