בן הרבי סלונים מסביר • האזינו

"ריבוי ההשכלה לאשה הוא דבר לא טוב; סכנה גדולה"

בחלק מהסמינרים החסידיים נערכים ללימודי תואר שני ובחסידות סלונים פועלים לצמצמם את מימדי התופעה • הגאון רבי משה ברזובסקי בן האדמו"ר מסלונים הסביר בפני אברכים למה אסרו את הלימודים הללו • "ריבוי ההשכלה סכנה גדולה למילוי התפקיד של האשה - גם כ'אשה' וגם כ'אם'" • תמליל דבריו (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בן הרבי מסלונים והאדמו"ר מסלונים (צילום: כיכר השבת, אביר סולטן - פלאש 90)

סערת לימודי התואר השני בסמינרים: בעוד בחלק ניכר מהסמינרים החסידיים נערכים לקראת פתיחת ההרשמה ללימודי דרגה 2 (מקביל לתואר שני אקוויוולנטי) זאת לאחר קבלת האישור של מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" הרי שכפי שנחשף בחסידות סלונים מבקשים לצמצם את מימדי התופעה ולנסות למנוע אותה בכל מחיר.

במסגרת שיחה לאברכים שמסר הגאון רבי משה ברזובסקי בן כ"ק האדמו"ר מסלונים וראש ישיבת סלונים התבטא בחריפות והביא את דעת אביו נגד לימודים אלו והסביר מדוע הם נאסרו.

"כיכר השבת" מביא את תמליל דבריו המלאים:

"אתייחס כעת אל הנושא שדיברנו עליו בקצרה בשבוע שעבר, מה שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל התירה ללמוד לתואר שני (אקוויוולנטי).

"יש כאן שתי הבהרות נחוצות מאוד: דבר ראשון צריכים לחזור ולומר כי האדמו"ר זצ"ל התנגד לכך בכל תוקף, הסיבה שהתנגד, גם בגלל ההשפעה שיש לכך על הכלל, וגם בגלל ההשפעה שיש בכך על כל יחיד.

"האדמו"ר זצ"ל סבר שריבוי ההשכלה לאשה הוא דבר לא טוב. וכמות ההשכלה שאשה צריכה ללמוד לתואר שני הוא דבר לא טוב. כלומר, האדמו"ר זצ"ל ראה בהשכלה עצמה 'דבר שלילי', גם אם התוכן עצמו לא שלילי.

"בדרך כלל, הוא אמר, התוכן עצמו גם שלילי, אבל גם אם התוכן לא שלילי, הוא ראה בריבוי ההשכלה סכנה גדולה לתמימות, וליראת שמים, ולמילוי התפקיד של האשה - גם כ'אשה' וגם כ'אם'.

"יש את המינימום שאשה צריכה ללמוד, אבל אם כדי להתקדם בעבודה שלה היא צריכה להרבות בהשכלה, זה משפיע מאוד מאוד לרעה על כל הצביון של האשה והאם.

"האדמו"ר זצ"ל ראה בכך חיסרון גדול מאוד, וזה מבואר בספר נתיבות שלום במכתבים, יש על כך מכתב שלם שבו מרחיב על החסרונות של לימודי ההשכלה.

"ישנם דברים שהם בגדר 'כזה ראה וקדש', ו'קבל את האמת ממי שאמרם' - ממי שיודע ומבין. יש דברים ש'רופא' יכול להסביר לכל אחד, אבל יש דברים ש'רופא' אומר לאדם; ההסברים מדוע, הם ארוכים מאוד, אבל אני כמי שמכיר היטיב את גוף האדם, אומר לך שדבר מסוים לא טוב לגוף שלך. כך, שבענין המדובר כשאדם ישאל את האדמו"ר הוא יגיד לו; זה לחלוטין לא מומלץ!

"במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל עמדה על הפרק שאלה אחרת; לא שאלה של המלצות - מה כדאי ומה לא. השאלה שדנו בה היא, מה מותר ומה אסור. וזה שני צדדים של שאלה.

"יש שאלה במצב שאדם רוצה שביתו יהיה בית ה', 'בית שהשכינה שרויה בו', מה היא הדרך, על זה התשובה; שמי שרוצה כזה סוג בית, הדרך שלו היא לוותר על ריבוי ההשכלה גם אם זה מוריד מפרנסתו. וזו הייתה התשובה בצורה ברורה וחד משמעית.

"האדמו"ר זצ"ל התנגד בכל תוקף ונלחם בכל כוחו נגד החלטת משרד החינוך כי 'מורות' צריכות להשתלם וללמוד ולדעת הרבה יותר במצב שזה לא נחוץ להם לעצם מלאכת ההוראה.

"התשובה הכללית לגבי הנשים: כל ריבוי ההשכלה הוא בדיעבד שבדיעבד, ורק מה שמוכרחים ולא יותר מזה. ובשביל תוספת פרנסה לא עושים את זה. אבל המועצת דנה גם במה מותר ומה אסור, ולא רק בשאלה מה מומלץ ומה לא. ובמותר והאסור יש כאן דבר קצת משונה.

"בעצם, יש למועצת הנחיות ברורות בנושא; התואר הוא מותר ואסור. הוא מותר, רק כשהתוכן מפוקח שאין בו שום בעיה, ורק כש'המרצים' חרדיים שלא הלכו ללמוד באוניברסיטה. ובאופן רגיל כדי ללמד לתואר M.A צריכים להיות 'דוקטור', ואין דבר כזה 'דוקטור' שלא למד באוניברסיטה.

"שמעתי שיש מוסד אחד, שלטענתם הם יכולים לעמוד בתקנון הזה כי המוסד מחזיק 'בעלי תשובה' שמחזיקים בתואר דוקטור מהתקופה של לפני חזרתם בתשובה, והם חרדיים למהדרין כיום. כך שמעתי, וגם את זה צריכים לבדוק. אבל באופן כללי עדיין אין דבר כזה, וההיתר שיצא מהמועצת הוא רק בשני התנאים שציינתי.

"לכן, כששואלים מה דעת האדמו"ר שליט"א בנושא, דעתו בנושא; כי 'לציבור שלנו לחלוטין לא מומלץ בכלל, אם לא במקרה הכרח. בשביל תוספת פרנסה, לא מומלץ, וגם במקום ההכרח, באיסורים - אין דבר כזה הכרח.. כי אין דבר כזה 'הכרח' שיביא אדם לעבור איסורים'.

"יש נקודה שרבים שואלים עליה ואני לא יודע מה לענות על זה, והאדמו"ר שליט"א אמר לי שאין בזה שום היתר. יש היום בסימנרים מרצים שהם דת"לים או חילוניים כופרים שמדברים כפירה או שמדברים דברים אחרים לא טובים. ובעצם, לפי הוראות מועצת גדולי הצורה של אגודת ישראל, אסור לאדם כזה להרצות בסימנרים בשום דרך ואין לזה שום היתר.

"אבל אני לא הכתובת או האדם שאגיד ואציין מי מקיים את התקנות של המועצת ומי לא. בנוגע אלינו, ריבוי ההשכלה הוא דבר אסור, למעט במקרה ההכרח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר