"לסכנה יש שם - התמכרות"

המאבק החרדי בוואטסאפ: "נזקים גדולים לגוף ולנפש"

המאבק החרדי נגד אפליקצית ווטסאפ מתרחב. לאחר קריאתם של אדמו"רים לנטוש את שירות המסרים המידיים, גם רבנים ליטאיים הצטרפו השבוע לקריאה. העיתון "יתד נאמן" אף פרסם מאמר מערכת מיוחד נגד השירות בו התריע מפני התמכרות וכן "נזקים לגוף ולנפש" שנבעו משימוש באפליקציה הפופולרית (חרדים, רשת)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המלחמה במגזר החרדי בשימוש בוואטסאפ נמשכת: בשבועות האחרונים התבטאו מרנן האדמו"רים מויז'ניץ וסאדיגורה כנגד השימוש בתוכנת המסרים המידיים וואטסאפ והדגישו כי הדבר גרם לחורבן בתים ולהרס חינוכי. בתחילת השבוע פרסמו הגר"י סילמן והגר"ש רוזנברג מכתב בעיתון "יתד נאמן" בו הזהירו מהתמכרות לשימוש ברשתות החברתיות והיום ממשיך העיתון הליטאי במתקפה ומפרסם מאמר מערכת מיוחד נגד השימוש באפליקציה.

"הצורך בהסברה אודות נזקי התקשורת ה"מתקדמת" שלמרבה הצער חדרו אף למחננו, הוא דוקא כלפי המצאות שלכאורה, למי שאינו מתבונן, אין בהם כל פסול. כוונתנו להמצאות ההופכות את המכשיר הנייד למעין "קבוצה חברתית" רבת משתתפים, שבה יכול כל אדם לבחור באיזו קבוצה הוא מעוניין להשתתף ובאיזו לא" מתאר העיתון את השירות.

האדמו"רים מויז'ניץ וסאדיגורה, הראשונים לאסור שימוש ביישום (צילום: א' בליק)

"לכאורה – יטען הבן התם – מה רע בכך שאני וחבריי הקרובים נוכל להתכתב ולהחליף חוויות באופן קבוצתי באמצעות הרשת, מבלי לטרוח להרים טלפון? איזה פסול יש ב"קבוצה משפחתית" שבה יכולה הסבתא המעודכנת לצפות "און-ליין" בנכדתה שלפני רגע החלה לזחול או השמיעה לראשונה "דבר חכמה" מוצלח? ובכן, לסכנה המוחשית יש שם ברור: 'התמכרות'"

"עבדים נרצעים של מילים ותמונות"

העיתון טוען כי "מי שהיה שם, ולו לזמן קצוב ומוגדר, חווה זאת על בשרו והקרובים לו יכלו לחוש בכך בעליל. מהר מאוד הופך החבר בקבוצה (בדרך כלל מדובר ב"קבוצות" רבות שמספרן הולך וגדל) לעבד נרצע של המילים והתמונות, הוא "מדבר" בעת ובעונה אחת עם אנשים רבים, בנושאים שונים, מסביב לשעון – והזמן היקר הולך לאיבוד, כאשר יערוך את החשבון כמה זמן יקר השחית על אותה "פטפטת קבוצתית אינסופית" – יבין עד כמה גדול הנזק שהיא גורמת לכל בן אנוש, קל וחומר ליהודי היודע מהי "חובתו בעולמו" וכי זמנו בעולם הזה קצוב ועתיד הוא ליתן את הדין על כל רגע ורגע שהשחית לשווא".

"וכל זה – כאמור – בהנחה שכל חברי הקבוצות הם יהודים יראים ושלמים, הראויים לחלוק עימם את חוויות החיים, שהשהות האינסופית במחיצתם מוסיפה יראת ד' לנפש האדם. איך לומר זאת בעדינות? לא תמיד זה מדויק... ובכל מקרה: מה עם הימים השבועות והחודשים שמתבזבזים להבל ולריק?".

"מתקשים להיגמל"

"ליהודי החרד לדבר ד', אין צורך להכביר בהסברים. די לו בקביעת הרבנים כי הדבר אסור ויש בו כדי לגרום היזק מרובה. ובכל זאת, ראוי לדעת כי במקרה שלפנינו אין זה חוק או "גזירה" שטעמה ידוע ליודעי ח"ן ומאיתנו נדרש רק לציית בלי להבין" נכתב בהמשך המאמר. "הפעם לפנינו עובדה הידועה לכל, שתוכנות אלו מביאות להתמכרות מסוכנת (שאף במערב מנסים להתמודד עם נזקיה, ללא הצלחה), שמרחיקה בני אדם ממשפחותיהם ומחיי חברה נורמליים ותקינים לטובת "חיים וירטואליים", זו תופעה שגורמת גם נזקים כלכליים חמורים לפרט ואף לכלל".

ההוראה הליטאית (סריקה)

העיתון מוסיף כי "הוכח כי תפוקת הייצור במפעלים ובמקומות עבודה בהם העובדים מחוברים לתוכנות אלו – ירדה פלאים, ואלו רק חלק מהנזקים הבלתי הפיכים האורבים לחברי ה"קבוצות", שנגררו לכך בדרך כלל מבלי משים ואז מתקשים להיגמל".

"הנזקים לגוף ולנפש ברורים מוכחים וידועים, וכבר התריעו על כל דומיהן בעבר כל גדולי ישראל על החובה לעמוד בפרץ ולהתרחק מכל דבר המביא לקרירות ביראת שמים ובודאי כאשר הדבר עלול אף להגיע "לאיבוד צורת אדם ולהשחתת הנפש" וכו', וכידוע השכר המובטח לעומדים בניסיונות החיים, בעולם הבא" נחתם המאמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר