ח"כ אורי מקלב: "תנאי העבודה לנשים חרדיות - עבדות מודרנית"

במהלך דיון בדו"ח נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה טען ח"כ אורי מקלב כי "האפליה נגד נשים חרדיות והשכר הנמוך גורמים לנשים שלא לצאת לעבוד" (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ח"כ אורי מקלב (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"האפליה נגד נשים חרדיות במקומות העבודה והשכר הנמוך במקומות רבים גורמים לכך שנשים רבות מעדיפות שלא לצאת לעבוד והדבר פוגע ביכולתה לפרנס ובהכנסות המשפחה, גם העכשווית וגם העתידית", כך הבהיר אמש (רביעי) ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), במסגרת הצעה לסדר במליאת הכנסת שעסקה בדו"ח נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה שהעלה שורה של תופעות אפליה במקומות עבודה.

"אם עד היום היו דו"חות כללים על הנושא, כעת מדובר בדו"ח רשמי של גוף ממשלתי שמאשש את הטענות הקשות לפיהן אמהות נפגעות בעבודה בשל לידה וההורות שלהן. כמחצית מהתלונות עסקו בפיטורים, 20 אחוז התלוננו על הרעה בתנאיהן, ו-20 אחוז שהתלוננועל קשיים בקבלה לעבודה. התלונות הללו חלקיות בלבד, שכן לא כולן מודעות לאפשר להתלונן בנציבות", אמר ח"כ מקלב בדיון. "הנתונים הללו אינם חיובים באופן כללי, אבל כאשר מדובר בעובדת חרדית הרי שהקשיים שלה חמורים הרבה יותר".

הוא התייחס גם לשכרן הנמוך הניתן פעמים רבות לנשים חרדיות בעוד מקבילותיהן שאינן חרדיות מקבלות על אותה עבודה שכר גבוה בהרבה. "אצל חלק מהמעסיקים לא מדובר כאן על עבודה אלא עבדות", אמר מקלב. "רודים בהן בעבודה, עושקים אותן, מנצלים אותן. כיצד יעלה על הדעת שנשים שעובדות על משבצתעבודה שהמעבידים שלהן, חברות כוח אדם, מקבלות על המשרה שלה פי שניים או פי שלושה ממה שנותנים לעובדת החרדית? האפליה הזו קיימת כיום גם במשרדי הממשלה, כמו בתחום המחשוב וכדומה, שם מעבירים את הפעילות למיקור חוץ לחברות כוח האדם שמעסיקות את הנשים הללו.

"בעבדות המודרנית של 2015 קושרים את העובדות בשלשלאות ברזל בשל החתמת הנשים על חוזה עבודה ובו סעיפים המחייבים את העובדת להשיב כספים לחברה ם תעזוב באמצע התקופה, בשל ההשקעה בהכשרתה לעבודה. האם זאת לא עבדות?", תהה מקלב.

"זאת ועוד, בהסכמים של חברות כוח האדם מתחייבים החברות המעסיקות שלא להעסיק את העבודות בהעסקה ישירה בשנים שלאחר מכן, כך שחברות כוח האדם מבטיחים לעצמם שהעובדת נשארת אצלכם ובשכר נמוך", אמר ח"כ מקלב שציין כי "הפעילות נגד העבדות הזו צריכה להיות יותר נחרצת, ממוקדת, ועם פיקוח חזק ותביעות נגד המעסיקים".

במענה לדברים השיב שר הכלכלה אריה דרעי כי נציבות שוויון בעבודה עוסקת בדיוק בתלונות הללו, וביקש לעורר את מודעות הציבור לפנות לנציבות. עוד ציין השר דרעי כי "ישראל נמצאת באחד מהמקומות הגבוהים בעולם המערבי בתעסוקת נשים. הנתונים גםבמגזר החרדי הן מעבר לממוצע האירופי".

בתום הדיון בנושא אישרה מליאת הכנסת להעביר את הנושא לדיון מורחב בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר