סערת הרפורמה בשחיטה

כך נמנע מהגר"ד לאו להגן על הבד"צים בפני בית הדין

בית הדין לעבודה החליט היום לאפשר לרבנות הראשית להפעיל את הנהלים החדשים במערך השחיטה • היועץ המשפטי של הרבנות הצליח למנוע בדיון את השמעת עמדת הרב הראשי הגר"ד לאו שמתנגד לנוהל הצינון לשוחטים מחשש לנזק חסר תקדים לבד"צים וגזירת רעב על הציבור החרדי הצורך את שחיטתם (בארץ)

מתנגד לצינון. הרב הראשי הגר"ד לאו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

סערת השוחטים והרבנות: הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו ביקש להשמיע בפני בית הדין לעבודה את עמדתו לטובת שוחטי הבד"צים אך היועץ המשפטי של הרבנות הראשית עו"ד הראל גולדברג מנע זאת, כך נודע ל"כיכר השבת".

בתקופה האחרונה שורר לו מתח עצום בקרב יבואני הבשר, הבד"צים השונים ועשרות שוחטים, לאור הנהלים החדשים של הרבנות לרפורמה במערך השחיטה הכשרה.

ברפורמה ישנם שני נהלים עיקריים, הראשון נקרא "צינון" הקובע כי שוחט שיוצא לחו"ל כדי לשחוט עבור אחד הבד"צים, יחתום על כך שבמשך שנתיים לא יכול לצאת לשחוט עבור הרבנות הראשית. היועה"מ של הרבנות טען כי שוחט שעובד עבור אחד הבד"צים ואחר כך יוצא לשחוט עבור הרבנות נמצא בניגוד עניינים.

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו מתנגד בנחרצות לצינון וטוען כי אם חודש אחד אתה שוחט עבור מישהו אחד וחודש אחר עבור מישהו אחר אין בכך שום ניגוד עניינים.

גורמים במערכת הכשרות מגדירים בשיחה עם "כיכר השבת" את נוהל ה"צינון" ככזה שנועד "לגזור כליה" על הבד"צים. "במידה ושוחטים יאלצו לחכות שנתיים בין שחיטה לבד"צ לבין שחיטה לרבנות הרי שאף שוחט לא ירצה לעבוד עם הבד"צים כדי לא לפגוע לעצמו בעבודה ובכך בעצם הנוהל עלול למחוק חלילה את הבד"צים ושחיטות המהדרין".

הנוהל השני הוא "הגרלה" הקובע כי השוחטים לא יוכלו לבחור עבור איזה יבואן הם יעבדו ויצאו לשחוט אלא יעשו הגרלה שתקבע בכל פעם מחדש לכל שוחט עם איזה יבואן יעבוד ובנוסף הוחלט על הוספת משגיחים לשוחטי הבד"צים.

בעקבות הנהלים החדשים, עתרו היבואנים לבג"צ וביקשו לבטל את הנוהל. בג"ץ הורה כי הנוהל יופעל למשך ארבעה חודשים כדי לראות איך זה עובד ולאחר מכן תתקבל החלטה.

הצינון לא חוקי? שוחט חרדי (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90)

השוחטים מצדם עתרו לבית הדין האזורי לעבודה נגד נוהל ה"הגרלה" בטענה כי שוחט שעובד עם יבואן מסוים במשך מספר שנים צובר אצלו זכויות שונות וכעת אם יועבר ליבואן אחר בהגרלה יפסיד את כל הזכויות שצבר, ככספי פנסיה וכדומה.

בית הדין לעבודה קיבל את העתירה ואמר כי בשום פנים ואופן לא ניתן לעשות "הגרלה", מאחר והיא תבטל את הזכויות של השוחטים.

בעקבות כך נכנסו ברבנות הראשית למלכוד, מצד אחד בג"צ הורה להפעיל את הנהלים החדשים למשך ארבעה חודשים ומצד שני בית הדין לעבודה פסק שאי אפשר להפעיל את נוהל ההגרלה, כך שאם יעשו הגרלה לשוחטים יסתרו את החלטת בית הדין לעבודה ואם לא יעשו הגרלה יסתרו את הוראת בג"צ.

הרבנות הראשית ערערה לבית הדין הארצי לעבודה שיתנו להם לעבוד לפי הוראת בג"צ ויאפשרו את הפעלת הנוהל ולהוציא שוחטים לפי הגרלה.

לאחר דיון סוער, בית הדין הארצי לעבודה קיבל היום (חמישי) את הערעור וביטל את החלטת בית הדין האזורי לעבודה ובכך יישר קו עם בג"צ שאפשר לרבנות הראשית ליישם את הנהלים החדשים.

במהלך הדיון ביקש הגר"ד לאו שביקש להשמיע את דעתו נגד הצינון אך הדבר נמנע ממנו על-ידי היועץ המשפטי של הרבנות.

הגר"ד לאו שלח לדיון את אחד מאנשיו ובמהלך הדיון ביקש דרכו להעביר לבית הדין את עמדתו לפיה הוא מתנגד בנחרצות לצינון כי זה ימחק את הבד"צים אלא שהיועץ המשפטי של הרבנות עו"ד גולדברג מנע את השמעת עמדתו של הרב לאו.

הרב לאו כתב תוך כדי הדיון לנציגו שיעביר הודעה שהוא נגד הצינון ומסכים מקסימום לחצי שנת צינון אך לא לשנתיים שעלולים להזיק לבד"צים ובכך לכל הציבור החרדי הצורך את שחיטת המהדרין.

היבואנים ביקשו מבית הדין לאפשר לנציגו של הרב לאו להשמיע את דעתו אך היועץ המשפטי גודלברג התנגד לכך בטענה שהוא לא נציג המדינה ובעקבות התנגדות המדינה בית הדין לא אפשר את השמעת עמדתו של הרב לאו.

"זה יהיה עוול שכל הצוותים יצאו חוץ מבד"צים", הסביר דוברו של הגר"ד לאו בבית הדין, "זו גזירת רעב על ציבור שלם".

יצוין עם זאת כי במהלך הדיון העיר השופט כי ייתכן והצינון כלל לא חוקי מאחר והוא מהווה הגבלת עיסוק על השוחטים.

תגובתו של עו"ד הראל גולדברג לא התקבלה עד לשעת פרסום הידיעה לכשזו תתקבל נפרסמה לאלתר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר