סערת "פרס בראשית"

השמאלנים חוגגים: נתניהו ורבנים מחב"ד מעודדים התבוללות

האם רה"מ בנימין נתניהו וחסידי חב"ד מכירים ב"זרמים נוספים ביהדות"? ביום חמישי האחרון הוענק "פרס בראשית" לשחקן מייקל דאגלס, בן להורים מתבוללים. בחוגי השמאל כבר חוגגים: "ע"י כיבוד יהודים מתבוללים מוצלחים כמו דאגלס, מעניקים לגיטימציה לגוונים שונים". בחב"ד מתנערים: לא משלחת רשמית (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
מייקל דגלאס. קיבל את הפרס בנוכחות אנשי חב"ד וראש הממשלה (צילום: Marc Israel Sellem)

"קרן פרס בראשית גאה לכבד את מייקל דאגלס, בזכות הישגיו המקצועיים ובזכות תשוקתו למורשתו היהודית ולמדינת ישראל. ניסיון חייה של משפחת דאגלס והחיבור למורשתה בדרך עצמאית, מסמל את הגישה המגלה פתיחות ליהודים מרקע מגוון. גישה זו חשובה במיוחד דווקא היום, כאשר שאלת המשמעות של "להיות יהודי" הופכת להיות חשובה מתמיד". (סטן פולובץ, מייסד שותף ויו"ר קרן פרס בראשית)

ביום חמישי האחרון הוענק "פרס בראשית" לשנת 2015 לשחקן מייקל דאגלס, בן להורים מתבוללים - האב יהודי, האמא גויה - שעל פי היהדות הוא אינו יהודי. כאמור בדברי מייסד קרן הפרס, הוא אמור להיות מוענק ליהודי פורץ דרך ומקור השראה ברמה בינלאומית בכדי לעודד אחדות בקהילה היהודית העולמית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס (צילום: Marc Israel Sellem)

אלא שדאגלס, שהוא אמנם תומך גדול בישראל וביהודים, אינו יהודי, ואם הוא מקור השראה, הוא מקור השראה להתבוללות. בשנת 2014, אז הוענק הפרס בפעם הראשונה, זכה ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, שגם הוא נישא לאישה שאינה יהודיה.

בטקס השתתפו רבנים מחסידות חב"ד, בעיקר מקרב הקהילה היהודית מרוסיה. בין היתר עולה מתיעוד האירוע כי בין המשתתפים בו היה גם הרב יצחק קוגן, המכונה "הצדיק מלנינגרד", רב ומנהל בית כנסת של אגודת חסידי חב"ד במוסקבה, הפועלת תחת אגודת חסידי חב"ד בחבר העמים.

החילונים כבר חוגגים: "תחילת ההכרה בזרמים שונים ביהדות"

בחוגי השמאל החילוני כבר החלו לחגוג וטענו כי הטקס מהווה את תחילת ההכרה של מדינת ישראל ב"זרמים שונים ביהדות" כיהודים. באתר "הארץ" באנגלית הביאו את הדברים שנאמרו בטקס, ובעיקר את הלך הרוחות בו, שהיללו את האפשרות שבן לאב יהודי ולאמא גויה ייחשב כיהודי.

בכותרת המשנה של הידיעה נכתב כי: "על ידי כיבוד יהודים מתבוללים מוצלחים כמו מייקל דאגלס, פרס בראשית מעניק לגיטימציה לגוונים שונים ביהדות - ללא קשר לייחוס או גיור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי עוד ניסו להצניע את העניין ודיברו על כך רק ברמז, אולם מייסד קרן פרס בראשית דיבר על כך בגלוי. "הפרס ישים דגש על תפקידו של העם היהודי בהתקדמותה של האנושות, יגביר את גאוות הנוער היהודי במורשתו, יסייע לו לפתח זהות יהודית ויעודד את קשריו עם ישראל", מצוטט ראש הממשלה בנימין נתניהו באתר הרשמי של "פרס בראשית".

מייקל דאגלס נואם בטקס (צילום: Marc Israel Sellem)

"התפתחותה והעצמתה של זהות יהודית בישראל ובתפוצות מהוות תמריץ לרווחתה של האנושות כולה. רק בהיותו מודע לחלוטין לזיקתו ולערכי המורשת היהודית יכול היהודי המודרני לממש עד תום את פוטנציאל היצירה המתבסס על הישגי העבר", צוטט יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי.

כאמור, סטן פולובץ, מייסד שותף ויו"ר קרן פרס בראשית, דיבר על קבלת זרמים שונים ביהדות בצורה גלויה ובגאווה: "ניסיון חייה של משפחת דאגלס והחיבור למורשתה בדרך עצמאית, מסמל את הגישה המגלה פתיחות ליהודים מרקע מגוון. גישה זו חשובה במיוחד דווקא היום, כאשר שאלת המשמעות של "להיות יהודי" הופכת להיות חשובה מתמיד".

"אירוע חמור מאוד, ניסיון לעודד התבוללות"

הרב דניאל עשור, ראש המרכז להסברה יהודית במכון י.נ.ר, העוסק שנים רבות בתחום, אמר ל"כיכר השבת" כי "מדובר באירוע חמור מאוד. לדעתי זה ניסיון לעודד התבוללות, מכיוון שיש לאנשים האלו זיקה ליהדות, אבל אם ראש הממשלה מגיע ומכיר בהם כיהודים זה בעיה, כי הם לא יהודים".

"חוק השבות לצערנו מכיר בבנים לאב יהודי לעלות לארץ והם מקבלים הכרה. האנשים האלו לא חשים שום צורך לעבור גיור מכיוון שכבר מכירים בהם כיהודים כפי שהם כעת".

על השתתפות רבני חב"ד באירוע אמר הרב עשור: "אני חושב שהם קצת נאיביים והם לא מבינים את ההשלכות ארוכות הטווח של האירוע הזה, ואיך הדברים הללו משפיעים על עניין ההתבוללות. אם ישראל רוצה תמיכה פוליטית האנשים הללו יכולים להיקרא "ידידי ישראל", אבל בשום פנים ואופן אסור להגדיר אותם כיהודים. לדעתי אירועים כאלה "מכשירים את השרץ"".

מ"פרס בראשית" נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "פרס בראשית מוענק ליחידים שהינם מצטיינים ובעלי ומוניטין עולמי בתחומם ואשר פעולותיהם, בנוסף להישגיהם, מגלמים את אופי העם היהודי באמצעות מחויבות לערכים יהודיים, לקהילה ו/או למדינת ישראל. אין ספק כי הזוכה לשנת 2015 מייקל דאגלס מצטיין ומוביל בתחומו ונושא קול למען קידום הרוח היהודית, המאבק באנטישמיות ומדינת ישראל".

משרד רה"מ לא מסר תגובה עד לשעת פרסום הכתבה. את תגובתו של הרב קוגן לא ניתן היה להשיג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר