הכנסת דחתה את הצעת "חוק הקלון" של יאיר לפיד

הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת החוק של יאיר לפיד שביקשה לקבוע כי איש ציבור שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל לשוב ולהתמודד לכנסת או לרשות מקומית (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
יאיר לפיד (צילום: Miriam Alster/Flash90)

מליאת הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק המאבק בשחיתות הציבורית (הרשעה בעבירה שיש עמה קלון) של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת, והצעה דומה של ח"כ מיקי רוזנטל.

בהצעה הראשונה תמכו בהצעה 47 ח"כים והתנגדו לה 52. בהצעה השנייה תמכו 45 ח"כים והתנגדו 52.

ההצעה ביקשה לקבוע כי ראש ממשלה, שר, סגן שר, חבר הכנסת או ראש רשות מקומית שהורשעו בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכלו להתמודד עוד בבחירות לכנסת או לרשות מקומית או לכהן בתפקיד ראש ממשלה, שר, סגן שר או ראש רשות מקומית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "השחיתות השלטונית הפכה לאיום אסטרטגי על החברה ועל הדמוקרטיה הישראלית. היא מעדיפה אינטרסים פוליטיים, אישיים וכלכליים על פני נבחרי ציבור, שהם נאמניו, ולנגד עיניהם האינטרס הציבורי. בעצם נוכחותה חותרת השחיתות השלטונית תחת אמון הציבור במוסדות השלטון ובשיטה הדמוקרטית. השחיתות הציבורית נוגסת בשוויון ההזדמנויות וסותרת את חובת הנאמנות של נבחרי הציבור ומשרתיו לציבור. היא פוגעת בלכידות החברתית, באיכות החיים של אזרחי המדינה ותושביה ובצמיחה הכלכלית. הדרך היחידה להבטיח את אמון הציבור היא בשמירה על טוהר המידות ועל שלטון החוק, ובהרחקת מי שסרח מהעולם הציבורי".

ח"כ יאיר לפיד אמר בדיון כי "הלוואי ולא הייתי צריך להציע את ההצעה. כולנו מסומנים מראש כמושחתים, עבריינים ולוקחי שוחד שלא באו לשרת את הציבור אלא ליהנות ממנו. כפועלים שלא לטובת העניין אלא לטובת עצמם. יהיו שינסו להפוך את זה לסיבוב נוסף ביני לבין דרעי, אבל העניין גדול מיזה. בבתי הכלא יש הרבה נבחרי ציבור".

"כמו שלא יכול להיות שאתי אלון תשוחרר מהכלא תחזור לעבוד בבנק ליד הכספת כך אנשים שהורשעו בקלון לא יכול להיות שיחזרו לכנסת, לממשלה, לעירייה. לא יכול להיות שנהג של שר לא יכול לעבוד כנהג בגלל היותו מורשע אבל השר יכול להיות שר", אמר לפיד.

לפיד המשיך ואמר כי "ברוב מדינות עולם אין חוק כזה מפני שברוב מדינות העולם לא היה עולה בדעתו של אף אדם שמישהו יורשע בפלילים ואז פתאום בא לו לחזור. מושחתים נמאסתם, מקומכם לא בבית הזה".

ח"כ מיקי רוזנטל אמר בדיון כי "אי אפשר שאדם שמעל באמון הציבור יחזור לשרת אותו. לא יכול להיות שמי שכשל בנורמה ציבורית יחזור לכהן במשרה ציבורית. חקיקת החוק מעידה שנכשלנו מכיוון שאלו דברים שאמורים להיות חלק מהנורמה הציבורית. מבקש שלא נשדר לציבור מהכנסת שהנורמה הקיימת סבירה וקבילה כי היא אינה כזו".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה להצעת החוק ואמר כי "מדובר על הצעה שנסמכת על עקרונות חשובים אך במתכונתה הנוכחית ההצעה גורפת ללא הגבלת זמן ועל מנעד רחב של עבירות. כתוצאה מההצעה נפגעת לא רק זכותו של היחיד להיבחר אלא גם לזכותו של הציבור לפגוע במועמד מסוים. היא גם פוגעת באפשרות של אדם לתקן את מעשיו שנים רבות אחרי ביצוע העבירה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר