נחשף: המבנה אליו ברח מרן הגראי"ל שטיינמן בצעירותו

תיעוד מישיבת "עץ חיים" במונטריי - שווייץ לשם ברח מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בקיץ תרצ"ז מאימת הגיוס לצבא הפולני, נחשף בספר מיוחד שייצא על קורות חייו והנהגותיו (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מבנה הישיבה (צילום: מתוך הספר "גדול בקרבך")

תיעוד מישיבת "עץ חיים" במונטריי - שווייץ לשם ברח מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בקיץ תרצ"ז מאימת הגיוס לצבא הפולני, נחשף השבוע בספר מיוחד שייצא על קורות חייו והנהגותיו של מרן ראש הישיבה.

הספר "גדול בקרבך", שמכיל סיפורים מרתקים מ-5 תחנות בחייו של מרן ראש הישיבה, חושף סיפורים שרואים אור בפרסום ראשון.

כידוע בקיץ תרצ"ז – לפני 78 שנים, נאלץ מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן לברוח מהעיר בריסק מאימת הגיוס לצבא הפולני, ויחד עמו נמלטו שני נכדיו של מרן הרב חיים סולובייצ'יק זצ"ל. מרן ראש הישיבה הגיע לעיירה מונטריי שבשוויץ ושם למד בישיבת "עץ חיים" שבראשותה כיהן הרב אליהו בוצ'קו.

בספר, נחשף לראשונה תיעוד ממבנה ישיבת "עץ חיים" בשוויץ שם למד מרן הרב שטיינמן לפני 78 שנים.

סיפור מפליא נוסף מתואר בספר על כתב סמיכה שכתב מרן הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן לפני עוזבו את העיר בריסק לכיוון שוויץ:

"אי שם בירכתי הבית ספון היה מסמך נדיר. בני הבית לא ידעו על קיומו. מעולם לא שמעו אודותיו ומעולם לא ראוהו. אפשר שבבית אחר היה ניתן לו למסמך מקום של כבוד, מקום שעין הבריות יכולה לשזוף אותו ולהגיב אודותיו. אולם מכיון שהמסמך הוא מכתב סמיכה מהגרי"ז ומרבי חיים עוזר גרודזינסקי והבית הוא ביתו של רבינו מרן ראש הישיבה, נדחקה הסמיכה אל הירכתים ומעולם לא דובר אודותיה. לא יפלא אפוא שכאשר אחד מבני הבית גילה אותה באחד מן הימים באופן אקראי – עמד אחוז פליאה על קיומה של סמיכה זו.

"היה זה כתב סמיכה שכתב הגרי"ז לרבנו לפני צאתו את בריסק בדרכו לשוויץ ואת סופו מעטרות מילות הסמכה נוספות מרבי חיים עוזר גרודזינסקי.

"ידוע כי כמה תלמידי חכמים בקשו מהגרי"ז כתב סמיכה לפני עוזבם את בריסק אולם מכתב סמיכה זה ניתן מיוזמתו של הגרי"זובלי שרבינו ביקשו על כך. כפי הנראה נמסר מכתב הסמיכה דרך רבי משה סולוביצ'יק אשר כידוע יצא את בריסק כחצי שנה אחרי רבינו, כצאתו את בריסק עבר הגר"מ סולוביצ'יק דרך ווילנא ושם סר אל רבי חיים עוזר גרודזינסקי, שם נתווספה לסמיכה של הגרי"ז סמיכתו של מרן רבי חיים עוזר. מאז שנתקבלה ועד ליום שהתגלתה בארץ הקודש על ידי מי מבני הבית הצטנפה לה הסמיכה היכן שהצטנפה בלי שמי מהמשפחה ידע על קיומה.

"ויהי כראות רבינו כי יצאה הסמיכה עטורת השבחים אל חלל הבית מיהר להסביר בענוה ובהתבטלות: 'כתב סמיכה זה כתב לי הגרי"ז כדי לעזור לי בשוויץ, הגרי"ז לא התכוון לכל הדברים שנכתבו שם...'.

"באומרו זאת, כדי לתת תוקף לדבריו - נטל את כתב הסמיכה וקרע אותו לגזרים לעיניהם המשתאות של בני הבית".

יצויין כי לפני מספר שבועות חשף "כיכר השבת" מכתב בכתב ידו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שכתב להוריו ובו תיאר את מסע בריחתו מבריסק למונטריי ואת ההתמודדויות ההלכתיות השונות עימם נאלץ להתמודד באותה העת.

מבנה הישיבה (צילום: מתוך הספר "גדול בקרבך")
מבנה הישיבה כיום (צילום: מתוך הספר "גדול בקרבך")

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר