כרוניקה של אסונות

חמישה קורבנות טביעה תוך חודשיים, ובין הזמנים עוד לא החל

תלמיד הישיבה שנהרג היום בחוף בקיבוץ נחשולים הוא ההרוג החרדי החמישי בקיץ הזה שנהרג בטביעה. "כיכר השבת" שוחח עם מדריכי טיולים בכדי לנסות ולהבין מדוע בכל קיץ מחדש מתרחשים אסונות טביעה בציבור החרדי: "כל טיול של חרדים שלא נגמר באסון - הוכחה לקיום הקב"ה" אומר מדריך טיולים. "יש רצון להתפרק ובחורים עושים שטויות, קופצים במקום שאסור ואפילו לא בודקים לפני כן" (חדשות, חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בין הזמנים טרם התחיל, אך בציבור החרדי כבר סופרים חמישה הרוגים מטביעה בתוך חודשיים. זה החל ב-י' בסיוון, כאשר תלמיד הישיבה שלום מורי ז"ל טבע למוות במאגר בית זית. ב-טז' בסיוון טבע למוות תלמיד ישיבה עקיבא שחר ז"ל בחוף הנפרד באשדוד. ב-ו' תמוז טבע למוות הילד בן ה-12 נתנאל ואנונו ז"ל בבריכה בחצור הגלילית. ב-יא' בתמוז נהרגה בת של שלוחי חב"ד כשטבעה בבריכה ליד מפלי הניאגרה. היום, יב' בתמוז, טבע למוות תלמיד הישיבה רועי אליאור אוזן ז"ל בחוף נחשולים.

חילוץ גופתו של עקיבא שחר ז"ל (צילום: סוכנות הידיעות "חדשות 24" ואהרון סיימון)

לא כל מקרה דומה לחברו, אך כשמחברים את זמני הקיץ של השנים האחרונות מקבלים תמונה מבהילה - בכל זמן קיץ נהרגים תלמידי ישיבות בטביעה. ניסינו לבדוק מדוע בכל קיץ מתרחשים האסונות הללו בקרב הציבור החרדי.

דיברנו עם מדריכי טיולים שעובדים עם המגזר החרדי בכדי לנסות ולהבין האם האשם הוא "הגורם האנושי", הגורם החינוכי, חוסר במודעות, או שהצעירים פשוט "סומכים על הקב"ה" ונוטלים סיכונים מיותרים. חשוב לציין כי גם בקרב הציבור הכללי מתרחשים אסונות, אך לא בהיקף כזה ביחס למגזר קטן יחסית.

בין הזמנים עוד לא החל, וכבר יש קורבנות (צילום: שאטרסטוק)

"משתדל לא לעבוד עם מטיילים חרדים, ואני לא היחיד"

חיים, מדריך שעבד במשך שנים רבות עם המגזר החרדי, אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "בכנות, אני משתדל לא לעבוד יותר עם המגזר החרדי. אין לי כבר לב ועצבים לטיולים עם החרדים, ואני ממש לא היחיד".

לדבריו, "הציבור החרדי "קבור" בישיבות והבעיה הראשונית היא שכשהציבור החרדי יוצא לטיול, מבחינתו זה התפרקות טוטאלית. בנוסף, בציבור החרדי מנסים כל הזמן לחסוך אז המדריך יהיה גם מדריך, גם חובש וגם המלווה. גם לא לוקחים תמיד מדריך מוסמך".

הסריקות אחר שלום מורי ז"ל, לפני כחודשיים (צילום: זק"א)

כזכור, רק בסוף השבוע האחרון החליט משרד החינוך שלא לאפשר את הטיולים לבתי הספר החרדים עד שאלו יעברו הדרכה בעניין. אלא שכבר בסוף השבוע הוחלט במשרד החינוך לבטל את ההנחיה. לדברי חיים, "כדי להבין למה קורים האסונות צריך לפתור את הבעיה מהשורש שלה. משרד החינוך ביטל עכשיו את עצירת הטיולים לחרדים, זו החלטה שלא עוזרת לציבור החרדי. אני לא אומר את זה ממקום של אנטי".

"בטיולים של החרדים לוחות הזמנים הם מטורפים. מכניסים לו"ז של שלושה ימים ליום אחד. מנסים להספיק כמה שיותר בכמה שפחות זמן. כל טיול נגמר באסון או כמעט-אסון. כל טיול בציבור החרדי שלא נגמר באסון זה הוכחה שהקב"ה קיים. אני מדבר עם הרבה מדריכים שעובדים עם המגזר וכולם אומרים את אותם הדברים. אני קורא לזה "טיולי בעזרת השם" - 'השם יעזור', 'השם יעזור', 'השם יעזור'".

"לא אומר את זה כדי לקנטר, אבל אין לציבור מודעות לאיך יוצאים לטיול"

חיים מוסיף, "אני לא מדבר על המודעות לאיכות הסביבה, שלא קיימת בכלל בציבור החרדי. אני אומר את זה עם הרבה כאב ולא בשביל לקנטר על הציבור החרדי. יש הרבה מקרים של התייבשויות, אין מודעות לאיך יוצאים לטיול".

בחורי ישיבה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חיים סיפר על מקרה שהתרחש בטיול אליו יצא עם קבוצה מהגזר החרדי: "יצאנו לטיול בנחל אוג ואמרתי לקבוצה שאף אחד לא עובר אותי. אז מה אם אמרתי, אז אמרתי. יצאנו מהנחל, עשיתי ספירה ואני רואה שחסר לי אחד. הקפצתי את יחידת החילוץ והתברר שהבחור לא הקשיב להוראות בטיחות, עבר אותי, פספס פנייה ובנס זה לא נגמר באסון. אם הוא היה ממשיך עוד קצת היינו מדברים עליו בלשון עבר. יש כאלו שחושבים שהם יודעים יותר טוב מהמדריך".

לדבריו, "במגזר הדתי לאומי זה גם קורה ויש הרבה "טיולי בעזרת השם", אבל בניגוד לציבור החרדי, בציבור הדתי לאומי יש תרבות טיולית ולכן מספר האסונות קטן יותר".

בנוגע לטביעות הוא אומר כי במגזר החרדי "נכנסים לים למרות שאסור, יש רצון להתפרק ועושים שטויות, קופצים במקום שאסור ולא בודקים לפני כן. אם אתה לא יודע איך לטייל זה פשוט סכנה".

"יש בתי ספר חרדים שכללי הבטיחות לא מדברים אליהם"

מיכל, מדריכת טיולים שעבדה רבות עם המגזר החרדי, סיפרה בשיחה עם "כיכר השבת", כי "קודם כל כמו שהם חוצים את הכביש בבני ברק זה לקיחת סיכונים והשם ישמור, ככה לפחות אני מרגישה - אין שום מודעות לאיך מטיילים, מה עושים, כללי בטיחות. צריך להגיע עם נעליים סגורות, כובע ומספיק מים, יש בתי ספר חרדים שכל זה לא מדבר אליהם בכלל".

תלמידי ישיבות מסכנים את עצמם (צילום: כיכר השבת)

"לדעתי בעניין הטביעות, בציבור החרדי, כמו במגזר הערבי, יש איזשהו פחד ממים. הם לא באמת יודעים להסתדר עם הים. הציבור הזה לא נגיש לבריכות. אין מודעות או חינוך לנושא. במשך השנה הם לא נמצאים בסביבה של מים. לדעתי הכל מתחיל בחינוך".

לדברי גורמים נוספים עמם דיברנו, הסיבה לטביעות בקרב המגזר החרדי אינה נובעת מהסתמכות על הקב"ה, אלא אך ורק בגלל חוסר מודעות לסכנות. "יש הרבה פעמים שאנשים אומרים שהחרדים סומכים על חסדי שמיים, זה לא נכון. זה פשוט חוסר הבנה. אנשים שלא מודעים לסכנות אז הם לא מפחדים מהם. אדם שמודע לסכנה אז הוא מפחד. 95 אחוז מהמקרים זה לא מהשחייה עצמה. בכנרת הסטטיסטיקה בין כל המגזרים פחות או יותר זהה, אבל במקומות אחרים זה חוסר מודעות של אנשים, גם מהגזר הערבי, לסכנות הנוספות שיש במקום".

מדריך טיולים ומחלץ: "המטיילים החרדים בכלל לא מבינים את הסכנה"

לדברי יריב שמרון, מדריך טיולים, גלישה וטיפוס ומחלץ ביחידת חילוץ עציון, "קודם כל זה קורה בכל המגזרים, זה קורה יותר במגזר החרדי בגלל חוסר חשיפה לטיולים במהלך השנה והתמודדות לא נכונה איתם. ולכן זה קורה יותר במגזר החרדי, בגלל חוסר הכנה וחוסר מודעות לתנאים שבגללם לא מורשים להכנס לכל מיני אתרים".

"אם ניקח את האירוע של הטביעה בבית זית, שהיה גם השנה וגם בשנה שעברה, ובשני הפעמים מדובר בחרדים, זה נובע מחוסר הבנה, שלא מדובר רק במאגר מים אלא שיש שם גם גדה בוצית ומאוד מאוד קשה לצאת משם. זה אמנם כיף מאוד לשחות שם אבל הם לא מבינים שאחר כך יהיה קשה מאוד לצאת. מכיוון שהם לא יוצאים לטיולים במהלך השנה, אז פחות העירו להם, פחות הסבירו להם את הסכנות".

לדבריו, "חוסר מודעות, זו הבעיה הכי גדולה. להם היה נראה שזה יהיה כיף, הם לא מבינים מהי הסכנה כי לא דיברו איתם אף פעם על זה. לעומת זאת בחור חילוני שטייל בתנועות נוער וכל הזמן הסבירו לו ודחפו לו לראש שאסור להכנס לכל מיני מקומות והסבירו לו את הסכנות, אז כשהוא ילך באופן עצמאי הוא יפחד ולא יכנס, אבל בחור חרדי שלא דחפו לו את זה למוח כל הזמן אז כשהוא ילך לשם הוא יגיד לעצמו 'זה כיף, אני רק נכנס שוחה ויוצא. שחיתי אלף פעם בבריכה או בחוף הים באשדוד, מה זה בשבילי לשחות 20 מטר'. אבל הוא לא מבין שהשחייה היא לא הבעיה אלא היציאה מהמקום".

יריב הוסיף ואמר כי "יש הרבה מקומות כאלו בצפון, בריכות ומאגרי מים שהגדה שלהם היא מגומי בשביל שהמים לא יחדרו לקרקע, אז כיף להכנס לשחות אבל קשה מאוד לצאת החוצה. זה רק מחוסר ידיעה. יש הרבה בחורים חרדים שיודעים לשחות מצוין, אבל הם לא מודעים לזה שחוץ מהשחייה יש עוד סכנות".

על המקרה המצער בחוף בקיבוץ נחשולים הוא אומר כי "חוף דור זה חוף שהוא סלעי, בניגוד לחופים המוכרים בארץ, אבל חוף דור הוא מלא בסלעים. הבחור קפץ מחוסר הבנה של הסכנה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר