לקראת פיצוץ • חשיפה

מנהל סמינר 'הישן' בירושלים מאיים: "אסגור את המוסד"

סגן ראש עיריית י-ם צביקה כהן כפה שיבוץ של 35 בנות בסמינר 'הישן', אולם מנהל המוסד מסרב לקלוט כ-20 מהבנות ומאיים בסגירתו. כהן: "לא יאיימו עליי". המנהל: "אין לי מקום" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
למצולמות אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

חשיפת "כיכר השבת": קרע בין מחזיק תיק חינוך חרדי בעיריית ירושלים צביקה כהן (ש"ס) למנהל סמינר 'הישן' הרב ישראל לוין בנוגע לקבלת בנות דרך ועדת השיבוץ - מאיים להגיע עד למצב של סגירת הסמינר, כך חושף כעת לראשונה "כיכר השבת". המחלוקת נסובה סביב קבלתן של עשרות בנות ששובצו לסמינר על ידי עיריית ירושלים, אולם במוסד מסרבים לקלוט אותן.

ולפרטים בהרחבה: מזה שנים עיריית ירושלים משבצת בנות לסמינרים החרדים בעיר דרך "ועדת השיבוץ" של מחלקת חינוך חרדי, כפי שהחוק קובע. בשנה שעברה, סגן ראש העיר צביקה כהן הצליח למנוע את התופעה החמורה של אפליית בנות ספרדיות באמצעות שיבוץ 'שווה בשווה' של בנות ספרדיות בין כלל הסמינרים בעיר, כאשר לדבריו, השיבוץ נעשה גם על פי התאמה רוחנית של הבנות לכל סמינר. כהן רשם הצלחה וכבש את כותרות בעיתונות החרדית.

עם כניסתו לתפקיד מחזיק תיק החינוך החרדי, קיבל כהן הוראה מנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הגאון חכם שלום כהו ומיו"ר ש"ס אריה דרעי, לפיה ירכז את כל כוחותיו לטיפול בבנות הספרדיות. כהן היה בטוח שגם השנה הוא יוכל להציג לציבור נתונים לפיהם כל הבנות הספרדיות שובצו בסמינרים - אך ל"כיכר השבת" נודע כי בשבוע האחרון התפתח עימות חריף בין צביקה כהן למנהל סמינר 'הישן' ישראל לוין שהחליף בתפקידו את הרב ישראל לוין, עימות שמאיים אפילו על סגירת הסמינר.

מנהל הסמינר לוין הודיע לכהן כי השנה הוא מוריד את מספר התלמידות בכיתה מ-50 ל-40 בנות - מה שאומר שהסמינר יקבל כ-50 בנות פחות. 10 פחות בכל אחת מחמש הכיתות.

לפי המידע שהגיע ל"כיכר השבת", ועדת השיבוץ של מחלקת החינוך החרדי העבירה לסמינר הישן רשימה של 35 בנות שצריכות להשתבץ בסמינר, ספרדיות ואשכנזיות. מתוך הרשימה, הסמינר הסכים לקלוט רק 14 בנות. לוין הודיע לכהן כי אין בכוונתו לקבל עוד בנות מהשיבוץ - לדבריו בשל חוסר מקום ובשל הוראה מגדולי ישראל כי הבנות יתקבלו אך ורק על ידי ועדת הקבלה של הסמינר ולא על ידי ועדת השיבוץ של העירייה.

צביקה כהן הגיב ללוין כי מבחינתו אין מושג כזה לא לקבל שיבוץ של העירייה ועל פי חוק הוא חייב לאשר את קבלת הבנות. כהן הוסיף ואמר כי הוא עושה זאת בכדי למנוע אפליית בנות ספרדיות, "אני מגובה בהוראה של נשיא מועצת החכמים" אמר כהן. לוין השיב כי מבחינתו אין על מה לדבר והוא אף מוכן לסגור את הסמינר אם יכריחו אותו לקבל את הבנות. כהן לא נרתע מהאיום והודיע: "מבחינתי תסגור את הסמינר, אני אקח עליו אחריות".

כל הניסיונות לגשר בין הצדדים נכשלו, ומעל סמינר 'הישן' מרחף סימן שאלה גדול ואיום סגירה מצד מנהלו. כעת, כל צד ממתין לראות מי יהיה הראשון ש"יתקפל" במאבק.

סגן ראש העיר צביקה כהן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

"החשש הוא שהנהגת ש"ס הארצית תתקפל ותיתן יד לאפליה - וכל המאבק על הבנות הספרדיות בירושלים ייכשל ברגע. אנחנו צריכים להישאר חזקים ולא להירתע מגורמים שמנסים להכשיל את צביקה, מקווה מאוד שדרעי ימשיך לגבות אותו" אומר בכיר חרדי בעיריית ירושלים המקורב ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי.

צביקה כהן: "שלא יאיימו עלי שהסמינר ייסגר, הבנות ילמדו שם"

בשיחה עם "כיכר השבת" אומר מחזיק תיק החינוך החרדי צביקה כהן כי: "נכון לשנה שעברה הסמינר הישן קיבל בנות בצורה מסודרת דרך ועדת שיבוצים שלנו, ישבנו ובסוף היום הבנות אכן התקבלו כפי שתאמנו בצורה מקצועית. השנה סמינר הישן עשה לעצמו שבת, החליט לעמו כללים, החליט לרדת מ-50 בנות בכיתה ל-40 בנות".

"אמרתי לו, 'אדוני הנכבד אם אתה רוצה לעשות לעצמך סדר - אל תעשה את זה על חשבון הבנות. תבנה כיתה חדשה כדי שיהיה מקום לעוד חמישים בנות'". לדברי כהן: "אנחנו שולחים בנות בצורה מסודרת ומקצועית לסמינר הישן. שלחנו השנה 35 בנות, חלקן לחסידי, חלקן למעורב. מה שקרה בדרך שהסמינר הישן נתן לנו תשובות שליליות. הוא קיבל שליש מהבנות, אך כ-21 בנות, מרביתן ספרדיות, קיבלו תשובות שליליות".

"אנחנו נשארנו עם חשבון פתוח על 20 בנות, ואני מודיע חד משמעית - הבנות הללו ילמדו בסמינר הישן, כל מה שאומרים שהסמינר ייסגר - הכל איומי סרק, אני לא נרתע מאיומים מהסוג הזה. אנחנו נמצאים במשא ומתן עם הרב ישראל לוין".

"החשש שהנהגת ש"ס הארצית תתקפל ותיתן יד לאפליית ספרדיות" דרעי (צילום: פלאש 90)

כהן טוען ברמז כי מדובר באפליה כנגד הבנות הספרדיות ואומר: "למושג של אפליה אין מקום בעולם הזה, בוודאי לא בעיר שלנו. אני קורא לאנשים הנכבדים בסמינר 'הישן' ולרב ישראל לוין, שנכנס לתפקיד המנהל החדש - שלא יפול. אני מדגיש שאנחנו לא נוותר, חד משמעית. כל הסמינרים בירושלים משתפים פעולה - גם הוא יעשה את זה".

"אני מקבל את ההוראות שלי רק ממרן הגאון חכם שלום כהן, ומתואם עם יו"ר התנועה אריה דרעי. הבנות ילמדו בסמינר הישן, אם לא - שהסמינר ייסגר" מסיים כהן את דבריו.

הרב ישראל לוין: "קיבלתי הוראה מגדו"י שבנות מתקבלות לסמינר רק על ידי ועדת הקבלה של הסמינר"

מנגד, הרב ישראל לוין, מנהל סמינר הישן, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי אין בכוונתו לקבל את הבנות. בפתח השיחה אומר לוין כי אין לו מחלוקת עם צביקה כהן ואף הוא מעריץ של האיש: "צביקה כהן הוא אדם מדהים, אדם שכל כולו לזולת, אדם שאי אפשר לתאר".

לוין מציג שתי סיבות למחלוקת שלו עם צביקה כהן, האחת היא הצפיפות בכיתות שהובילה להפחתת עשר בנות מכל כיתה, השנייה - גדולי ישראל הורו לו שלא לשבץ בנות אלא על ידי ועדת הקבלה של הסמינר ולא על ידי שיבוץ של העירייה.

"בשנה שעברה קיבלו אצלנו מעל לחמישים בנות לכל כיתה" הוא אומר בשיחה עם "כיכר השבת": "זה הגיע למצב שהבנות והמחנכות לא הסכימו להמשיך במצב כזה. הבנות הרגישו 'מספר' ולא תלמידה. הכיתה הייתה נראית כמו מעברה. המורות אמרו לנו שעד שהם סיימו להקריא את שמות הבנות השיעור הסתיים. המורות המקצועיות אמרו שהם לא הצליחו להשתלט על הכיתה. לא היה שום יחס אישי לבת, אז החלטנו שהשנה הסיפור הזה נגמר. כל כיתה - 41, לא חושב שאפשר יותר מזה, אין אופציה להשאיר עוד בנות".

צביקה כהן מציע לפתוח כיתה נוספת

"לפתוח עוד כיתה - אין לי מקום. תפתח את זה במקום אחר, אני לא יכול, המוסד שלנו לא יכול להחזיק עוד בנות, תפתח כיתה בסמינר אחר".

אתה מכחיש כל קשר לאפליית ספרדיות?

"חס וחלילה. לא היה ולא יהיה. זה פוגע בי באופן אישי כשמזכירים את זה, זו פשוט עלילת דם".

"קיבלתי הוראה מגדו"י שבנות מתקבלות רק דרך ועדת הקבלה" (צילום: יעקב נחומי פלאש 90)

בשלב הזה מציג לוין סיבה נוספת מדוע הבנות ששובצו דרך העירייה לא התקבלו: "אם גדולי ישראל יגידו שהם לא מוכנים שיכנסו לסמינר על ידי ועדת שיבוצים, אז זה לא ויכוח שלי - זה ויכוח של צביקה כהן עם גדולי ישראל".

לוין מספר: "אני קיבלתי הוראה מגדולי ישראל שבנות מתקבלות לסמינר אך ורק על ידי ועדת הקבלה של הסמינר, הם לא מוכנים לשמוע שבנות נכנסו לא על ידי ועדת הקבלה".

אז איך הסמינרים האחרים מסתדרים עם צביקה כהן?

"אין לי מושג, אין לי מושג".

איך שנה שעברה כן הסתדרתם עם צביקה כהן?

"אני לא הייתי, אני לא יודע. אני הגעתי רק השנה".

בסיום השיחה מבקש מנהל סמינר 'הישן' להוסיף משפט: "חשוב לי שיהיה מודגש שצביקה כהן הוא אדם מדהים ונפלא, אני אוהב אותו ברמה האישית בצורה שאי אפשר לתאר, הוא אדם הגון וישר".

אבל צביקה כהן אומר שהבנות ילמדו ב'ישן' ורק שם, מבחינתו שהסמינר ייסגר.

"הוא בטוח מתכוון לטובה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר