תיעוד: המח"ט יורה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבנים

ארגון "בצלם" מפרסם תיעוד של התקרית בה ירה מח"ט בנימין, אל"מ ישראל שומר, בפלסטיני שיידה אבנים על הרכב בו נסע. מהתיעוד עולה כי המח"ט ירה לכאורה בניגוד להוראות (צבא וביטחון)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום מסך, מתוך סרטון "בצלם")

ארגון "בצלם" מפרסם היום (ראשון) תיעוד של התקרית בה ירה למוות מח"ט בנימין, אל"מ ישראל שומר, בצעיר פסלטיני שיידה לעברו אבנים.

מתיעוד מצלמות האבטחה שהיו במקום עולה כי שומר ירה לעבר הפלסטיני, מוחמד עלי כוסבה בן ה-17, לכאורה בניגוד להוראות הפתיחה באש של צה"ל. שומר נחקר באזהרה.

בתיעוד נראה הפלסטיני מיידה מטווח אפס אבן על הג'יפ הצה"לי בו נסע מח"ט בנימין. הג'יפ נעצר במקום וממנו יוצאים החיילים יחד עם המח"ט, שנראה יורה בפלסטיני כשזה מנסה להימלט מהמקום.

התקרית אירעה בתחילת החודש, אז נמסר מדובר צה"ל כי כוח צה"ל הותקף בעת שנסע בא-ראם, שמדרום לרמאללה, על ידי מספר פלסטינים שהשליכו לעבר רכבו אבנים וסלעים מטווח קצר. מפקד הכוח, שחש בסכנת חיים ממשית, פרק מרכבו וביצע נוהל מעצר חשוד. הפלסטיני נפצע ופונה לבית החולים ברמאללה לקבלת טיפול רפואי. מאוחר יותר נקבע מותו של הצעיר.

על פי "בצלם", "מהתחקיר שערכו עולה כי מוחמד עלי-כוסבה השליך על כלי הרכב של מח"ט בנימין אבן, שניפצה את השמשה הקדמית, ואז נמלט מהמקום עם נערים אחרים. המח"ט וחייל נוסף רדפו רגלית אחרי הנערים, ואז ירה המח"ט בעלי-כוסבה ממרחק של כעשרה מטרים. עלי כוסבה נפגע משני קליעים בגבו ואחד בפניו.

"התחקיר מעלה כי לחיילים לא נשקפה בעת הירי סכנת חיים וכי הם הפקירו את עלי-כוסבה הפצוע והסתלקו מהמקום. הגיבוי הגורף שלו זכה מעשה ההרג מעביר לחיילים בשטח מסר לפיו מותר ואפילו רצוי לירות כדי להרוג מיידה אבנים פלסטיני, גם אם הוא נמלט ואיננו מהווה עוד סכנה" כך על פי "בצלם".

עוד נמסר מהארגון כי "בתיעוד הווידיאו נראה הג'יפ כשהוא עוצר בצומת מיד לאחר שהושלכה עליו האבן, ומתוכו יוצאים שני חיילים הפותחים במרדף אחרי הנער הנמלט. חייל שלישי נראה ממתין בסביבת כלי הרכב. בסרטון לא נראה יידוי אבנים נוסף. המשך המרדף והירי מתרחשים מחוץ לשדה הראייה של מצלמת האבטחה ואינם מתועדים בסרטון. לדברי מספר עדי ראייה, אל"מ שומר ירה בעלי-כוסבה בעת שהאחרון היה במרחק של כעשרה מטרים ממנו, ואז ניגש אליו ודחף אותו באמצעות רגלו.

"לאחר-מכן, במקום לדאוג כי לפצוע יוגש טיפול רפואי, עזבו החיילים את המקום. בסרטון מצלמת האבטחה ניתן לראות את שני החיילים שבים לשדה הראייה של המצלמה כחצי דקה לאחר תחילת האירוע, עולים לכלי הרכב ונוסעים לדרכם. עלי-כוסבה פונה מהמקום במכונית פרטית ממנה הועבר לאמבולנס של הסהר האדום. הוא הגיע במצב של מוות קליני לבית החולים ברמאללה, שם נקבע מותו. בצלם העביר למצ"ח את תיעוד הווידיאו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר