תחקיר "כיכר השבת"

השר דרעי יוצא להגנת 'מטריקס': "לא להפוך את האמבטיה"

לאחר חשיפת "כיכר השבת" כי חרדיות ב'מטריקס' מנוצלות לכאורה ומקבלות שכר נמוך יותר ממקבילותיהן החילוניות - יוצא יו"ר ש"ס שר הכלכלה אריה דרעי להגנת החברה ואומר "אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תחקיר "כיכר השבת" על ניצול הנשים החרדיות בהייטק ממשיך לעורר סערה: לאחר חשיפת התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות בתחילת השבוע ב"כיכר השבת", יוצא יו"ר ש"ס אריה דרעי להגנת החברה: "אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק".

קרא עוד:

בראיון לרדיו 'קול חי' התייחס שר הכלכלה, האמון על התחום, לנושא הנשים העובדות בהייטק החרדי ואמר: "אני לא מחכה לשינוי אווירה, אני כבר פועל בעניין, גם יחידות האכיפה שלנו (של משרד הכלכלה. י"כ) כבר נמצאים בשטח, אני לא רוצה להרחיב בעניין הזה - אתם תראו את התוצאות".

בהתייחסו לחברת 'מטריקס', אומר שר הכלכלה: "צריך להסתכל על התמונה.. זה לא נכון. מה שקורה, ככה, אין לנו טענות על מהנדס או מהנדסת חרדים עם תארים אקדמאים שמקבל פחות ממהנדס או מהנדסת בציבור אחר, כל הדין הזה שנעשה, של חברת מטריקס ואחרים, שמדובר שם בהנדסאים או הנדסאיות חרדים שמתחרים מול מהנדסים או אקדמאים, בגלל שאין לנו - לציבור שלו - תארים אקדמאים, אלא רק תעודות של הנדסאים.

"לכן טוענים מטריקס, בכלל בשוק העבודה לא ירצו לקבל הנדסאיות והוא כביכול עושה טובה לציבור החרדי שאני נותן להם רווחים נפרדים, מעסיק אותם, ללא ניסיון, אני נותן להם ניסיון".

דרעי סיפר כי נפגש עם ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן ואמר: "כשאני נפגשתי עם ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן והאנשים שלו, שהם התחילו עם חברת מטריקס, הם דווקא משבחים ואומרים שבלעדיהם לא היה למאות אנשים מקומות עבודה, לכן צריך להסתכל על התמונה באופן רחבה".

"אני בקשתי, ואנחנו אוספים עכשיו חומר, עם דברים של אפליה, לא רק סתם כותרות, אלא עם פרטים מדויקים של אפליה מוכחת, אנחנו נטפל בזה, ומי שעושה את זה הוא ישלם על זה מחיר יקר מאוד", מבטיח דרעי.

דרעי הוסיף ואמר: "באופן גדול אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק, צריך לזכור שיש הרבה, לא כולם ששים לתת שעות עבודה מיוחדות ולקחת אנשים ללא ניסיון וללא תארים אקדמאים וליצור להם מקום עבודה תואם לאורח החיים שלהם, אז בוא, אלה שעושים את זה היום - נצא נגדם ובסוף נשאר בלי שום דבר".

כזכור, בתחילת השבוע חשף "כיכר השבת" את החוזים של העובדות החרדיות בהייטק בחברת מטריקס גלובל במודיעין עילית, מול חוזה מקביל של חברת מל"מ טים המצביעה על אפליה של עשרות אחוזים לרעה במשכורות העובדות בחברת מטריקס גלובל, כמו גם הרעה בתנאים הסוציאליים כמו שעת הנקה ותנאים נוספים.

ל פי החוזה שנחשף, חרדית העובדת במטריקס גלובל תזכה לשכר של 4,100 ש"ח בלבד בשנה הראשונה לעבודה, ולשכר של 4,600 ש"ח בלבד לשנה השנייה. בעוד עובדת חרדית עם רקע מקביל במל"מ טים תשתכר 5,500 לאחר 3 חודשי הכשרה, ולאחר שנת עבודה היא תזכה לשכר של 7,000 שקלים. כשהפערים מול העובדות במגזר הכללי עומדים על סכומים גבוהים בהרבה.

מה שנראה כמו ניצול שיטתי של העובדות החרדיות מתאפשר בעיקר בגלל תנאי העבודה המותאמים לחרדיות, מה שגורם לחרדיות רבות לוותר על תנאי השכר המקובלים בשוק ולהסתפק ובשכר מינימלי ונצלני לכאורה. אך גם העובדה שההכשרה אותו רוכשים בסמינרים לוקה בחסר, משחק גם תפקיד בשכר הנמוך מאוד.

בכיר בתעשיית הייטק הישראלי מסר בשיחה שלא לייחוס עם "כיכר השבת" כי מדובר בשוק עבדים, וכי החברות מסוגלות וחייבות לשלם גם לחרדיות שכר הוגן. לדבריו הפתרון היחידי הוא שהעובדות החרדיות לא יסכימו לעבוד בתנאי השכר המינימליים.

נציין כי מחוזה של חברת מל"מ טים שנחשף גם הוא בתחקיר "כיכר השבת" עולה כי השכר המשולם ב'מטריקס' נמוך באלפי שקלים מזה המשולם בחברת מלמ טים לעובדות החרדיות המגיעות ללא ניסיון וללא תואר.

בנוסף, ממספר חוזים של חברות המנצלות את העובדות החרדיות ניתן להבין כי לכאורה חברת 'מטריקס' מנצלת את העובדות באופן חמור יותר, כאשר העובדות מועסקות במסגרת 89 אחוזי משרה. אז נגרעים יותר התנאים הסוציאלים והנשים משתכרות בשכר הנמוך משכר המינימום הגלובלי (כך על פי החוזים שהובאו לידינו של עובדות בחברה). למרות גריעת התנאים בצורה הזו, נראה כי מדובר בצורת העסקה חוקית.

בנוסף, מרבית ענקיות הטכנולוגיה קולטות עובדים ללא ניסיון ומעניקים להם הכשרה במערכות הפנימיות של החברות.

כזכור, לפני כחודש, סיפר ח"כ יצחק ועקנין מש"ס על בתו שעובדת במטריקס במהלך דיון בוועדת הכספים. "אני שם פה דברים על השולחן", אמר ועקנין, "מדבר ישירות - שלא תגידו שאני עושה לכם איזה סיבוב מפה לשם. בדידי הדבר - לא במישהו אחר, אני מדבר על עצמי. מדברים הרבה שהציבור החרדי יצא לשוק העבודה. האמינו לי שהציבור הזה עובד, רוצה לעבוד, אבל הוא הציבור הכי מקופח במדינת ישראל".

בשלב הזה הציג ח"כ וקנין סיפור של ביתו העובדת: "יש לי ילדה שעובדת באחת המפעלים הביטחוניים של מדינת ישראל. היא משמשת כהנדסאית, היא למדה במגזר החרדי ועובדת שם מעל לשנה וחצי, בחברת מטריקס. חילוניות לידה בחדרים סמוכים ולמגזר החרדי נותנים את האגף שלהם".

לדבריו: "הבת שלי מרוויחה 5.600 שקלים, ולידה - פחות ממנה בתואר, מרוויחות 8.800 שקל, גם בסיווג שלה היא יותר גדולה מהן, במקצועיות שלה היא יותר טובה מהן, אבל חברת מטריקס - את כל החרדיות מעסיקה בשכר כזה".

"הרצון שלנו כל כך גדול, רוצים שיצאו לעבוד.. כמה חרדים, כמה מהם מגיעים למכרז ו.. אני לא גר בשכונה חרדית, לא בני ברק ראו ירושלים, אני גר במושב וחי את המציאות של החברה הישראלית. אני חושב שאם פעם אחת יעשו מחקר אחד יראו עד כמה הציבור הזה מקופח, ואני לא בא מהמגזר החרדי" סיים סגן יו"ר הכנסת ח"כ יצחק וקנין את דבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר