פרויקט מחווה מיוחד

תעשו כבוד: 12 האמנים שבלעדיהם המוזיקה יהודית פשוט לא הייתה

מר' שלמה קרליבך ור' דוד ורדיגר, דרך "דור המלכים" מרדכי בן דוד ואברהם פריד ועד לענקי הזמר המזרחי והאלטרנטיבי. גבי כץ מגיש: 12 האמנים המהפכניים של המוזיקה היהודית לדורותיה (מוזיקה)

גבי כץ | כיכר השבת |
ר' שלמה קרליבך. אתם חייבים לו המון (צילום: יח"צ)

(הבהרה: הרשימה גובשה בהתייעצות עם בכירים בתחום)

שלמה קרליבך ודוד ורדיגר

הרב שלמה קרליבך והרב דוד ורדיגר, שני כוהני המוזיקה החסידית, החלו את הקריירה המוזיקלית שלהם בערך באותן שנים. אמרנו קריירה? מילה קצת מוגזמת לאנשים שלא חתרו לכיוון ולא חשבו עליו.

(עוד אבינו חי, ר' שלמה קרליבך ז"ל)

ר' דוד ורדיגר (צילום מסך, יוטיוב)

ורדיגר וקרליבך הם הוגי וממציאי הז'אנר החסידי הנפוץ. קרליבך הלחין למעלה מאלף שירים, דוד ורדיגר הלחין פחות אך התעסק בעיקר בשימור המוזיקה על ידי הקלטת אלבומים ושירים חסידיים חדשניים יותר ביחס לאותה תקופה.

(לא תבושי, ר' דוד ורדיגר ז"ל)

מרדכי בן דוד (ורדיגר)

לפני למעלה משלושים וחמש שנים, ועל רקע ההצלחה של אביו (ראו פסקה קודמת), הבן מרדכי ורדיגר החל גם הוא בקריירה מוזיקלית חסידית.

מרדכי בן דוד (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

סגנונו המוזיקלי של מרדכי בן דוד נחשב היה לחדשני יותר משל אביו דוד ומקבילו קרליבך. כארבעים אלבומים הוציא מ.ב.ד במהלך שנותיו בתחום, והוא נחשב לפורץ הדרך האמיתי של המוזיקה החסידית המתחדשת הקיימת כיום. קצת עצוב לגלות שבשנים האחרונות הדור הצעיר פחות מודע לדמותו של מרדכי בן דוד.

(משיח, מרדכי בן דוד)

אברהם פריד

כמה שנים לאחר מ.ב.ד, פרץ לתודעה בחור צעיר ומזוקן בשם אברהם שבתאי הכהן פרידמן, חסיד חב"ד שלא הופיע לפני חתונתו וגם כשסוף סוף עשה זאת - שינה את שמו מפרידמן לפריד מפני הבושה. פריד עצמו התבטא לא פעם ואמר כי "המלך" של המוזיקה החסידית הוא מרדכי ורדיגר, אז מי אנחנו שנחלוק עליו.

אברהם פריד (צילום: משה שי, פלאש 90)

פריד הוציא ב-30 שנה כשלושים אלבומים מקוריים, הופעות ועוד. בשנים האחרונות הפך פריד למלך החדש של המוזיקה החסידית, זאת במקביל לדעיכת קרנו (באופן יחסי) של מקבילו מרדכי בן דוד. פריד המשיך להופיע גם בשנים האחרונות, זאת בזמן שבן דוד הודיע כי הוא מפסיק להופיע במופעים מעורבים - דבר שפגע קשות בקריירה שלו.

(אדרבה, אברהם פריד)

יעקב שוואקי

יעקב שוואקי (צילום ארכיון: כיכר השבת)

השיר "רחם", שיצא לפני למעלה מעשור, חרך את כל תחנות הרדיו ואף הושמע באחת הפעמים בתחנת הרדיו הצבאית "גלי צה''ל" בליל שבת. "המייבינים" סברו כבר אז ששוואקי הוא "משהו חדש" שמתחרה בפריד וורדיגר, מביא איתו קול נדיר, ביצוע מושלם ומכונת להיטים בלתי נגמרת. אחרים חשבו בתחילה כי שוואקי הוא טרנד מעניין אבל חולף. אולם לאחר למעלה מעשור ניתן לומר ששוואקי הפך לאלטרנטיבה אמיתית לשני ענקי הזמר המופיעים לעיל.

(רחם, יעקב שוואקי)

ליפא שמעלצר

יהיה קשה לנקוב בשמות של להיטים שליפא שמעלצר הביא איתו במהלך שנותיו במוזיקה, אך האמנות והיצירתיות שהביא עם השנים היא זו שמכניסה אותו לרשימת הפאר של מהפכני הזמר החסידי.

ליפא שמעלצר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

האיכויות הקוליות שלו השתפרו במהלך השנים והגימיקים שהביא ליפא לתעשייה שיגעו ומשגעים עדיין את המוזיקה החסידית. יעיד על כך השיר האחרון שהוציא ליפא (בן פייגא) שעורר סערת ענק.

(גם זו לטובה, ליפא שמעלצר)

חיים ישראל / יניב בן משיח

יניב בן משיח (צילום: יעקב כהן)

זמרים מזרחיים תמיד היו וגם דקלון ומשה גיאת זכו להצלחה, אבל חיים ישראל (אשואל) ויניב בן משיח הביאו איתם משהו אחר, חדשני ומהוקצע יותר לאין ערוך מקודמיהם. עד שהגיעו בן משיח וישראל, חידוש שירים מהמוזיקה הכללית היה דבר שבשגרה, וכשהם הגיעו, הם העלו את הסטנדרטים בכמה רמות.

(יתגדל, חיים ישראל)

חיים ישראל (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

חיים ישראל הפך למושמע ביותר אפילו אצל חסידים מהחצרות הסגורות ביותר ועד לחובשי כיפת השמיים. יניב בן משיח הצליח להתשחל יותר למגזרים אחרים ושונים.

(ירושלים שלי לעד, יניב בן משיח)

אהרן רזאל / אודי דוידי

אהרן רזאל (צילום: ארכיון כיכר השבת)

אהרן רזאל (זמן הגאולה) ואודי דוידי (תחשוב טוב) הם כוהני המוזיקה האלטרנטיבית, או איך שהיא מוגדרת בתעשייה: 'מוזיקה יהודית מקורית'. מה שמאפיין את המוזיקה הזאת, זה שבשונה ממקבילתה החסידית - כאן הטקסט הוא נדבך מרכזי.

(זמן הגאולה, אהרן רזאל)

אודי דוידי (צילום: מנדי הכטמן)

אהרן רזאל, שהחל את הקריירה המוזיקלית שלו לפני למעלה מעשרים שנה הביא איתו לחנים חדשים שחדרו גם למחוזות רחוקים מאוד. אודי דוידי, שפרץ לחיינו כמה שנים טובות אחרי רזאל, הגיע עם סגנון שונה ומעט סוער יותר.

(תחשוב טוב, אודי דוידי)

ישי לפידות

עוד בהיותו נער צעיר, והרבה לפני שחלם להפוך לזמר, הלחין ישי לפידות את השיר "שומר ישראל". שנים לאחר מכן הוא הקים את להקת "אויפ שימחעס" שנחשבה באותן שנים כלהקה פרובוקטיבית יתר על המידה. לפידות מציין בשנה הקרובה עשרים שנה לעשייה מוזיקלית ונכנס לרשימה כאחד מהאנשים שקשה לדמיין את המוזיקה החסידית בלעדיו. מה שעומד לו לרועץ הי העובדה שהשיק אלבום אישי אחד בלבד כל שנותיו בתחום. שאר האלבומים היו במסגרת להקת 'אויפ שימחעס'.

ישי לפידות (צילום: יח"צ)

(פיה פתחה, ישי לפידות)

דדי גראוכר

הקול והכריזמה של דדי גראוכר על הבמה ובאלבומיו, שבו את לב הקהל מיד עם צאת אלבומו הראשון, לפני שנים רבות. דדי הוא אחד מהזמרים הישראלים הבודדים שהתקבלו בהערצה גם בארצות הברית בהופעות היוקרה 'האסק' ועוד.

דדי גראוכר (צילום: סטן ווייס, אתר שלאגר)

בשונה משאר חברי הרשימה לעיל שרובם עדיין מופיעים ומוציאים אלבומים, דדי פרש מהתחום בשיאו ומסרב בעקשנות לחזור אליו למרות הפופולריות וההצלחה הגדולה שלו. דדי הוציא לאור העולם כמה וכמה אלבומים שזכו להצלחה גדולה (לפני תקופת הצריבות), אולם כאמור הוא מתעקש שלא לחזור לעולם המוזיקלי ומעדיף להתחכחך ביהלומנים ואנשי נדל''ן.

(לך אתן, דדי גראוכר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר