לאפרושי מאיסורא

גדולי ישראל מזהירים: "נמכרות רצועות תפילין פסולות"

בעקבות תחקיר שחשף כי נמכרות רצועות תפילין פסולות ומזויפות מרנן גדולי ישראל יוצאים באזהרה לציבור: "לצערנו הרב יש בשוק רצועות פסולות וכביכול יש עליהם הכשר, ושומר נפשו ירחק" (יהדות)

אילוסטרציה (צילום: גרשון אלינסון - פלאש 90)

תחקיר מעורר סערה: ביום שלישי לפני שבועיים פרסם העיתונאי בני רבינוביץ תחקיר ב"יתד נאמן" בו נחשף כי נמכרות רצועות תפילין פסולות ומזויפות אשר מי שמשתמש בהן נחשב כמי שכלל לא מניח תפילין.

לפי התחקיר, נמכרות בשוק רצועות תפילין פסולות המוצגות כמהודרות, אך הן נעשות מעור "שפלט", כאשר בכדי לייפות אותן לאחר שנעשו מעור באיכות ירודה, הרצועות נעשות משתי שכבות - שכבת עור מסוג "שפלט" ועליה שכבה סינטטית נפרדת המוצמדת באמצעות דבק או בחום.

עורכי התחקיר העבירו את הרצועות לבדיקת מכון התקנים, שם מצאו כי "שכבה תחתונה עשויה עור מפוצל (שפלט) בעובי של כ-01.3 מ"מ. שכבה עליונה עשויה חומר סינטטי בעובי של כ-0.4 מ"מ. לא ניתן לקבוע באיזה שיטה הוצמדו 2 השכבות: הדבקה או הצמדה בחום".

הבוקר מתפרסם ב"יתד נאמן" כי גדולי ישראל מתריעים מפני הרצועות המזויפות. "בית דין צדק בני-ברק" בראשות הגאב"ד הגאון רבי ניסים קרליץ, מפרסם פסק מיוחד תחת הכותרת "לאפרושי מאיסורא" בו נכתב כי "בענין רצועות תפילין המצויות בשוק ונתברר כי הם עשויות מב' שכבות, שכבת עור ושכבת פלסטיק עבה או דקה הדבוקה לעור. דין רצועות אלו מבואר במשנה ברורה סימן ל"ב סעיף-קטן קפ"ה, שאם יכולים לקלוף בשלמות מכל צד מן התפילין וצורתו כמו נייר שחור זהו פסול. וקל וחומר בנידון דידן דמודבק פס שחור על העור ולא הושחר העור בעצמו כלל".

המכתב של גדולי ישראל על הרצועות

"וממקור הדין שציין המ"ב, בנשמת טדם כלל יד' אות ג', נראה שכם אם הרצועות עצמם שחורות כדין ואחר כך ציפו אותם בחומר אחר גם כן פסולות הרצועות. וברצועות כאלו בוודאי יש חשש גם לפסולים אחרים כגון שלא לשמה ועוד. ויש לשים לב לכל זה, כי לצערנו הרב יש בשוק רצועות פסולות כאלו וכביכול יש עליהם הכשר, ושומר נפשו ירחק".

על החתום הדיינים הגאון רבי שריאל רוזנברג, הגאון רבי ישראל ברגר, הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, הגאון רבי יהודה סילמן, הגאון רבי מנחם מנדל לובין, הגרמ"ש שטרן והגאון רבי מנחם מנדל שפרן.

אל הדיינים הצטרפו מרנן גדולי ישראל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הגאב"ד הגר"נ קרליץ, חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין.

גאב"ד זכרון מאיר הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר שצירף את חתימתו הוסיף וכתב: "וחייב כל אדם להדר על מצות תפילילן שיהיו בתכלית ההידור והכשרות".

המכתב של בד"צ "העדה החרדית"

הגאון רבי משה שאול קליין חתם וכתב: "הדבר פשוט שהרצועות האלו פסולים לכולי עלמא". הגאון רבי יעקב מאיר שטרן חתם גם הוא והוסיף: "גם לענ"ד רצונעות הנ"ל פסולין ואין להשתמש עימהם בשום אופן". הגאון רבי שלמה זלמן אולמן כתב: "ההוראה אצלנו לכל שואל על הרצועות, להחליף מיד, וגם בספק להחליף מיד, ולקנות רק מהכשר מוסמך ביותר".

גם בד"צ "העדה החרדית" קיים מושב לדון ברצועות הללו בסיומו פורסם מכתב עליו חתמו הראב"ד הגאון רבי משה שטרנבוך ודייני הבד"צ, בו נכתב כי "לאחרונה נתעורר פסול חמור בתפילין אשר שונים מכרו רצועות מעור זול המושחרות בפלסטיק מודבק בלחץ או דבק, ברור הדבר כי הרצועות הללו פסולות מצד השחרות ומצד הציפוי, וכל מי שנכשל באלו, צריכים להחליפן מיד כדי לא להיות בכלל קרקפתא דלא מנח תפילין".

"וכל מי שיש לו ספק היכן קנה את הרצועות ואם הם בכלל הרצועות הפסולות האלו, צריך לבדקם מיידית אצל המומחים, ומעתה יזהר כל אחד לקנות תשמישי קדושה רק תחת השגחה מהודרת ולא ללכת שולל אחרי כל מיני שמות שאינם מוסמכים", פוסקים דייני בד"צ "העדה החרדית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר