התגייסות של ראשי ישיבות למנוע חילול בית קברות בוילנא

גדולי ישראל בארה"ב יצאו ב"קול קורא" לכל מי שבידו לעשות השתדלות על מנת להשפיע על ממשלת ליטא ועיריית וילנא לבטל את "הפגיעה הנוראה וחילול מחפיר של אלפי נפטרים" (חדשות, בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

גדולי ישראל בארה''ב יצאו בימים האחרונים ב"קול קורא" חריג הקורא לכל מי שבידו לעשות השתדלות על מנת להשפיע על ממשלת ליטא ועיריית ווילנא לבטל את מה שמכונה במכתבם: "הפגיעה הנוראה וחילול מחפיר של אלפי הנפטרים הטמונים בבית העלמין היהודי העתיק".

מדובר בתוכנית כוללת הנמצאת בשלבי פיתוח עירוני שבמרכזה צפויה בניית מרכז קונצרטים ענק כולל שיפוץ נרחב של בנין ספורט ישן שנבנה בתקופת הקומוניסטים, סלילת דרכי גישה, ואלפי מקומות חניה בשטח בו היה ממוקם בית העלמין היהודי הישן.

העסקנים המטפלים בנושא מסבירים כי בשנים האחרונות נבנו כבר שני בניינים רבי מימדים בתוככי בית הקברות. בחפירת היסודות לבנין השני בשנת תשס''ה נזעקו גדולי ראשי הישיבות לקריאת יהודי ווילנה ורבה הראשי הרה''ג חיים בורשטיין, כאשר במהלך העבודות נתגלו עצמות ובשטח התגלגלו שברי שלדים, יצאה לווילנה משלחת של גדולי ראשי הישיבות הגאונים רבי אריה מלכיאל קוטלר ר''י בית מדרש גבוה - לייקווד, רבי חיים דוב קלר ר''י טלז - שיקגו, רבי אשר קלמנוביץ ר''י מיר- פלטבוש.

חברי המשלחת נזדעזעו בראותם את חילול הקודש המחפיר והתחננו לפני השלטונות לעצור את הבניה אך לדאבון לב הם המשיכו בחפירות, וכיום עומדים על תלם שני בניינים שנבנו בעידודה ובסיועה של ממשלת ליטא בקצה בית הקברות.

יצויין כי בית החיים ''שניפישוק'' על גדות ה''נעריס'' הוא בית העלמין הראשון ששימש את קהלת ווילנא מאז הווסדה משך כחמש מאות שנים. במקום זה טמונים אלפי נפטרים ובהם גדולי הדורות רבני חכמי ירושלים דליטא דורותיהם. המצבה הראשונה שהיתה קיימת עד כיבוש הנאצי, היתה של הגאון רבי מאניש חיות זי''ע אב''ד ווילנא שנת שצ''ו. כמו כן נשתמרו מצבותיהם של רבני ווילנא הגאון בית הלל שנת תס''ו ורבי אליהו קרמר ת''ע.

בבית עלמין זה כמו בבתי עלמין אחרים במזרח אירופה קברו בקומות - מפאת דוחק מקום ולפי החשבון טמונים בו רבבות נפטרים בתוכם גדולי ישראל רבים.

מכתב ראשי הישיבות

על פי עדותו של הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ''ל כשחתם על כרוז של גדולי הדור בעת החפירות הקודמות בווילנא היה בביה''ח הזה שטח מגודר שבו נטמנו צדיקים נסתרים שלא הניחו לאדם להכנס לשם מפני קדושת המקום.

כעת לפי התכנית הנמצאת בשלבים מתקדמים תעלה הקמת מרכז התיירות בסך עשרים וחמישה מיליון יורו כאשר ממשלת ליטא מקציבה לזה סך 12 מיליון יורו, ובד בבד היא הגישה לאיחוד האירופי בקשה להקציב לשיפוץ המרכז המתוכנן בביה''ח .

גדולי העסקנים בארה''ב נרתמו להצלת ביה''ח, בראשם העסקן המפורסם ר' ברוך ד''ר ברנרד פרישמן מראשי וועידת האקדמאיים לשימור בתי עלמין, הרב פנחס הכט מנהל ישיבת מיר, והרב משה דוד נידרמן נשיא איחוד הקהלות של ווילימסבורג.

במכתבם כותבים ראשי הישיבות כי "באנו בשורות אלו להביע את חרדתנו, בדבר שמועה לא טובה כי באה על תכניות שלטונות מדינת ליטא ועירית ווילנא לחדש את השימוש בבניני הספורט ובבנין הבילויים השומם ''קאנצערט האל'' שהקימו הקאמוניסטים בשטח בית העלמין הקדוש העתיק בוילנא ששימש משך למעלה מארבע מאות שנה כמקום הקבורה היחיד בעיר גדולה לאלקים זו, ובו נטמנו רבים מגדולי ישראל לדורותם, קדושי עליון שרפי מעלה שמימיהם אנו שותים ומפיהם אנו חיים, אשר רבו מלספור ובתוכם הגאון בעל באר הגולה, משפחת הגר''א ותלמידיו הגאונים, רבי זלמל'ע וואלוז'ינער, הגאון יעקב, החיי אדם, זי''ע.

"ולא עוד אלא שהשלטונות הקצו לכך הון רב ועצום לשיפוץ המבנים הנטושים והרעועים מחמת יושנם, מה שמלמד על תכניות העלולות בוודאות להרחיב ח''ו את מימדי הפגיעה בבית חיים קדוש וקדום זה.

"ואיככה נוכל לראות כבלע את הקודש ולהחריש אל מול הפיכת מקום קדוש ונורא אשר כזה למרכז אדיר של הוללות וקלות ראש אשר יש בזה בזיון נורא וחילול הקודש. ופשוט וברור כי כל בית הקברות בכל גבולו הישן המקורי בקדושתו הוא עומד. וכבר הרעיש בזה מרן הגרח''ע זלה''ה באגרותיו הרבים שהריץ למען הצלת בית החים דוויך=לנאוהכריע שאין מקום וסמכות להתפשר בזה כלל ועיקר.

"והננו קוראים לכל מי שבידו להשתדל בכל מה דאפשר שיגיע לאוזני רשויות ליטא גודל כאב וזעקת כלל ישראל נוכח תכנית בזיון וחילול המקום הקדוש, כי גדול הכאב מאד, ולדרוש מהם שלא יגעו בבית החחים, ולהשיב כבודו כמקדם. ואשרי למי שיתאמץ להצלת ביה''ח הקדוש הזה חמדת ישראל, כמאמר הכתוב: ''לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם''. וזכות ישני עפר קדושי ווילנא ימליצו טוב בעד כל המסייעים להצלת מנוחת כבודם, ובמהרה נזכה לתחה''מ ולביאת משיח צדקנו אכי''ר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר