פרסום ראשון

חשש בברסלב: הטסים לאומן עלולים לחלל את ראש השנה

בחסידות ברסלב חוששים כי הטסים לאומן בראש השנה ייאלצו לחלל את החג, זאת בעקבות הוראה של משרד התחבורה על איסור המראות מנתב"ג בשעות הלילה. הפרטים המלאים (חדשות, חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
נוסעים לאומן, אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

בחסידות ברסלב חוששים כי הטסים לאומן לראש השנה עלולים לחלל את החג, זאת בעקבות הוראה של משרד התחבורה על איסור המראות בשעות הלילה מנתב"ג - מ-01:30 עד 05:00.

כידוע, ראש השנה חל השנה ביום ראשון בערב. על פי הערכות של גורמים המעורים בנושא, חלק גדול מהטסים לאומן אמורים לצאת למקום במוצאי שבת, אך בעקבות העומס הרב הצפוי בשדה, טיסות רבות לא יוכלו לצאת במוצאי שבת והם ייאלצו לצאת רק ביום ראשון בבוקר.

עם זאת, גם בשעות הבוקר צפוי עומס רב בנתב"ג וחלק מהטיסות יצאו רק בסביבות השעה 06:00 ואילך. בשל כך, חלק מהטיסות ינחתו באוקראינה בסביבות השעה 09:00 ואילך. לאחר מכן יהיה על החסידים לעבור את ביקורת הדרכונים ואיסוף המזוודות ורק לאחר כשעה או יותר הם ייצאו משדה התעופה.

מתפללים בראש השנה באומן. ארכיון (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

הנסיעה משדה התעופה לאומן אמורה לקחת לפחות שלוש-ארבע שעות, מה שאומר שהחסידים יגיעו לאומן רק ממש בסמוך לחג. אלא שכל התהליך הזה אמור להתבצע רק במידה ולא יהיו תקלות בדרך, כאשר כל תקלה קטנה שתתרחש תגרום לטסים להיתקע באמצע הדרך.

בחודש האחרון נעשו פניות מטעם גורמים שונים אל שר התחבורה ישראל כץ (הליכוד) בבקשה שיאפשר באופן חריג לטיסות לצאת גם לאחר השעה 01:30 וכך יוכלו הטסים לאומן להגיע בזמן לציונו של רבי נחמן מברסלב. בנוסף, נעשו פניות גם אל יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה, ואל יואל פלשדו, מנהל רשות התעופה האזרחית.

במכתב התשובה של פלשדו, שהגיע לידי "כיכר השבת", השיב פלשדו כי אין בסמכותו לאשר החרגה של שעות ההמראה מנתב"ג. "בקשתכם הוצגה לי בפירוט על ידי סמנכ"ל מסחר בחברת אל-על אשר קיבל הסבר מפורט מדוע לצערי אין ביכולתי לאשר את מבוקשכם" כתב פלשדו והוסיף, "אני תקווה כי למרות תשובתי זו תמצאו את הדרך להטיס את החסידים".

נוסע לאומן. ארכיון (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

סגן שר החינוך מאיר פרוש שיגר לשר התחבורה פנייה בנושא. במכתב, שהגיע לידי "כיכר השבת", מבקש פרוש: "בהמשך לשיחתי עם מנהל רת"א מר יואל פלשדו, אני פונה אליך בבקשה דחופה. כידוע, מידי שנה בשנה יוצאים אלפי חסידים לתפילות ראש השנה באומן שבאוקראינה. השנה יחול ראש השנה בימים שני ושלישי, ע"פ המתוכנן, ישנן 7 טיסות של חברת אל-על שעתידות לצאת במוצ"ש, כאשר הטיסה הראשונה מתוכננת לשעה 21:30 בערב והטיסה האחרונה בשעה 01:00 אחר חצות.

תשובתו של פלדשו (סריקה)

"מארגני הנסיעה ההמונית חוששים שהנוסעים לא יספיקו להגיע במועד לנתב"ג, עקב שעת יציאת השבת המאוחרת, וכן הם טוענים שכמות נוסעים זמן קצר כל כך עלולה לגרום לעיכוב רציני בטיסות ולכאוס בלתי נשלט. לכן, כדי לאפשר יציאה מסודרת ללא תקלות, הם מבקשים אישור מיוחד לטיסות ליליות גם בשעות 02:00 - 05:00, כדי שאלפי החסידים יספיקו להגיע בזמן לטיסותיהם וגם לנחות בעיר אומן עד ערב החג".

לסיום כתב פרוש, "אבקשך, בכל לשון של בקשה, לבחון את הדברים בשימת לב, ולאשר באופן חריג המראות ליליות במוצ"ש שלפני ערב ראש השנה, וזאת על מנת לאפשר טיפול יעיל בזמן סביר באלפי הטסים לאומן. אודה לך מאוד על השתדלותך בנידון ואשמח לקבל תשובתך החיובית בהקדם".

במשרד התחבורה אמנם ניסו לעזור לאנשי החסידות, אך עם זאת לא הסכימו לאשר החרגה של שעות ההמראות. במכתב ששיגר מנכ"ל המשרד עוזי יצחקי למנכ"ל שדות התעופה יעקב גנות נכתב: "נוכח סמיכות הזמנים שבין שעת יציאת השבת וכניסת החג ולאור בעומס העלול להיווצר בנתב"ג באותן השעות, קיים חשש סביר כי רבים לא יספיקו להגיע ליעדם בזמן טרם כניסת החג".

"על כן, לאור התנאים הייחודיים שנוצרו ומאחר ומדובר באירוע חריג, על רשות שדות התעופה לפעול להוצאת הטיסות האמורות תוך מקסום הסמכויות שנתנו למנהל נתב"ג בכל הנוגע לשעות העוצר ובהתאם להחלטת השר לעניין זה". כאמור, במשרד התחבורה אמנם שיגרו בקשה לעזור לטסים, אך מן הצד השני לא מוכנים לאפשר החרגה של שעות ההמראות מנתב"ג. יש לציין כי לפני שלוש שנים חסידי ברסלב נתקלו באותה הבעיה ואז אישר שר התחבורה החרגה של שעות ההמראות מנתב"ג.

תגובת משרד התחבורה טרם התקבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר