אחרי המכה: מה יקרה לקווי הנייעס החרדים?

משיכת העתירה בבג"ץ עשויה להביא למכת מוות לחלק מקווי הנייעס החרדים, חלקם יעבור אמנם לקווי פרימיום או למספרים נייחים, אולם אז הדבר יהיה פחות רווחי. ומה עם הקווים התורניים? (טכנולוגיה)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: כיכר השבת)

האם קווי הנייעס ישרדו את סגירת מכרה הזהב? בשנים האחרונות, בעיקר מאז נכנסה לתוקפה רפורמת הסלולר שהכניסה את חבילות השיחות ללא הגבלה לסטנדרט, החלו קווי הנייעס וקווי התוכן למיניהם לפרוח, זאת בעקבות העובדה כי חברות הסלולר העבירו סכום של 6 אגורות עבור כל דקת שיחה שבוצעה מחוץ לרשת הסלולר - לקופתה של רשת התקשורת אליה בוצעה השיחה.

מצב זה גרם ליזמים לסגור חוזים עם מפעילות סלולר, בעיקר מפעילות קטנות ולא משמעותיות, בהם זכו היזמים לנתח מהסכומים שהועברו עבור דמי קישור גומלין (דמי קישוריות) מחברות הסלולר. מספר יזמים אף פתחו שירותים המאפשרים לכל מי שחפץ בכך, לפתוח קו נייעס או כל קו שהוא, כשהיזם גרף לכיסו את חלק מהסכומים עבור דקות השיחה.

אלא שבמקביל לאספקת שירותי טלפוניה עבור קווי התוכן, עסקו חלק מהחברות גם באספקת שירותי 'צנתוקים' לאותם מפעילי קווים, כשהמהלכים המכונים "קמפיינים" כוללים שיחות טלפון יזומות לעשרות ואף מאות אלפי קווי סלולר, בעיקר מקרב הקומות הכשרות. לאחר 2 צלצולים מנותקת השיחה, מה שגורם לרבים מהמשתמשים לחזור לאותם קווים ולהעשיר את קופתם.

שיטת הצינתוקים בקווי הנייעס הופכת ללא רווחית

שיטת הצינתוקים הפכה לידועה לשמצה לאחר שרבים ממשתמשי הסלולר החרדים 'זכו' לעתים לעשרות צנתוקים שכאלה, לעתים אף בשעות הלילה המאוחרות. לא פעם דיווחו משתמשים כי לא הצליחו להסיר את עצמם מהשירות המטריד.

כעת יאלצו בעלי הקווים לסגור את הקווים בתוך שבועיים, עד לתאריך ה-18 לאוגוסט. זאת לאחר שמשרד התקשורת קבע כי קווי תוכן לא יוכלו לקבל כספים מחברות התקשורת, ולאחר שעתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ נמשכה הבוקר לאחר ששופטת ביהמ"ש העליון המליצה לנציגי העותרים למשוך את העתירה.

בעלי הקווים יוכלו להמשיך להפעיל את הקווים, אך במתכונת שכמעט ולא תהיה רווחית עבורם, או לחלופין להציע את הקווים בקווי פרימיום במחיר של 50 אגורות לדקת שיחה.

האפשרויות שהוצעו למנהלי הקווים הן לעבור לרשת הטלפוניה הקווית הנייחת, שם עלות דמי הקישוריות לדקת שיחה עומדת על 0.1 אגורה לדקת שיחה, או לחלופין להציע קווי תוכן רק בתוך חברת הסלולר, כך למשל לקוח של חברת X יוכל להתקשר לקו תוכן רק בתוך חברת X.

בכל מקרה, מעתה לא יוכלו מפעילי הקווים להרוויח הון על חשבון חברות התקשורת מכיוון שככל הנראה חברות התקשורת הנייחת לא ישושו לסגור חוזים עם מפעילות הקווים בעקבות המחיר הנמוך למדי הצפוי להן מהשיחות, עליהן יקבלו כאמור סכום של 0.1 אגורות לדקת שיחה.

מה יקרה בפועל לקווי הנייעס?

מהלך זה של משרד התקשורת יגרום לסגירה של קווים רבים שנהנו כיום מנתח דמי הקישוריות ועלול לחסל את רוב הענף. מנגד טוענים מספר בעלי "קווי נייעס" עימם שוחחנו היום כי הקווים ימשיכו בפעילות, וכי הם ימצאו דרכים להרוויח גם לאחר סגירת קווי הפרימיום בתעריף רגיל.

קווי הנייעס הגדולים והמבוססים ככל הנראה יעברו למתכונת של קווים נייחים, כשעבור חלק מהתוכן יאלצו המשתמשים לחייג לקווי הפרימיום (1900) שייפתחו, ממנו ינסו קווי הנייעס להרוויח באופן שיאפשר להם לשרוד.

אלא שלא מדובר במהלך פשוט, זאת מכיוון שכבר כיום נלחמים בוועדת הרבנים לענייני תקשורת בקווי הנייעס, וגורמים לחסימת מספרי הטלפון שלהם לעתים תכופות. כיום כל הטלפונים ה"כשרים" חסומים באופן אוטומטי לקווי פרימיום באשר הם, כך שמכיוון שהקווים פונים בעיקר לבחורי הישיבות ולאברכים המחזיקים בטלפונים כשרים ואינם מתעדכנים בשאר כלי התקשורת, מדובר במכה לא פשוטה, שעלולה להוות אף מכת מוות לחלק מהקווים.

למרות זאת, בעלי הקווים יוכלו עדיין לפנות לבעלי מכשירי טלפון נייחים, שם מרבית הקווים אינם "כשרים" וניתן לחייג דרכם גם לקווי פרימיום. אלא שגם בקווי הטלפון הנייחים ניתן לבקש מחברת התקשורת לבצע חסימה לחיוג לקווי פרימיום.

מדובר ככל הנראה בסוף לבעיית ההטרדות אותם חווים משתמשי הסלולר החרדים, מכיוון ששיטת הצנתוקים תהפוך ללא רווחית בעליל. אם וכאשר יחליטו בעלי קווי הנייעס לבצע צינתוקים דרך קווי פרימיום, מדובר בבעיה משפטית לא פשוטה, שעלולה להוות אף עבירה פלילית, וחושפת את מפעילי הקווים לתביעות ענק.

עורכי דין עמם שוחח "כיכר השבת" טוענים כי אזרחים שהחליטו לתבוע מפעילי חברות המבצעות 'קמפיין צינתוקים' ואת מפעילי קווי הנייעס - זכו בעשרות אלפי שקלים, זאת למרות שמדובר בסוגיה משפטית סבוכה יחסית מכיוון שלא ברור אם כיום החברות נכנסות תחת הגדרת "חוק הספאם". עם המעבר לקווי פרימיום, כאמור, שיטת הצנתוקים עשויה להוות עבירה על חוק הספאם, הן בפן הפלילי והן בפן האזרחי.

קווי התוכן התורניים לא יפגעו

מנגד, מפעילי קווי טלפון תורניים, או קווי תוכן אחרים לא בהכרח יפגעו, שכן גורמים בכירים במשרד התקשורת עימם שוחחנו היום מבהירים כי הם אינם נלחמים בקווי התוכן, אלא בעובדה כי מרבית המפעילים בחרו 'לעשות כסף' על חשבון חברות הסלולר, באופן שגורם לחברות נזק של ממש, ושלא כדין.

הגורמים מבהירים כי מי שחפץ להפעיל קו תוכן לתועלת הציבור יוכל להמשיך לעשות זאת בקו טלפון נייח, מבלי שיגרום להפסדים ניכרים שלא כדין לחברות הסלולר, ומבלי שירוויח סכומי עתק על חשבונם.

גם בחברות הסלולר נרשמה היום הקלה, בעיקר אצל חברות הפונות לציבור החרדי באופן משמעותי, והפסידו סכומי עתק בגין השימוש בקישוריות.

בכיר בחברת סלולר גדולה עמו שוחחנו היום אמר כי "קווי הנייעס ניסו להציג את עצמם כמיזם קהילתי-חברתי, כשמדובר למעשה ברוב המוחלט של המקרים במיזמים עסקיים שגורפים מאות אלפי ש"ח לכיסם באמצעות פרצה רגולטורית. סתימת הפרצה הזאת הייתה חיונית בכדי שחברות הסלולר יוכלו להמשיך ולהוזיל את מחיריהן לטובת משתמשי הסלולר במגזר החרדי".

בעבר אף עלתה לכותרות חברת סלקום, לאחר שנחשך ב"כיכר השבת" כי החברה ביצעה חיובים גבוהים ללקוחות חרדים בתכניות ללא הגבלה, לאחר שהחברה קבעה רף לחבילות אלה, ככל הנראה בעקבות ההפסדים הניכרים שספגה החברה מהלקוחות בקומות הכשרות שחייגו לקווי התוכן במהלך מבצע "צוק איתן".

יענקי קצבורג שניהל בעשור האחרון כמה קווי תוכן אמר הבוקר: "בשבועיים הקרובים נבחן את הנושא, כבר היו תקופות שפעלנו עם קווי פרימיום של קידומת 1900. ההחלטה של משרד התקשורת והבג”צ תשפיע לא רק על קווי התוכן אלא גם על תחנות הרדיו ואלפי מוסדות שהפעילו קווי מידע ותוכן ומעתה לא ניתן יהיה לחייג לקווים אלו במחיר שיחה רגילה".

מ"הנייעס החרדי" נמסר בתגובה: "הקווים היחידים שיסגרו זה קווי התוכן לציבור ולציבור הנכים! קווי הנייעס ישארו במספר נייח! וחלקם במספרי פרימיום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר