העימות הרפובליקני

דונלד טראמפ גנב את ההצגה והשפיל את מנחת העימות; מי הפתיעה?

דולנד טראמפ סירב להתנצל על ההתבטאויות הפוגעניות שלו: "אני לא פוליטיקלי קורקט", פגע אישית במנחת העימות ברשת "פוקס" וכינה את הממשל האמריקני "מטומטם". וגם: המועמדת שהפתיעה את הפרשנים. הכל על העימות הרפובליקני הראשון (ארה"ב)

יוני גבאי | כיכר השבת |
דולנד טראמפ. ניצח (צילום: שאטרסטוק)

10 המועמדים הרפובליקנים המובילים במירוץ לבית הלבן התייצבו בסוף השבוע (שישי) לעימות מצולם ראשון מתוך 12 עימותים שצפויים להתקיים עד לבחירות הפנימיות בהן ייקבע מי יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב בבחירות לבית הלבן שייערכו ב-2016. העימות נערך על ידי רשת "פוקס" המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית והוא ארך כשעתיים.

טראמפ על ההסכם עם איראן (מתוך "פוקס ניוז")

כצפוי, מי שגנב את ההצגה היה המיליארדר ההזוי דונלד טראמפ שממשיך לחזק את מעמדו כמועמד הבולט ביותר במפלגה הרפובליקנית. "אני רוצה לרוץ כרפובליקני, אבל אם לא אהיה מועמד המפלגה, ארוץ כעצמאי" אמר טראמפ בעימות ועורר תגובות בוז מהקהל שחושש מפיצול הכוח הרפובליקני. ראנד פול, מועמד אחר, תקף את טראמפ על ההכרזה ואמר: "אם הוא לא ירוץ כרפובליקני, הוא יתמוך בהילרי קלינטון".

קריאות בוז נוספות לעבר טראמפ הושמעו לאחר שתקף את מדיניות הממשל האמריקני בנוגע למהגרים ממכסיקו: "מקבלי ההחלטות בוושינגטון - מטומטמים. הממשלה המכסיקנית חכמה, אבל בוושינגטון יושבים מטומטמים. במכסיקו לא רוצים להתעסק עם עבריינים אז הם שולחים אותם מעבר לגבול". לדבריו: "אנחנו כמו טיפשים מטפלים בהם".

ג'ב בוש. האשים את הנשיא המכהן ברק אובמה (צילום: שאטרסטוק)

ג'ב בוש שב ותקף את הנשיא הנוכחי ברק אובמה וטען כי מעשיו גרמו בעקיפין ליצירת דאעש: "היציאה למלחמת עיראק הייתה שגיאה. אם היה לנו אז המודיעין שיש היום, לא הייתי יוצא למלחמה. הוא נטש את המדינה ויצר חלל שבעקבותיו נוצר ארגון דאעש".

טראמפ מסתבך: לא חזר בו מההתבטאויות נגד נשים והשפיל את המגישה

טראמפ ספג התקפות מיריביו על כך שתרם כסף למועמדת הדמוקרטית המסתמנת הילרי קלינטון, אולם הוא לא ממש הרגיש לא בנוח מכך: "נתתי כסף כי הייתי צריך אותם. כשאמרתי להילרי לבוא לחתונה שלי, היא באה. למה אתם חושבים? כי היא חייבת לי". בתגובה, הסנאטור מרקו רוביו עקץ את טראמפ ואמר לו: "לי לא תרמת".

בן קרסון. בלט למרות שלא ניתן לו מספיק זמן לדבר (צילום: שאטרסטוק)

חשבתם שככל שהבחירות יתקרבו טראמפ יחל להיות יותר מנומס ויתנצל על דבריו כלפי נשים בעבר? טעיתם: "אני לא אדם פוליטיקלי קורקט. מה שאני אומר זה מה שאני אומר" הבהיר ואף אמר למנחת העימות מייגן קלי. "אני מצטער אם לא אהבת את זה". גם לאחר העימות, טראמפ המשיך להשפיל את המנחה מייגן קלי. בטוויטר הוא צייץ כי היא "המפסידה של העימות" ובראיון שנערך עמו הוא הוסיף להצמיד לה הערות לא מנומסות.

גם ישראל עלתה בעימות

ישראל עלתה גם היא בעימות הרפובליקני והמועמדים תמכו בעמדת ישראל כנגד הסכם הגרעין בין המעצמות ואיראן. הסנאטור ראנד פול השמיע את עמדתו לפיה ארה"ב צריכה להפסיק לתת סיוע כלכלי למדינות כמו ישראל. לדבריו: "ישראל היא ידידה, אבל גם ראש הממשלה נתניהו אמר שצריך להפסיק בשלב כלשהו את הסיוע. אנחנו לא צריכים ללוות כסף מסין ולתת כסף שאין לנו".

קרוז. הבטיח לבטל את הסכם הגרעין ביומו הראשון כנשיא ארה"ב (צילום: שאטרסטוק)

טד קרוז התחייב כי ביומו הראשון כנשיא, אם ייבחר, יבטל את ההסכם עם איראן ויורה להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים: "ביום הראשון שלי בבית הלבן אבטל את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן, אשפר את היחסים עם ישראל ואתן הוראה להעביר את השגרירות האמריקנית בישראל לירושלים, בירת ישראל".

בן קרסון בלט, למרות שלא נתנו לו זמן מסך

בעימות שנערך בפוקס השתתפו עשרת המועמדים הבולטים והחזקים של המפלגה הרפובליקנית: דונלד טראמפ, ג'ב בוש, סקוט ווקר, מייק האקבי, בן קרסון, טד קרוז, מרקו רוביו, ראנד פול, כריס כריסטי וג'ון קסיץ'. עימות נוסף נערך מוקדם יותר באולם "קוויקן לואנס ארינה", ובו השתתפו שבעה מתמודדים למפלגה הרפובליקנית - שלא הצליחו להיכנס לעשירייה הראשונה.

כריסטי. לא בלט (צילום: שאטרסטוק)

המנצח של העימות לפי רוב הסקרים הוא כאמור דונלד טראמפ שממשיך לחזק את כוחו במפלגה הרפובליקנית, אחריו נמצא ג'ב בוש, שחולם להמשיך את מורשת בוש בבית הלבן. המועמד השחור בן קרסון הצליח לפי הפרשנים לבלוט בין עשרת המתמודדים, זאת למרות שלא ניתן לו מספיק זמן לדבר. ראנד פול ניסה לחקות את טראמפ ונכנס לעימות עם מתמודדים אחרים.

כריסטי ניסה להיראות סמכותי, קרלי פיורינה כבשה את הפרשנים

טד קרוז ניסה לשפר את כוחו בקרב הקהל היהודי בארה"ב והביע תמיכה בולטת בישראל במהלך העימות, מרקו רוביו בחר להתמקד במדיניות ההגירה, נושא שכנראה לא תרם לגירעון שלו בנקודות מול שאר המתמודדים, בנוסף, הוא ספג ביקורת על גילו הצעיר. כריס כריסטי ניסה להיראו סמכותי אולם הותקף על הגרעונות שצברה המדינה בה הוא מושל. המועמד האחרון, מושל אוהיו ג'ון קסיץ', הוגדר על ידי הפרשנים כ"חביב", אך לא יותר מכך.

קרלי פיורינה, הפתיעה את כל הפרשנים (צילום: שאטרסטוק)

המפתיעה הגדולה של העימות היא דווקא מי שלא השתתפה בו, אלא לקחה חלק בעימות שנערך לשבעת המתמודדים שלא נכנסו לעשירייה הראשונה: מדובר בקרלי פיורינה, מנכ"לית HP לשעבר וגם האישה היחידה המתמודדת במירוץ הרפובליקני. הפרשנים נתנו לה את הבכורה מול מתמודדים ותיקים כמו הסנאטור לינדזי גראהם, מושל טקסס לשעבר ריק פרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר