דרעי שובר שתיקה

"הפתרון - שהתיכונים יהיו אזוריים; נגמרו ימי אליטת המנהלים"

לאחר שתיקה ארוכה בנושא האפליה החדשה בסמינרים לבנות, אומר יו"ר ש"ס אריה דרעי כי הפתרון הוא שהרישום יהיה לפי אזורים ומצהיר כי סמינר שלא יקבל בנות - "ייסגר, חד משמעית" (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
אריה דרעי (Yonatan Sindel/Flash90)

שערוריית הסמינרים: לאחר שתיקה רועמת וארוכה מתייחס הבוקר (שלישי) יו"ר ש"ס השר אריה דרעי לראשונה לשערוריית הסמינרים בעיר אלעד וברחבי הארץ, כאשר עשרות בנות לא התקבלו לסמינרים לשנת הלימודים הבאה רק בגלל היותן בנות ספרדיות או שהוריהם בחרו לצאת לשוק העבודה.

דרעי שובר שתיקה בנושא הטעון שמסעיר את הציבור החרדי בשבועות האחרונים, לאחר טור שפורסם בנושא ב"כיכר השבת", ועושה זאת בראיון לרדיו 'קול חי'.

דרעי אמר בפתח הראיון כי "מדובר פה בדיני נפשות, מדובר בעוול, אין לי מילים להגיד. כל שנה אנחנו נאלצים להתמודד עם הבעיה. תנסו לחשוב, אתם מכירים בעיה אחת, שתיים, שלוש.. תנסו לחשוב מה עובר על המשפחה.

"זה לא מהיום, זה חודשים ארוכים, הרישום לתיכונים הללו נעשה לפני פסח, הבנות הטובות או המיוחסות האלה כבר יודעות לאן נכנסות. ותארו לכם שיש בנות, הרבה מאד בנות, עם המשפחות שלהם, עם כל המשפחה הרחבה, שחודשים, קרוב לשנה, שבייסורים עד הרגע האחרון. אין ספק שהתקדמנו התקדמות גדולה מאד מאז פרשת עמנואל".

דרעי התייחס לחשיפת "כיכר השבת" כי סמינר הישן בירושלים מסרב לקבל בנות ששובצו על ידי הוועדה של מחזיק תיק חינוך וסגן ראש העיר צביקה כהן ואמר: "לצערי הרב סמינר אחד בעיקר, שהחליט השנה לצמצם את הכיתות מהשנה שעברה והוריד באחוזים ניכרים את התפוצה של הכיתות, וזה דבר מבורך, אבל כשאין פתרון אחר המשמעות של זה, זה להשאיר 50 בנות, שחלקן ספרדיות, אבל גם אשכנזיות".

לדבריו: "הן שובצו והם חייבים על פי חוק לקבל אותן. הוא יאלץ לקבל אותן בדרך הקשה, דרך משרד החינוך. הוא הוזמן לשימוע ואם הוא לא יקבל את זה הוא יאבד את הרישיון של התיכון שלו. אנחנו יודעים שבסוף הרי הוא יכנס ויקבל אותן, חבל שהם עושים את זה בדרך הקשה ולא בדרך הקלה. מי כמונו רוצה שהכיתות יהיו קטנות יותר. אנחנו הורים לילדים, אנחנו לא רוצים שילמדו שם פחות? אבל כשאין פתרון עכשיו והיום יש מצוקה חריפה, אתה לא יכול מנהג שנהגת בו שנים ארוכות, עכשיו להוריד כיתות, להקטין את התפוצה, כדי להשאיר אותן בחוץ".

דרעי נשאל האם סמינר שלא יקבל את הבנות ייסגר, והגיב: "חד משמעית! חד משמעית. באלעד אותו דבר ובכל מקום ומקום".

על השערורייה בעיר אלעד, כאשר למעלה ממאה בנות לא התקבלו לסמינר רק בגלל שהוריהם בחרו לצאת לשוק העבודה, אמר דרעי: "הבעיה העיקרית השנה היא בנות למשפחות שההורים שעובדים. ששומרים על אורח חיים חרדי קלה כחמורה וכל חטאם שהלכו ומתפרנסים בצורה מכובדת. אשכנזים וספרדים. ושם אני לא מוכן בשום אופן שבעולם. מה פירוש? איפה שמענו כזה דבר? איפה הייתה הנהגה כזאת?

"איפה גדלנו כשהיינו ילדים קטנים. כולנו גדלנו יחד עם משפחות שעובדות. איפה שמענו כזאת הנהגה. לכן הפתרון הוא פשוט ביותר: כל בית ספר יסודי ימשיך במקומו או על ידו כתיכון עד כיתה י"ב. למה הבנות שלנו צריכות לנסוע באוטובוסים? למה להגיע בתחבורה ציבורית?".

"הבעיה באלעד, זה לא בעיה של ספרדיות. נכון שגם בנות ספרדיות מעורבות שם. שם הבעיה אחרת, לצערי הרב בתוך הציבור הליטאי יש מלחמות גדולות על בעלות על התיכונים הללו, למי הם מיוחסים ושם הם שברו כל מוסכמה וחבל שאנחנו מגיעים לבית המשפט, תבינו, בעיר חרדית, בתור חרדים, אנחנו מגיעים לבית המשפט כיוון שכל אחד עושה דין לעצמו", הוסיף דרעי.

דרעי הצהיר כי לדעתו חייב ללכת על מהלך של סמינרים אזוריים: "אני רוצה לבשר לכם שאנחנו כבר בקדנציה הקודמת הנחנו הצעת חוק של בתי ספר אזוריים, שהתיכונים יהיו אזוריים, לצערנו היינו באופוזיציה ולא הצלחנו לקדם את זה. כיום אני בשיחות ארוכות עם שר החינוך ועם ראש הממשלה וחברי למפלגות החרדיות, אנחנו נתאם את העניין הזה. אני מקווה שעכשיו כולם מבינים שזה הפתרון היחיד".

אומרים מנהלי הסמינרים, מה שנכון לכיתות א' עד ח' לא בהכרח נכון לכיתות ח' ומעלה. המנטאליות משתנה, בנות בוגרות, סגנון שונה, אווירה שונה, צריך להפריד ואי אפשר להפוך את הסמינרים לאזורי, זה לא תמיד עובד...

דרעי: "את כל הטענות, אני יכול לענות לך. זה לא ימשיך להיות אותו צוות. העיקרון הוא שבשכונה יהיה פתרון לכל הבנות ויחויב כל סמינר שיפתח באותן שכונות ואין לי בעיה שהסמינרים ימשיכו להיות סניפים של אותם סמינרים גדולים בשכונות. איפה כתוב שכל סמינר צריך להיות 2000 בנות ו- 3000 בנות? זה בריא הדבר הזה? ישימו לב לכל בת ובת, יהיו בכל תיכון כזה 250-300 בנות, ימשיכו במקום שלהם, יצאו בבוקר חמש דקות לפני הזמן ויחזרו הביתה מיד, יכינו שיעורי בית ויעזרו בבית ויהיו בבית שלהם ולא יטלטלו שעה וחצי בהסעות ואוטובוסים דחוסים".

האזינו לראיון באדיבות רדיו "קול חי"

עוד בנושא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר