ברגע האחרון

בג"צ הקפיא את התקנות שאיימו על חיילים מזוקנים

אחד הפטורים הכי משמעותיים ושכיחים בצה"ל הוא פטור מגילוח זקן, רבים משתמשים בו, בעיקר כאלו המשתייכים למגזר החרדי. כעת, רגע אחרי שנכנסו התקנות החדשות, בג"צ הורה לעכב אותן (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אחד הפטורים הכי משמעותיים ושכיחים בצה"ל הוא פטור מגילוח זקן, רבים משתמשים בו, בעיקר כאלו המשתייכים למגזר החרדי. כעת, רגע אחרי שנכנסו התקנות החדשות ועמן הביקורת, בג"צ הורה לעכב אותן.

עו"ד ליאור שטלצר שהגיש את העתירה לבית המשפט, אומר בתגובה ל"כיכר השבת": "זקן ושפם תמיד היה אפשר לגדל בצבא אלא עם אישורים ולאורך השנים החמירו את הנהלים אולם בחודשיים האחרונים הפכו את זה לאסור. התקנות האלה לא מידתיות וקיצוניות".

"יש כאן אפליה בין חיילים דתיים לחילונים. ברגע שדתי יבקש בקשתו תעבור לגורם ברבנות הצבאית שאז יהיה לו קל יותר לקבל ואילו חייל חילוני יצטרך לפנות לקצין אחר שהסיכוי אפסי. לסיכום, רוב הדתיים והחרדים קיבלו ואילו אצל החילונים רק בודדים".

מוקדם יותר, השרה גילה גמליאל דרשה את התערבות שר הביטחון בשל העובדה שגברים חילונים המגדלים זקן מכבדים את צה"ל יותר מאלו שלא וזאת משום שהם מטפחים אותו. דבריה נעוצים בעובדה שאיסור גידול זקן בצה"ל נועד כדי שחיילים יראו בהתאם ולא מרושלים.

בפנייתה לשר הביטחון כתבה גמליאל "עד יולי האחרון נוהל גידול הזקן בצה"ל הקפיד להיות שוויוני ככל שניתן, ולפיו הורשו שלוש אוכלוסיות לגדל זקן: המגדלים ממניע דתי, המגדלים ממניע רפואי והמגדלים על בסיס 'רצון חופשי'. בהיכנס הפקודה לתקוף נשללת הזכות לגדל זקן מהמבקשים לגדל זקן על בסיס 'רצון חופשי'".

לדבריה, "הנוהל היה שוויוני ופתוח לכולם, כך שלמעשה בפני כל חייל הועמדה האפשרות לגדל זקן על בסיס רצונו, ובלבד שהגיש את הבקשה בנהלים הנדרשים". היא ציינה שמשמעות הפקודה החדשה היא "אפלייתו של החייל הלא-דתי ושאינו סובל מבעיות עור, מה שאומר שממרבית חיילי צה"ל נשללת האפשרות לגדל זקן".

"כשרה האמונה על השוויון החברתי בישראל אני פונה אליך בבקשה להביא לפתרון הולם לסאגה המיותרת של 'מהפכת אישורי הזקן' בצה"ל ולבטל את הפקודה המפלה, המנותקת וכזו שלא רק שלא תשיג את מטרתה באכיפת משמעת צה"לית, אלא שיש בה כדי לעורר מחאה רבתי שרק תפר את המשמעת והסדר בצבא, בהקשר זה, די בשיטוט קל ברשתות החברתיות כדי להיווכח בסערה הרועשת שהפקודה החדשה חוללה", הוסיפה.

קודם התקנות החדשות יכלו חיילים לקבל פטור מגילוח זקן בכמה דרכים, כמו למשל מטעמי דת - כפי שמקבלים החיילים הדתיים והחרדים, או מסיבות אישיות אחרות, למשל שהזקן הינו חלק מאישיותו. הדרך הנוספת היא לקבל פטור רפואי או לגשת לסגן-אלוף ולקבל ממנו חתימה על טופס הבקשה.

אלא שבעקבות התקנות החדשות האפשרות השלישית מתבטלת והחיילים שיחפצו בפטור יאלצו להציג סיבות מהותיות בכדי לקבל את הפטור. חייל שירצה לקבל פטור זקן יוכל לקבל זאת על ידי אישור דת וזאת עם ההחמרות החדשות, או אישור רפואי. במקום אישור מסגן אלוף הוחלט עתה כי החייל יגיש בקשה חריגה והיא תיבחן על ידי מספר קצינים בדרגת אלוף-משנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר