סוף למצוקה?

רפורמת הדיור של הרבי מצאנז: דירה ב-2,500 ש"ח בחודש

סוף למצוקת הדיור החרדית? פתרון חדש שיזם האדמו"ר מצאנז יאפשר לבני החסידות לרכוש דירה חדשה בתשלום חודשי של 2,500 ש"ח. "במקום שכירות יקרה במרתפים, יוכלו לקנות דירות בזול"

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מצאנז, ארכיון (צילום: משה גולדשטיין)

הפתרון של הרבי מצאנז למצוקת הדיור: הציבור החרדי נקלע בעשור האחרון למצוקת דיור קשה כאשר מחד בכל שנה נישאים אלפי זוגות ומנגד כמעט ואין היצע של דירות חדשות - מה שגורם לעלייה במחירים ולקושי רב של זוגות צעירים ברכישת דירה.

גם חסידות צאנז כמו קהילות רבות ניסתה למצוא פתרונות על מנת להקל את הקושי הכלכלי הרב. לפני כ-5 שנים ייסד האדמו"ר מצאנז ועדת דיור שחברים בה הרב יעקב עזרא ראטה, הרב בערל שטמר והרב הרשל רייכמן, והטיל על החברים לחפש פתרון מעשי למאות האברכים הנישאים מידי שנה ונאלצים לשכור דירות במחירי שיא.

הוועדה "חרשה" את הארץ - מבאר שבע שבדרום עד קרית שמונה שבצפון, כשעשרות יזמים הציעו את מרכולתם: דירות במחירים מתאימים. לפני כשנתיים נדמה היה כי נמצא פתרון משביע רצון. מנדל רייך, יזם נדל"ן וחסיד צאנז, נכנס אל הרבי וגולל בפניו הצעה שקיבל לרכוש מספר דונמים באזור פוריה שבמעלה טבריה.

הרבי בהנחת אבן פינה במתחם בצפון (ארכיון)

אחרי שהציג את כל הנתונים, הרבי הורה לו שיגיש הצעת רכישה למכרזים של 400 יח"ד. מיד בצאתו זימן הרבי את חברי וועדת הדיור שיצאו לטבריה לבחון את האזור. חודשיים לאחר מכן נערך מעמד הנחת אבן הפינה לקרייה החדשה.

כיום, שנתיים אחרי, 3 בנינים כבר עומדים על תילם, כ-20 אברכים חסידי צאנז כבר מתגוררים במקום, שלב א' עומד לקראת סיום ומעל 120 דירות כבר נמכרו. אלא, שמצוקת הדיור נמשכת ועדיין עשרות אברכים נישאים מידי שנה ללא קורת גג, מה שהטריד את מנוחתו של הרבי שמחפש פתרון שורשי לבעיה.

הדמיית המתחם (סריקה)

לאחר מאמצים גדולים וחשיבה מרובה החליט הרבי מצאנז לצאת ביוזמה לפרוייקט ראשון מסוגו ותקדימי בציבור החרדי. הרבי זימן אליו מספר אילי הון והציג להם את התכנית הבאה, שנועדה לפתור את מצוקת הדיור של החסידים.

כך יעבוד הפתרון החסידי החדש

על פי התוכנית, הורים לזוגות מהחסידות ישלמו עבור דירה בפרויקט החדש סכום של 25 אלף שקלים. במקביל, הגמ"ח המרכזי של חסידי צאנז שהוקם ע"י האדמו"ר יעניק הלוואה של 350 אלף שקלים לכל זוג. הזוג יידרש לקחת משכנתא נוספת של 300 אלף שקלים, ובזה יסתכם גיוס ההון לרכישת הדירה.

לפי התכנית, ההחזרים החודשיים לגמ"ח ולבנק יעמדו על 2,500 שקלים בלבד. "הוי אומר, שבמקום לשכור יחידת דיור במרתף חשוך ולשלם לפחות 3000 ש"ח למשכיר, הרי שכעת תהיה לבני הזוג דירה משלהם ב-2500 ש"ח לחודש" אמרו בחסידות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר