שנת הלימודים החרדית

מאיר שמעוני: יש תופעות של אפליה; נמנע תקציבים ממוסדות

מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך מאיר שמעוני מתחייב כי כל הבנות ישובצו, תומך ב'רישום אזורי', מסכים עם חלק מטענות המנהלים וטוען כי באלעד הייתה לכאורה אפליה עדתית • צפו בראיון (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

שערוריית הסמינרים • ראיון מיוחד: מנהל המחוז החרדי ומחוז ירושלים במשרד החינוך, מאיר שמעוני, הוא מטבע הדברים אחת הדמויות המוכרות ביותר בימים אלו, אם לא המוכרת שבהן, בעיקר בקרב מנהלי הסמינרים וההורים הרבים שבנותיהם לא התקבלו לשנת הלימודים תשע"ו.

שמעוני אחראי מתוקף תפקידו גם על הסמינרים והוא זה שקובע האם להזמין מנהל זה או אחר לשימוע, כיצד לחייבו לקבל את הבנות ששובצו עד כדי שלילת תקציב ורישיון.

בימים אלו נמצא שמעוני במאבק בעיקר מול סמינר 'הישן' בירושלים, הוא הודיע למנהל הרב ישראל לוין כי הוא חייב לקבל את 21 הבנות, רובן ספרדיות, לסמינר שלו לאחר ששובצו על ידי מחלקת החינוך החרדי בעיריית ירושלים בראשות צביקה כהן, לוין מסרב ושמעוני שוקל לשלול את הרישיון מהסמינר ותעודות הוראה מהצוות החינוכי.

הבוקר (ראשון) נפתחה שנת הלימודים בסמינרים ובבתי הספר החרדים, מנהל המחוז החרדי מאיר שמעוני פינה מזמנו והתיישב לראיון מיוחד ל"כיכר השבת" בו הוא עונה על כל השאלות, מעביר מסר לבנות המסכנות שעדיין יושבות בבית ללא סמינר וקובע כי בעיר אלעד ישנה אפליה על רקע עדתי.

בפתח הראיון שאלנו את שמעוני האם הבוקר, עם פתיחת שנת הלימודים, הוא מרגיש תחושת סיפוק או החמצה. "אני לא חושב החמצה, תחושה של סיפוק גדול מאוד", משיב שמעוני, "אני חושב שמערכת החינוך החרדית נפתחה בצורה חלקה למעט בעיות נקודתיות במספר מקומות. מעבר לכך, עצם זה שנפתחו כמעט כל מוסדות החינוך במגזר החרדי מסמנת את הבשורה הטובה".

אם נסתכל על ירושלים, אלעד, מודיעין עילית, בית שמש ובני ברק, ברוב הערים המצב שלכם בסדר?

"תראו, אני חושב שצריך לשמור על פרופורציות. אני לפני כשנתיים נכנסתי לתפקיד, אני זוכר שהיו עשרות תלמידות לא משובצות, מוסדות חינוך שחלקם ללא נפתחו. אני חושב שהיום לצערנו יש מספר מקומות שעדיין מספר תלמידות לא משובצות ואנחנו מטפלים בזה. טיפלנו בזה עד כניסת שבת ומיד בצאת השבת".

עברנו לשוחח עם מנהל המחוז שמעוני על ירושלים, על סמינר 'הישן', שמנהלו הרב ישראל לוין עדיין מסרב לקבל 21 תלמידות למרות שזומן לשימוע, שאלנו את שמעוני האם יש לו בשורה לאותן בנות שעדיין יושבות ובוכות בבית

"לצערי. אני באמת כואב את כאבן של 21 תלמידות שמנהל סמינר הישן מסרב לקבלן למרות שהיה אצלי בשימוע. כשאמרתי שאנחנו פועלים, אז אנחנו פועלים גם בשעות האלו על מנת שאותן הבנות ישובצו במערכת החינוך, כולל סמינר הישן".

מנהל המחוז החרדי מאיר שמעוני בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן (צילום: כיכר השבת)

בשלב הזה עובר שמעוני לדבר בצורה ברורה עם מסר חד משמעי למנהל סמינר הישן: "אני רוצה להבהיר בצורה ברורה וחד משמעית, במידה ולא ימצא פתרון, והבנות לא תשובצנה אנחנו נפעיל את כל האמצעים העומדים לרשות המשרד, כולל שלילת רישיון, אם צריך גם עצירת תקציבים ואם צריך גם שלילת רישיון הוראה. הכל בהדרגה ולא בכוח. אבל אני חושב שיש איזה שהוא גבול לכל תעלול. לא יתכן שתלמידות לא ימצאו את מקומן במסגרות חינוך כפי שעיריית ירושלים, שהיא הרשם, שיבצה על פי חוק".

מדוע מחאת הסרדינים לא פועלת גם במגזר החרדי. מנהל הסמינר הרב לוין טוען שאי אפשר ללמד כיתה עם חמישים תלמידות

"בוא נעשה סדר. גם אם הוא יקלוט את כל 21 הבנות לא יהיו לא חמישים, אולי ארבעים וארבע או ארבעים וחמש. זה קודם כל למען דיוק הנתונים. דבר שני, אמרתי את זה גם לרב לוין, אני מסכים אתו, מספר התלמידות גדול, בכלל - לא רק ב'ישן', אבל אי אפשר במחי יד לבוא ולהוריד מספר תלמידות בסמינרים שעשרות שנים עומדים על 44-48 תלמידות בכיתה, בחודשיים לבוא ולשנות סדרי עולם, זה לא עובד ביום אחד".

באשר לעתיד מצהיר שמעוני כי "אני אומר את זה כאן, אנחנו צריכים לבנות תוכנית, לפתוח הכל מחדש, לבנות תוכנית בהדרגה, בכדי להגדיר את מספר התלמידות שצריכות להיות בכל סמינר, יש לזה השלכות תקציביות, השלכות בנוי ועוד. אבל זה דבר שאי אפשר לעדות ביום אחד".

שמעוני מסביר שגם הרפורמה של שר החינוך להפחית את מספר התלמידים בכיתה נעשה בהדרגה, ולדבריו כך יהיה גם במגזר החרדי.

בשלב הזה עברנו לשוחח עם שמעוני על הנעשה בעיר אלעד. שמעוני מספר כי 13 תלמידות נותרו ללא סמינר, חלקן לא מתאימות מבחינה רוחנית לסמינרים של 'בית יעקב'. "אני מקווה שהיום עד מחר. מבחינתי, לא תמה המלאכה, אבל התקדמנו".

אתה אישית תומך במתווה של 'רישום אזורי' לסמינרים בכל הארץ?

"אני חושב שאם אנחנו רוצים למנוע פגיעות ושיקולים זרים בשיבוץ התלמידות בסמינרים, אחד הפתרונות, בעיני הטוב כרגע, זה הרישום האזורי, מה שמוגדר 'בתי ספר מזינים', זה אומר שבתי ספר יסודי יזינו אוטומטי ללא שום מעבר חציצה, בעיני זה הפתרון כרגע ואני מאמין שהוא יקרה כרגע. באלעד יש אשרור של בית משפט שזה יקרה כבר בתשע"ז".

וזה יקרה?

"אני מאמין ומקווה מאוד שזה יקרה. מבחינתנו זה קורה וזה יקרה. אנחנו מיד אחרי פתיחת שנה נפתח במהלכים מקצועיים כיצד ליישם את המתווה הזה בעיר אלעד, אני מקווה מאוד שזה ישליך על ערים נוספות אחרות".

מאיר שמעוני (צילום: כיכר השבת)

שאלנו את מאיר שמעוני, האיש שלמד בשנתיים האחרונות את הציבור החרדי מקרוב, האם לדעתו הסיבה שבנות לא מתקבלות היא אפליה עדתית, הורים עובדים או מצוקת המקום בכיתות

"אני חייב לציין שלצערי יש תופעות של אפליה כזו או אחרת, במספר מקומות. יש מקומות שזה קיים. אפליה היא לא רק בין ספרדיות לאשכנזיות, אלא גם משיקולים שונים, בין אשכנזיות לאשכנזיות או ספרדיות ספרדיות. יש תופעה, לאחרונה, אפליה על רקע זה שההורים עובדים, שכל עוונם הוא שיצאו לעבודה, גם זו אפליה".

שאלנו את שמעוני, האם בעיר אלעד הייתה אפליה על רקע עדתי?

"זה גם וגם. כל התשובות נכונות. חלק על רקע עדתי, חלק על רקע הורים שעבדו וחלק על רקע שלא לקבל בנות חלשות".

אז אתה אומר שהיית אפליה עדתית באלעד?

"בחלק היה. בהחלט. לפחות ברושם ובחומרים שהיו, היה בהחלט שיקול בעניין הזה, אבל אני לא יכול להגיד את זה בצורה ודאית, מהניירות והחומרים שהיו לנו אנחנו ראינו שיש הכנסה של שיקול זר וייתכן שזה על בסיס של אפליה.

"מבחינתי זו אפליה לכאורה, זה הנתון שאני יכול להגיד. וכמו שאמרתי, הדבר הכי חשוב לפעול שזה לא יקרה".

לקראת סיום הראיון שאלנו את מנהל המחוז מאיר שמעוני על הקשר שלו עם הפוליטיקאים החרדים והאם הוא בקשר עם גדולי ומנהיג הדור.

"אני לא בקשר ישיר עם גדלי ישראל, אבל אני בהחלט מעריך ומכבד אותם, הם המנהיגים ואסור להתעלם מהם, יש להם אמירה. יחד עם זאת, אנחנו פועלים בשיקולים מקצועיים, אני קשוב, אני גם מקבל את הדעות שלהם, בשיח ובהידברות עם אנשי המקצוע אני בהחלט מוצא ומשתדל למצוא את הנתיב המקצועי הנכון".

לסיום, שאלנו את מנהל המחוז החרדי, מה יש לו לומר הבוקר לעשרות הבנות שיושבות בבית בוכות ללא סמינר, וכל התקווה שלהן הוא מאיר שמעוני.

"אני יכול להבטיח שאני יעשה את המיטב ואת כל אשר ביכולתי. אני אישית מטפל בשיבוץ של הבנות. עד אתמול בלילה דיברתי עם אבא מאלעד. אני מטפל בזה באופן אישי, לא רק באלעד.

"אני יכול לומר שאנחנו נעשה את המיטב על מנת שזה יקרה. שוב, בלי פרשות. על מנת שהבנות תמצאנה את מקומם באחד הסמינרים ברשות או במקום אחר איפה שהן תרצנה ותתאמנה על פי רוח החיים והתקנון של אותו מוסד החינוכי".

(נ.ב. בדקות הראשונות של הראיון ישנה בעיה באיכות הסאונד, אנו מתנצלים)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר