נחשף: מה גרם לטביעת צוללת "דקר"?

דו"ח רשמי של חיל הים, שהוגש ל-69 משפחות החיילים שהיו על סיפון צוללת "דקר" בזמן שטבעה לפני 47 שנים, חושף את הסיבות האפשריות שהובילו לטביעה: "לא פגיעה של ספינה סובייטית" (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
צוללת הדקר (צילום: דובר צה"ל, חיל הים)

בחודש ינואר 1968 נעלמה צוללת "דקר" כשעל סיפונה 69 לוחמים. היום (שני), 47 שנים לאחר מכן, חושפים בחיל הים את הסיבות האפשריות לטביעתה - כשל טכני או פגיעה בכלי שיט אחר. הסיבות הללו נחשפו כאמור היום בדו"ח רשמי של חיל הים שנמסר ל-69 משפחות הלוחמים שהיו על סיפון הצוללת בזמן טביעתה.

מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג, אמר: "צמצמנו את האפשרויות לשתי סברות עיקריות שגרמו לטביעת הדקר - 1. כשל טכני שהוביל לאובדן שליטה עד למגע עם הקרקעית בעומק של 3,000 מטר. 2. פגיעה באותו לילה סוער של ינואר עם קרש או כלי שיט אחר בתורן העליון של הצוללת, מה שהוביל לחדירת מים לצוללת".

לדבריו, "אחרי ניטור המרחב", נשללה האפשרות שכלי שיט סובייטי פגע בצוללת. "הדו"ח מעלה שאלות ותהיות לגבי מה בדיוק קרה. כלל המידע נמסר למשפחות כחלק מחובה ערכית ומוסרית של החיל" אמר רוטברג.

שרידי צוללת "דקר" (צילום: דובר צה"ל)
שרידי צוללת "דקר" (צילום: דובר צה"ל)

כידוע, ב-9 בינואר 1968 יצאה הדקר לישראל כשעל סיפונה 69 אנשי צוות. במהלך הפלגתה שיגרה הצוללת תשדורות ביקורת כל שש שעות ובכל 12 שעות שיגרה הצוללת תשדורת שציינה את מיקומה המדויק.

אלא שבחצות של ה-25 בינואר שידרה הצוללת את מיקומה בפעם האחרונה - דרומית-מזרחית לכרתים, כ-500 ק"מ מערבית לישראל - ומאז נעלמו עקבותיה.

לאחר מכן הוכרז מצב חירום והחלו חיפושים אחר הצוללת. לאחר שלא אותרה, הודיע שר הביטחון דאז, משה דיין, כי הצוללת אבדה על כל צוותה. במשך השנים ערך חיל הים לא פחות מ-25 מבצעים לאיתור הדקר. רק בחודש מאי 1999 נמצאו שרידיה על קרקעית הים 30 מייל דרומית מזרחית לכרתים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר