גדעון לוי מפרגן לשרים החרדים: "מיניסטר טוב בשטריימל"

במאמר חריג יחסית ב'הארץ', בוחר הפובליציסט גדעון לוי להחמיא ולשבח את השרים החרדים יעקב ליצמן ואריה דרעי. "באפילת הממשלה, מבליחים שני נרות חברתיים דקיקים" כותב לוי (עיתונות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גדעון לוי (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

במאמר חריג יחסית בעיתון "הארץ" בוחר הפובליציסט גדעון לוי להחמיא ולשבח את השרים החברתיים יעקב ליצמן ואריה דרעי. במאמר מושחז, תחת הכותרת "מיניסטר טוב בשטריימל", כותב לוי: "האם יש סיכוי לשר חרדי להצליח, בעיני הרוב החילוני? האם יכול בכלל להיות מיניסטר טוב בשטריימל? המשרת את הציבור כולו, ולא רק את "שולחיו"? הייתכנו רפורמה חברתית וזקן?".

לוי מוסיף, "הממשלה הנוכחית אינה משופעת בשרים מעוררי התפעלות. שרים בעלי עשייה סוציאלית, לא רק מפריחי סיסמאות, אין בה כמעט בכלל, אף על פי שמרבית מצביעיה הם מהשכבות הנמוכות. והנה, באפילת הממשלה, מבליחים שני נרות חברתיים דקיקים. שר הכלכלה, אריה דרעי, ושר הבריאות, יעקב ליצמן. אולי לא מגדלורים, אבל אלומות אור בחשיכה".

לוי תוקף את הציבור החילוני על כך שהוא לא יודע לפרגן לשרים החרדים: "השניים זוכים למעט מאוד אשראי בציבור החילוני. כל פעולה שלהם, גם הטובות והחיוביות, ואפילו האמיצות, זוכה מיד לתגובה עוינת, חשדנית, או מתעלמת, לעולם לא מפרגנת. מחמאות לשר שכינויו יענקל? ששמו השני מכלוף? אין דבר כזה. שחור־לבושם ואורח חייהם מונעים מהחילונים להעריך את פועלם גם כשהם ראויים לכך".

דרעי וליצמן, "שני נרות חברתיים באפילת הממשלה", כך לדברי לוי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לדברי לוי, דרעי היחיד שעומד כחומה בצורה כנגד מתווה הגז, הרע לטענתו. לדבריו, אם לפיד היה עושה את מה שדרעי עושה כיום בהתנגדות למתווה הגז, הרי שהוא היה נישא על כפיים. "כצפוי, דרעי לא זכה כמעט במחמאות על התנהלותו. אם יאיר לפיד, למשל, היה עומד כך בפני דורסנות שתדלני הגז — עניין דמיוני לחלוטין, כמובן — הוא היה נישא על כפיים בחוגים רחבים. אבל דרעי? הוא בוודאי עשה את זה משיקולים נכלוליים, אינטרסנטיים, כתמיד. הוא הרי עבריין לכל ימי חייו, וחוץ מזה הוא מזרחי וגם חרדי" כותב לוי.

על ליצמן כתב לוי: "חרדי עוד יותר הוא שר הבריאות, לבושו משונה עוד יותר מזה של דרעי וכך גם דיבורו. גם לו אין הרבה סיכוי להערכה על פועלו. זו הקדנציה השנייה שלו בתפקיד. הראשונה, כסגן שר, היתה מרשימה למדי. אבל הוא חסיד גור, הנראה ומתנהג כך, כולל הגרביים המוזרים. כשחולל בקדנציה הקודמת שלו את רפורמת הטיפול בשיניים לילדים, לכל הילדים, התגוללו עליו מיד: הוא דואג לילדי החרדים.

"עכשיו, כשהשלים את רפורמת בריאות הנפש, איש כבר לא העז לטעון זאת. ליצמן עורך ביקורי פתע בבתי חולים, מפתיע לפעמים בעמדות ליברליות, כמו ביחס למרשמי הקנאביס (...). האם יש עוד שר כמותו, המזמין את הישראלים להתקשר אליו בגלל המתנה בתור? ליצמן מינה מנכ"ל מקצועי, הוא חי בסגפנות, רופאים רבים, לא כולם כמובן, מדברים בשבחו, הוא שר פעלתן מאוד ומופקד על השריד האחרון, המתמוטט, של מדינת הרווחה, זו שהיתה כאן פעם ואיננה עוד. שוחריה היו צריכים להריע לו ולעודד אותו".

לסיום הוא כותב: "אבל לא, ליצמן איננו משלנו. הוא חרדי, והחרדים יודעים רק למצוץ את עטיני הממשלה, לא לשרת בצה"ל, ולהיות פרזיטים. אין חרדים אחרים".

בשיחה עם "כיכר השבת" אומר לוי: "אני פשוט חושב שקשה להיות שר חרדי בישראל ולזכות למחמאה מהציבור החילוני. על פי כל הסימנים ליצמן מנסה לשקם את מערכת הבריאות ופועל בנמרצות אך לא זוכה לקרדיט כי הוא לובש כובע משונה ומדבר בעברית במבטא חריג וגרביים אחרות והוא חרדי וזה אומר שחרדי פרזיט".

"גם דרעי מנסה ללכת לפי החוק בנושא מתווה הגז ולא מחפש קיצורי דרך והוא לא זוכה על כך לאשראי ציבורי ואף אחד לא מנסה לומר אולי הוא בעצם שר טוב ומקצועי. אצל ליצמן זה יותר בולט כי הוא כבר קדנציה שניה. אני לעולם לא אשכח את הרפורמה בטיפולי השיניים לילדים ומייד התגוללו עליו שעושה זאת רק מפני שדואג לילדי החרדים. כאילו שאין הרבה יותר ילדים חילונים וכאילו איתם היא לא הטיבה".

לדבריו, "כל פעם שאומרים קצבאות ילדים ישר קופצים ואומרים זה לחרדים. סליחה יש גם ילדים חילונים עניים ואני חושב שליצמן ודרעי דואגים לכולם. הגזענות נגד החרדים לא מאפשרת להם לקבל את האשראי שלעתים מגיע להם ובצדק. מדובר פה בשרים חברתיים יותר מכל מפריחי הסיסמאות החילונים בממשלה הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר