זיווג הגון: הכל על עולם השידוכים במגזר החרדי

נניח שספרדים ואשכנזים ישתדכו, כמה הם ישלמו לשדכן והאם המחיר יהיה שונה אם מדובר בזיווג שני? בשיחה עם "כיכר השבת" שדכנים ומשודכים עונים על השאלות הכי מעניינות. וגם: שאלנו שווער שנתן דירה לחתן מהם הקריטריונים הכי משכנעים לתת "סידור מלא" (שידוכים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)

תחום השידוכים במגזר החרדי הפך לתעשיה של ממש. אם בעבר היה שדכן אחד לעיירה, היום כל חרדי הוא שדכן בפוטנציאל. אז איך זה עובד? האם יש חשש משידוכים בין עדות המזרח ואשכנז, והכי מעניין - כמה באמת עולה להשתדך? "כיכר השבת" שוחח עם שדכנים בכירים במגזר החרדי בניסיון ושמע כיצד בונים בית בישראל.

אתי לנדא (39) נשואה ואם לשישה המתגוררת בעיר החרדית ביתר עילית, נחשבת לשדכנית מוכרת בעולם הישיבות והסמינרים. לתחום השידוכים היא הגיעה במקרה לפני שש שנים, ומאז היא עוסקת בו "בשם השליחות", כדבריה.

השידוך הראשון אותו הוציאה לפועל היה לנינו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב - עם בחורה בת 17: "השידוך הראשון נולד בכלל במקרה - בצחוק. לא התכוונתי ברצינות. אדם ניגש אליי ואמר שהוא מחפש שידוך לאחיינית שלו, אמרתי לו שיש בחור מסוים שיכול להתאים".

פגישת שידוך (צילום אילוסטרציה: חיים גרין, למצולמים אין קשר לכתבה)

"בפועל לא ניהלתי את השידוך" היא מספרת, "הצעתי את השם לצד השני והם ניהלו זאת לבד. כשהדוד הגיע לשלם לי את הכסף על השידוך, צחקתי, כי לא ניהלתי אותו בפועל אלא רק הצעתי. בסוף הבנתי שהבחור חיכה הרבה לשידוך שלו. פתאום תפסתי שקרה כאן משהו מאוד מרגש".

"היום הציבור מאוד מורכב", היא אומרת ומסבירה, "בנות הסמינר יוצאות אל עולם השידוכים ובפיהן דרישה אחת: בחור שישב וילמד אחרי חתונה. נקודה. אמרתי השבוע לבחורה פתגם - 'אלף נכנסים ואחד יוצא', הכוונה שהסיכוי שהיא תמצא בחור כזה הוא אפסי. בדרך כלל בישיבה יש בחור אחד או שתיים שבאמת יושבים ולומדים וכך גם הם יישארו כל החיים, זו הבעיה".

"ואם הוא לא יישב וילמד, הוא לא יהיה יהודי טוב?"

לדבריה, כיום המורות בסמינרים "מחנכות את כולן שהן צריכות לקחת בחור שישב וילמד", לא כפי שהיה בזמנה, אז חינכו לחפש 'בחור חסידי מבית טוב'. "שאלתי את המורה למה לא אמרתם לנו שניקח בעל שישב וילמד?, היא השיבה בתמיהה, 'ואם הוא לא יישב וילמד, הוא לא יהיה יהודי טוב?' החינוך היה פשוט".

לדבריה, בעיה נוספת שצצה בשנים האחרונות היא שישנם בחורים מודרניים רבים לעומת מספר מועט של בחורות באותו סגנון: "על כל ארבעים בחורים כאלו יש בחורה אחת".

ומה קורה בנושא העדתי? לנדא טוענת שמתרחש שינוי: "בחורים הטובים לוקחים בחורה חצי ספרדייה. לפני שנה הגיע אליי בחור שדרש: 'רק לא ספרדייה'. בסוף הוא לקח ספרדייה בלי לשאול שאלות. אני אומרת שזה סוג של חוסר ברירה. כשהוא מבין שזה הזיווג הוא כבר לא רואה שום דבר. אחרי זה הגזענות הספציפית שהייתה לו נמוגה".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

לדבריה, שידוכים בחצרות החסידויות הן הקלים ביותר, זאת מאחר ואת השידוך סוגרים ההורים, כאשר הפגישה בין הזוג הופכת לסמלית בלבד. "לפני זמן מה סגרתי שידוך של חסיד ביאלה וחסידת תולדות אברהם יצחק. במשך שבוע היה ברור שזה השידוך. ההורים ישבו וסגרו על כסף - מה כל אחד נותן. הם כבר דיברו על שעון זהב... אבל הבחור לא ראה את הבחורה. ידעתי שאין מצב שהוא ישלול משום שכבר 'סגרו' את הכול".

ככל שאתה יותר מבוגר יש לך פחות דרישות

משה (28), לומד בישיבה במרכז הארץ, מאשר כי ככל שהבחור נהיה מבוגר יותר הדרישות שלו פוחתות: "עם השנים אתה מבין שבציבור שלנו ככל שאתה מבוגר יותר, הביקוש הולך ופוחת ולכן באופן אוטומטי הדרישות גם הן פוחתות. אם הייתי דורש פעם למשל שהבחורה לא תהיה גדולה ממני, היום הדרישה הזו כבר לא קיימת".

הוא נמצא בשידוכים מאז גיל 21, אבל לא מתייאש: "אתה נמצא כל כך הרבה זמן בשידוכים וכל פעם שהתשובה שלילית מצידי או מצד הבחורה, זה רק נהיה קשה יותר. אפשר להתייאש מהר מאוד. בחלום הכי שחור לא דמיינתי שבגיל 28 אהיה רווק, אבל הנה זו המציאות ואיתה אני מתמודד בכל שעות היום".

"היום אני פחות מברר קודם הפגישה. הגעתי למצב שאני כבר לא סומך על מה שאומרים לי, ולכן מעדיף לשאול את השאלות ישירות".

שדכן: "קשה לראות ספרדים ואשכנזים משתדכים. זו גזענות? זו מציאות"

שדכן מוכר בציבור החרדי בבני ברק אומר ל"כיכר השבת" כי "הקושי גדול כאשר מדובר בבחור מבוגר, אז יש פחות בחורות ואם כבר יש אז הן מבררות מדוע הוא הגיע לגיל כזה ולא התחתן". לדבריו, "השאלות בבירורים הראשונים הופכות לקשות יותר והצד השני חושש אולי יש בעיות רפואיות... עד שלא מקבלים תשובה ברורה וחד משמעית, השידוך לא מתקדם".

(צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90)

בשונה מלנדא, הוא אומר כי אין שינוי בכל הקשור לעדתיות בתחום השידוכים: "אני מתעסק בעיקר עם בחורי ישיבה, ואני יכול לומר בבטחה שקשה מאוד לראות שידוך של בחור אשכנזי עם בחורה ספרדייה. אני לא יודע אם זו גזענות, זו המציאות".

בעיה נוספת שהוא מעלה היא ש"ישנם לא מעט בחורים חרדים שלא מצאו את מקומם בישיבה ויצאו לעבוד, אך נשארו עם אותם ערכים ואותו לבוש שחור לבן. למרות זאת, הם לא מצליחים למצוא שידוך משום שבמגזר ברגע שיצאת מעולם הישיבות אתה כבר סוג ב', מה שמביא לכך שישנם רווקים רבים שבגיל מבוגר 'מתפשרים' על בחורות 'פחות איכותיות'".

הנה משהו שאולי לא ידעתם על שדכנים במגזר החרדי, הם לא רק בונים בתים בישראל, הם בעצם גם מתווכים שנאלצים לתאם את חלוקת הכספים בין משפחות המיועד והמיועדת. "יכול להיות שבחור ובחורה ייפגשו כמה פגישות ויבינו שיש כאן התאמה, אבל ברגע האחרון השידוך יכול להתבטל בגלל ויכוח על הכסף. כמה כל צד ייתן לזוג המאושר כדי שיוכל לקנות דירה", אומר השדכן. "אתה עובד כל כך קשה. השיחות לעתים נמשכות עד לשעות הקטנות של הלילה".

מה הקריטריונים של חתן שמקבל "סידור מלא"?

גרשון, שחיתן את בתו לאחר ארבע שנים בתחום השידוכים והעניק דירה לחתן ("סידור מלא" בעגה החרדית. צ.ג.), מנסה להסביר ל"כיכר השבת" מהם הקריטריונים שלדעתו מצדיקים מתן דירה: "לנו לא הייתה דרישה לקבל כסף מהצד השני, אנחנו נתנו דירה בעפולה. הדרישה שלנו הייתה שהבחור יישב וילמד גם אחרי החתונה. הבת שלנו בחורה טובה ומגיע לה שלא יהיו לה דאגות של כסף. בשביל זה הסכמנו לשלם את מיטב כספנו", הוסיפו.

ומה לגבי הקריטריונים?

"הוא צריך ללמוד באחת הישיבות הנבחרות, אבל זה לא מספיק - כי אתה יודע שגם בעולם הישיבות יש טובים וטובים פחות. היינו צריכים לשמוע מחבריו שהוא באמת נמצא שלושה סדרים ולומד בהם, וגם שאחרי החתונה הוא יישאר ללמוד ולא שחלילה נראה אותו יוצא לעבוד" כך לדבריו.

מה שמצער בסיפור הזה של מתן דירה לחתן, הוא שהורים חרדים רבים נוטלים הלוואות מגמ"חים חרדים בניסיון להשיג מימון לחתן טוב, דבר שלא אחת גורר את המשפחת לתסביך כלכלי. בעקבות כך, יצאו בעבר לא מעט רבנים נגד תופעת "הסחטנות" מצד בחורי ישיבות שלא מוכנים לגשת לשידוך ללא 'תמורה כספית' גבוהה.

כמה משלמים לשדכן?

ולסיום, השאלה הכי מעניינת, היא איזה קופון גוזרים השדכנים משידוך. מבדיקה שערכנו אצל שדכנים מוכרים במגזר החרדי, בציבור הליטאי והחסידי מקבל השדכן 2,000 דולר שמתחלקים בין צד הכלה והחתן במידה והשידוך מצליח. במגזר הספרדי הסכום לא אחיד: "בהתחלה היו מסתפקים בזר פרחים" מספר ל"כיכר השבת" שדכן חרדי, "אחר כך התגמול השתנה ל-500 דולר, והיום כבר נותנים כפול מזה".

הליטאים והחסידים נותנים 2,000 דולר לשדכן (צילום: Abed Rahim Khatib / Flash 90)

המחירים עשויים להיות גבוהים אף יותר מכך במידה ומדובר בזיווג שני או בבחור מבוגר - מה שדורש עבודה יסודית יותר של השדכן. אריה (שם בדוי), התגרש לפני שש שנים ומתגורר בבני ברק, שנה אחרי גירושיו הוא חזר לעולם השידוכים והופתע לשמוע על המחירים שדורשים השדכנים: "יש מצב ששדכן יגיד לבחור מבוגר או לבחור בזיווג שני: 'אם תתן לי סכום כפול אעבוד בשבילך יותר מהרגיל".

"אני מבין את השדכנים שמתעסקים איתנו, העבודה שלהם קשה הרבה יותר מבזיווג ראשון ואין לנו ברירה אלא לפתוח את הארנק ולשלם. מה, נישאר לבד כל החיים?" הוא שואל בחיוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר