קצין קשר ראשי תא"ל נתנאל כהן מודה:

"מפקדים חששו לקבל חיילים חרדים, הייתה רתיעה" • ראיון

בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקד קצין קשר ראשי, מודה תא"ל נתנאל כהן שמפקדים חששו מחיילים חרדים, מסביר את הקושי של החייל החרדי בעל המשפחה ורוצה שהרבנים יגנו את התקיפות (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
תא"ל נתנאל כהן (צילום: דובר צה"ל)

ראיון ראשון: לראשונה מפקד בכיר בצה"ל מודה בפומבי כי בעבר אכן הייתה בצה"ל רתיעה מחרדים, אך היום הם נלחמים כדי לקבל אותם. תת-אלוף נתנאל כהן שנכנס לתפקיד קצין קשר ראשי, לא חושש לדבר על הכול, בראיון ראשון ל"כיכר השבת", מאז נכנס לתפקידו.

"הייתה רתיעה מהעיסוק באוכלוסייה החרדית, מפקדים חששו לקבל חיילים חרדים אולם אחרי תקופה של מחזורים אתה רואה סגל שנלחם לקבל את החרדים", אומר תא"ל כהן ומציין כי "ההנחה הבסיסית אצלנו שיש חוסר ידע בקרב מפקדים בנוגע לחיילים החרדים", חוסר ידע שבעקבותיו הם מוציאים מפקדים לקורסים להבנת הציבור החרדי.

תת-אלוף כהן שגדל בשכונת בית וגן ואף למד מידי פעם בבית המדרש של ישיבת 'קול תורה', נכנס לתפקידו בחודש יולי האחרון, בעת שהרחוב החרדי סער וגעש כנגד גיוס החרדים לצה"ל. ברחובות הובערו פחים בהפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ עקב מעצרם של בחורי ישיבה שלא התייצבו בלשכות הגיוס, וגם קמפיין החרד"קים עלה שלב.

"לא נעים בכלל", אומר כהן על הקמפיין, "החיילים שמגיעים מהציבור החרדי שומרים על הצביון בתוך השירות למרות שזה לא קל, וכשהם חוזרים הביתה, אולי לא צריך לקבל אותם עם סוכריות, אבל לא צריך לתקוף אותם".

כהן אשר לו יחסים טובים עם החיילים החרדים משתף בתחושותיו על אירועי תקיפת החיילים החרדים: "לשמוע סיפורים שקורים לאחרונה זה צובט את הלב". לדבריו הרבנים מתנגדים לתקיפת חיילים ולכל הקמפיין נגדם, "זה בניגוד לרוח של הרבנים, אני לא בטוח שזה הרוח שלהם".

"אני חושב שמה שאנחנו עושים זו עבודת קודש. בשבוע שעבר היינו בפרשת כי תצא. הפטור היחיד שיש למישהו מלשרת הוא בשנה הראשונה לחתונתו. המינימום זו הערכה להעריך את מה שאנחנו עושים", הוסיף.

לדבריו, צה"ל נמצא בקשר ישיר עם המשטרה בכדי לטפל במקרים של תקיפת חיילים. "אנחנו כמפקדים מזהים שהחייל נמצא במצוקה או שהוא צריך יחס מאוד ספציפי, יש אצלנו פתיחות כדי לתת את הכול בצורה המכובדת. אנחנו לא יכולים לפעול בתוך השכונות ולכן אנחנו מעבירים לגורמי אכיפת החוק", הוא אומר.

לטענתו, הפתרון הוא שהרבנים בציבור החרדי יגנו את התקיפות. "הסוגיה היא בפעילות אינטנסיבית שהרבנים יגנו את התופעה הזאת ויגרמו לכך שמי שבחר בדרך כזאת צריך לכבד אותו".

כהן שירת מספר שנים באגף התקשוב ושימש כרמ"ח אג"ם במטה אגף התקשוב ולאחר מכן כרמ"ח תכנון באגף ועתה מכהן כקצין קשר ותקשוב ראשי. באותם שנים שירתו תחתיו לא מעט חיילים חרדים ותקוותו היא כי חרדים נוספים יצטרפו אל השירות המשמעותי בתחום הסייבר.

"אנחנו מאוד מכבדים את האוכלוסייה החרדית. אפשר לשלב שירות משמעותי. אנחנו זקוקים לזה. בעולמות הסייבר אנחנו זקוקים לחרדים איכותיים. מרוויחים מזה בגדול ואני חושב שגם הם יוצאים עם הכשרה רצינית כך שהם יוכלו להשתלב בעבודה", אמר.

כהן מסביר את ההבדל בעיניו בין החייל החרדי לזה החילוני, "בשונה מהחילוני שאין לו גב של דאגות, החרדי לעומת זאת נשוי שצריך לחשוב על פרנסה ועל הבית ולפעמים אין לו תמיכה ועידוד מהסביבה שלו".

למרות הפער בידע הוא קובע נחרצות, כי החרדים מסוגלים ויכולים להשלים את הפערים בתוך פרק זמן קצר. "לא פעם אני כבר אומר שבעולם הסייבר יש הבנה שיש לצבא צרכים שהולכים וגדלים בצורה דרמטית, שהאוכלוסייה החרדית מסוגלת להשלים פערים עתידיים".

בדומה לעמדת הנציגים החרדים, גם תת-אלוף כהן לא מתכוון לגייס לומדי תורה אלא רק כאלה שאינם לומדים. "אני לא רוצה להתעסק עם אחד שנקרא עילוי בתורה, אבל אחד שהוא לא כזה כן". הוא שב ומבהיר כי "החיילים החרדים משרתים ונותנים שירות משמעותי, שירות שאנחנו זקוקים לו".

בחודש שעבר החליט הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט לקצץ עד 25% בתקני הרבנות הצבאית הראשית, בניגוד לביקורת שהשמיעו גורמים ברבנות הצבאית, תת-אלוף כהן תומך בצעד הזה: "אנחנו נמצאים בתוכנית רב שנתית שמבצע הרמטכ"ל שאנחנו נדרשים להתייעלות, הרמטכ"ל הגדיר שנהיה 40 אלף קצינים. נוריד 2000 ונוסיף 500 במערך הסייבר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר