האובך גורם נזק גם למזגן ולרכב • כך תטפלו

קשה לכם לנשום? גם למזגן שלכם קשה. האובך עלול להזיק למזגן הביתי ולרכב. מדור צרכנות נבונה עם הטיפים שיסייעו לכם לעבור את האובך בשלום, עם מזגן ורכב תקינים (צרכנות נבונה)

ניתן לראות בפנים את סליל המזן (צילום: שאטרסטוק)

האובך הכבד שנפל עלינו בהפתעה, לא מסכן רק את הסימפונות ואת דרכי הנשימה שלנו, אלא גם עלול להוות איום של ממש על "קנה הנשימה" של הרכב והמזגן הביתי.

ביום רגיל, ישנם באוויר שאנו נושמים 100 מיקרוגרם חלקיקים למטר קוב, בימים האחרונים דווח על 1,000 מיקרוגרם למטר קוב (!). עלייה של פי 10 יחסית ליום רגיל. התוצאה היא, כמובן, זיהום אוויר חמור (ולכן עדיין מומלץ לצאת עם מסכות נייר, או לא לצאת בכלל. בפרט אם אתם חולי לב, סובלים מזיהומים בדרכי הנשימה או מאסתמה).

זיהום האוויר, סותם את הריאות, גורם לתחושת יובש, אך הוא עלול לגרום לנזק חמור למערכות שאיבת האוויר, הן של המזגן בבית והן של הרכב. מדור צרכנות נבונה מביא לכם את הדרכים הפשוטות שיסייעו לכם לעבור את האובך בשלום.

איך לטפל ברכב בזמן אובך

הרכב משתמש במערכות שאיבת והזרמת אוויר באופן אינטנסיבי מאוד. בעיקר בשביל פעילות המנוע, אך גם למערכות נוספות. כדי למנוע מחלקיקים שקיימים גם כך באוויר להיכנס למנוע (או לרכב) ולגרום נזק, מוצבים שני מסננים חשובים - הראשון מסנן המזגן והשני הוא מסנן האוויר.

בשל ריבוי החלקיקים באוויר, ישנו סיכוי גדול כי מסנני הרכב (בעיקר אם הם לא חדשים, ועברו עליהם כמה חודשי פעילות) יסתמו ויקשו על פעולת המנוע או המזגן.

פילטר אוויר סתום, מונע כניסת אוויר למנוע ומעלה באופן משמעותי את צריכת הדלק והבלאי של המנוע. כמו כן, בשל ריבוי חלקיקים על הפילטר, ייתכן וחלקיקים קטנים מאוד ייכנסו לחלל השריפה שבמנוע, דבר שלעיתים רחוקות יכול להזיק לרכיביו הפנימיים של המנוע. נזק גדול, בטווח הארוך.

מה עושים?

משה יהושע בעליו של 'מוסך מיטב' הירושלמי מרגיע, "קודם כל, אין צורך להיכנס ללחץ. אכן, ריבוי חלקיקי האבק עלול לגרום לנזק, אך רק במקרים נדירים מאוד. על פי רוב, מסנני האוויר הקיימים ברכב יעילים מספיק, וגם בתנאים אלו של אובך יפעלו את פעולתם.

"ההמלצה שלי היא היא פשוטה. אם אתם מבחינים בירידה בתפוקת המזגן, רצוי להחליף את מסנן המזגן. לגבי מסנן האוויר, רצוי להגיע למוסך, שם בעל המקצוע במבט קצר יוכל לומר לכם האם המסנן נסתם, ינקה אותו בלחץ אוויר או יחליף אותו בחדש. חשוב לדעת כי מסנן אוויר נקי מביא באופן ישיר לירידה בצריכת הדלק, כך שתמיד כדאי לשמור על מסנן אוויר נקי".

שורה תחתונה: רצוי לבדוק את מסנני האוויר ברכב ולהחליפם (מדובר בעלות של עשרות שקלים בודדים). במידה והמסננים הוחלפו לפני זמן לא רב, רצוי לנקות בלחץ אוויר. על הניקוי להעשות מבפנים (כלומר מן החלק הנקי) כלפי חוץ ולא להפך, אחרת המסנן עלול להיסתם. (אל תעשו את הניקוי, אלא לאחר שהאובך ישקע).

איך לטפל במזגן הביתי בזמן אובך

אם לגבי הרכב אמר לנו משה יהושע כי הסיכוי לתקלות הוא קטן יחסית. במזגן הביתי הסיכון גדול יותר, והאובך עלול לגרום לנזק של ממש למנועי המזגנים, בעיקר כאשר הם חשופים לחלוטין לרוחות שבחוץ. אך לעומת הרכב הדורש ביקור קצרצר במוסך, במנוע המזגן ישנה מערכת הסופחת את האבק, וכל אחד מאיתנו יכול לטפל בה בקלות.

עומר שמחון, מ'עומר מערכות מיזוג וחימום' מסביר, "חשוב לדעת כי נזק מאבק וחלקיקים החודרים למזגן אינו נזק קבוע. הנזק הופך למשמעותי רק כאשר לא מבצעים את הטיפולים הפשוטים, והאבק שמצטבר נותר לאורך זמן".

מה עושים?

"צריך לגשת אל מנוע המזגן (במקרה שישנה גישה נוחה והיא אינה מסוכנת), ולנקות את סוללת המנוע המצוייה בחלק האחורי של יחידת המנוע החיצוני. כלומר מאחורי הוינטלטור (סוללת המזגן היא קבוצת הברזלים הצפופה עשוייה מתכת. דומה מאוד לסוללת המזגן המצויה בחלק הקידמי של יחידת המזגן בתוך הבית - תחת הפילטרים. ש.מ). את הניקוי יש לבצע על ידי שטיפה, אין צורך לחשוש, זאת מאחר והסוללה בנויה לעמוד בפני שטיפה קלה של מים. רצוי לבצע את השטיפה כאשר המנוע כבוי, ולהמתין כרבע שעה עד להדלקה מחודשת של המזגן".

עומר מדגיש כי כדי לשמור על המערכת תקינה לאורך זמן, חשוב לבצע שטיפה של הפילטרים של יחידת המזגן הפנימית באופן קבוע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר