סא"ל יאיר פינטו ל"כיכר השבת":

"האירועים בירושלים יכולים לזלוג גם לאזור ביתר עילית"

כתב "כיכר השבת" נכנס יחד עם מפקד גדוד רם, סא"ל יאיר פינטו, אל הכפרים הערבים הסמוכים לעיר ביתר עילית ושמע ממנו על פעילות צה"ל לסיכול אירועי טרור: "תמיד יש חשש לחטיפות". צפו (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

העיר החרדית שמאותגרת ביטחונית: ביתר עילית היא אחת מהערים החרדיות הנמצאות מחוץ לקו הירוק. היא סובלת לא אחת מהשלכת בקבוקי תבערה וידויי אבנים בצירים המובילים אליה. באחרונה מתמודד הצבא גם עם חשש לחטיפות. כתב "כיכר השבת" יצא יחד עם מפקד גדוד רם, סגן אלוף יאיר פינטו, לכפרים הסמוכים לביתר בכדי לבדוק כיצד הצבא מתמודד וכיצד נראים הכפרים מעיניהם של הלוחמים?

במהלך הסיור הודה פינטו כי הם חוששים ונערכים לאירועי חטיפות בעיר החרדית. "יש ניסיונות תמיד - עכשיו, לפני שנה ושנתיים. זה תמיד דינאמי - עולה ויורד. זה אחד התרחישים שאנחנו נערכים אליו ומתעסקים איתו ביום יום".

באשר לסיכוי שייכנס מחבל בחופשיות לעיר החרדית, מודה הקצין כי זהו תרחיש שיכול להתרחש. "סיכוי יש. אנחנו נעשה הכול. אני מתחייב שנעשה הכול כדי למנוע אירוע כזה". בגבעה המשקיפה על העיר ביתר והכפר חוסאן, הסביר מפקד הגזרה על התמודדות הלא פשוטה של כוחותיו. "הסמיכות לציר היא נורא מורכבת. אנחנו מתמודדים בכך שאנחנו פרוסים בכוחות גלויים וסמויים וחלק מהתפקיד שלנו הוא להגן על הציר. לא נפרט על השיטה אבל אנחנו נמצאים בשטח ובחוץ".

השיטה החדשה אותה יישם בשטח מפקד הגזרה עם כניסתו לתפקיד, הפחיתה משמעותית את מספר האירועים הביטחוניים - כך לטענתו: "מאז תחילת התעסוקה שלנו - אני יכול לומר לך שמעשרה אירועים בשבוע צמצמנו אותם בין אפס לאחד בשבוע. רמת הביטחון של התושבים טובה וחזקה יותר. אני יכול להתחייב שנוריד את האירועים לאפס. אנחנו עושים מקסימום שלא יהיו פיגועים".

כתב "כיכר השבת" עם סא"ל יאיר פינטו (צילום: כיכר השבת)

האירועים עליהם מדבר סגן-אלוף פינטו הם בעיקר יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים ישראלים או לאירועי חיכוך בין תושבי הכפר הסמוך לאלו מהעיר החרדית. "זו המשימה העיקרית שלנו ואנחנו עומדים מבחינתו על אפס אירועים שמתרחשים על הציר", אומר פינטו אך בנשימה אחת מבהיר כי עבודתם של החיילים בהגנה על העיר ביתר אינה מסתיימת בכך.

בבוקר הסיור התרחשו לא מעט אירועים ביטחוניים בירושלים. לעומת זאת, בסמוך לביתר התרחש אירוע בודד שבו ערבים יידו אבנים לעבר רכב ישראלי. נהג הרכב החרדי נפצע באורח קל ולא נזקק לפינוי לבית החולים. סגן אלוף פינטו אומר כי בבירה סביר יותר שיתרחשו אירועים מסוג זה.

"תפקידנו שהאזרח ייסע כאן בלי לחשוש - בשביל זה אנחנו ועובדים קשה. האם יש סיכוי שיתרחש אירוע? בהחלט שכן. אנחנו רוצים שיהיה אפס אירועים. לצעיר בירושלים אנחנו שומעים על אירועים כאלה וכאן אנחנו מצליחים לשמר שלא יראו אירועים כאלה", אמר.

עם התרחשות אירועים ביטחוניים ופליליים מצד תושבי הכפר, מורגשת המתיחות ופחות תושבים נכנסים לכפר. הקצין אומר כי למרות זאת מתקיימים יחסים טובים בין ראשי הכפר והעיר. "יחסי הגומלין פה בין העיר לכפר הם טובים. אפשר לראות שיש מתיישבים מביתר שמגיעים לכפר ועושים מסחר כאילו הכול חי ונושם. הם מבינים שהם צריכים האחד את השני".

בסיור בין הכפרים הערבים (צילום: כיכר השבת)

יחד עם זאת הוא מבהיר כי ישנם תושבים ערבים שעושים הכול כדי להוציא אל הפועל אירועים ביטחוניים שיפגעו באזרחים. "רוב אנשי הכפר הם בסדר ורוצים לחיות כאן בשלום. יש קומץ קטן שתפקידו לשבש את מהלך שגרת החיים ואיתו אנחנו מתמודדים כמה שיותר רחוק מהציר ומונעים מהם ליידות אבנים וכל אירוע".

בשנים האחרונות מתמודדת העירייה עם כניסתם של השוהים הבלתי חוקיים ובצה"ל אומרים כי ההתמודדות אינה פשוטה. "אנחנו לא מכירים עלייה או ירידה בכניסת שוהים בלתי חוקיים לעיר ביתר. אנחנו מתמודדים עם האירוע כדי לצמצם את הכניסות. זו התמודדות לא פשוטה. הגדר עוזרת לנו. זה חלק מהאתגרים שיש לנו".

בשל קרבתה לירושלים, נחשבת העיר ביתר כעיר הלווין של ירושלים - לטוב ולרע. הקצין הבכיר אומר כי תקוותו היא שההסלמה לא תזלוג לגזרתו אך האפשרות אכן קיימת. "האתגר המרכזי שלנו הוא לא להביא את האירועים שמתרחשים בירושלים והר הבית ולשמור פה על השקט היחסי שיצרנו. זה בהחלט יכול לזלוג לכאן. בסוף ירושלים מקרינה סביב וזה האתגר המרכזי. יכול להיות שההסלמה תגיע לכאן ואנחנו ערוכים אליה.

ביציאה המעיר החרדית ישנם לא מעט תושבים שעוצרים טרמפים ומאז מבצע "שובו אחים" אשתקד שבו נחטפו שלושת תלמידי הישיבה על ידי מחבלי חמאס בזמן שעמדו בטרמפיאדה, נדרש הצבא לאבטח גם אותם. "החטיבה הפיקה פה המון לקחים מאז 'שובו אחים' שהתרחש פה בגזרה. אנחנו נמצאים יותר בטרמפיאדות ומאבטחים אותם. זה בהחלט עולה בסדר יום. האם אנחנו יכולים למנוע מאזרחים ישראלים לא לקחת טרמפים? התשובה היא לא. אנחנו כן נמצאים שם כדי לאבטח אותם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר