אמנים בוחרים

מיוחד: השיר שהיינו רוצים לנגן בשמחת בית השואבה בבית המקדש

אם בית המקדש היה קיים, איזה שיר היית רוצה שישירו בשמחת בית השואבה? לשאלה הזו נדרשו ליפא שמלצר, הרב שלמה טויסיג, שוע פריד, עמירן דביר ועוד. כל התשובות והשירים - בפנים (מוזיקה)

גבי כץ | כיכר השבת |
ליפא שמעלצר, עמירן דביר והרב שלמה טויסיג (צילום: נתי שוחט, פלאש 90, יוני צור ובצלאל כהן ויח"צ)

לכבוד חג הסוכות, הפנה מדור המוזיקה של "כיכר השבת" שאלה זהה לאמנים במוזיקה החסידית - "אם בית המקדש היה קיים איזה שיר לדעתך/איזה שיר היית רוצה שישירו בשמחת בית השואבה?". התשובות, והשירים - בפרויקט הבא שלפניכם.

ליפא שמעלצר

"'נקדישך ונעריצך' מהאלבום החדש (בי פוזיטיב - תהיו חיוביים) כי אין יותר "הויכע-קדושה" ממה שיהיה אז. חשוב לי לציין שזה ממש מה שאני מרגיש כרגע. בשנה הבא, כשיבנה בית המקדש בפועל, כנראה אני ארגיש ששיר אחר הוא המתאים".

(נקדישך)

הרב שלמה טויסיג

"אם אני צריך לענות הרגע אז הייתי אומר את 'שיר השלוחים' ("אשרינו") של חסידות חב"ד, שגם מוכר כ'ניגון ראש חודש כסלו'. ניגון שלא נותן לך להישאר אדיש כשאתה שומע אותו, ומתבקש לרקוד איתו. ואני אישית מאד מתחבר אליו, וב"ה גם זכיתי להגשים חלום ישן ולהקליט אותו באלבום החדש שלי".

"אבל כמובן, כל רגע ההרגשה יכולה להשתנות, בדיוק כמו שבחתונה אתה משנה לפעמים את השיר לפי תמונת המצב. על אחת כמה וכמה כשנזכה לראות את שמחת בית השואבה בביהמ"ק בב"א הלב יפעם ויכול להיות שכל שניה ננסה לבטא את הרגש עם שיר אחר, אולי עם מילים שמבטאים את הרגע המסויים הזה. יה״ר שנזכה עוד השנה אמן!".

(אשרינו)

שוע פריד

"שיר שעדיין לא נכתב" - הנימוק: "כל השירים הנהדרים שאנחנו שרים, כולם נכתבו מתוך צפייה ובקשה - כל שיר והנושא שלו. בעידן של התגשמות כל הנבואות והחלומות בודאי שיהיו מוטיבים אחרים לחלוטין בשירה ונכתוב את כל המוזיקה מחדש בהשראה אחרת ובכוונה אחרת לגמרי.

אבי מילר

"שאי סביב עינייך וראי, זמן שמחה מיוחד שבו עם ישראל כולו מתאגד ומתאחד. "בנייך מרחוק יבואו" - לחן של ר' הלל פלאי, שיר שזכה לאין סוף השמעות. ששמחת החג תלווה אתכם כל החיים..."

(שאי סביב)

נפתלי משה שניצלער

"'התקבצו'. זה שיר שיש נשמה וטהרה, ילדים שרים את זה, אני חושב שכל כלל ישראל יודעים ומכירים את השיר הזה - מחסידים, עד ליטאים וספרדים.

(התקבצו)

עמירן דביר

"'כי הרבית טובות אליי כי הגדלת חסדך עליי, מה אשיב לך והכל שלך, לך שמים אף ארץ לך'. בגלל החוזק של המילים.

(כי הרבית)

אביעד גיל

"בחרתי בשיר "אתה בחרתנו", הטקסט כל כך מדבר ונוגע אלינו - בניו של מלך מלכי המלכים, "אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות" - נבחרנו להיות העם הנבחר של הקב"ה, בניו אהוביו. וכמו תמיד חגי ישראל מסמנים אחדות, לדוגמא, העלייה לרגל, שעם ישראל רואים זה את זה ומאוחדים לפני הקב"ה. בלי סגולת האחדות שנתגלתה באותה שעה בישראל בשיא תפארתה, לא היינו זוכים לקבל את התורה. גם המשכן, שהיה אמור להוות המשך לאותו מעמד של מתן תורה, דרש איחוד של כל הלבבות לצורך הקמתו".

"דרישת הקב"ה בנושא האחדות מישראל אינה מטשטשת את הזהות הייחודית שיש לכל אחד בפני עצמו, דווקא להיפך: על כל יחיד מבני ישראל היה מוטל להקדיש למשכן את הכוח הייחודי שלו ומצירוף של כל הכוחות שהיו מצויים בישראל, הושגה האחדות המיוחלת. שנזכה כולנו לשמוח בבניין בית המקדש".

מאיר גפני

"'קה אכסוף', של ר' אהרן מקרלין. ניגון ומילים שמעוררים את נימי הרגש היהודי.

(קה אכסוף)

(צילום: shutterstock)

זאבי פריד

"'קה ריבון עולם' של תולדות אהרן. זה לחן עצום, רגש ומוזיקה בשילוב כה יפה שלא מפספס שום תא ברגש של האדם".

(קה ריבון עולם)

אליקם בוטה

"'אעופה אשכונה' - שיר מיוחד שמדבר על האמונה בבורא עולם בכל זמן נתון, גם ללא הבית שהוא מבצרו של האדם ששם קל לאדם לומר אני מאמין - אלא גם כשקשה וחשוף אני עם האמונה. בקשיים יש פחדים ומי שמאמין לא מפחד.
מי יתן שנשיר עם הלויים בבית המקדש".

(אעופה אשכונה)

אבי בן ישראל

"'והביאותים אל הר קודשי ושמחתם בבית תפילתי' - מילים שמקפלות בתוכן את עצם ההוויה שבית המקדש קיים.

(והביאותים)

אלי פרידמן

"'אדיר אדירנו ה' אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ' של מרדכי בן דוד. וכל מילה נוספת מיותרת"

(אדיר)

בריו חקשור

"מכיוון שלא גיליתי עדיין שלשורש המשפחתי שלי "חק-שור" (שהיו עוסקים בזהב באיראן) יש צד לוי, ומצד אחד יש אומנים לויים שהבטיחו לי שיעשו את כל ההשתדלות בשביל פרוטקציות שאשיר למלך המשיח (למרות שאני לא לוי או כהן אלא יהודי פשוט). יש לי שיר יתום (שעדיין לא פורסם וקיבל את הבמה המגיע לו, לעומת להיטיי האחרים שהגיעו רחוק) שהלחנתי ושרתי באלבום החסידי האחרון שלי, שנקרא "בכל יום שיבוא מלך המשיח" ואני חושב שהוא מתאים לריקודים בשמחת בית השואבה ובפרט לתחנות רדיו שישמיעו כשהמשיח יבוא ויתגלה עלינו במהרה".

(בכל יום שיבוא)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר