אחרי ההסכם

נשיא איראן: הסנקציות לא היו הוגנות, הציונים הם שורש הטרור

נשיא איראן חסן רוחאני תקף את ישראל בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם והגדיר אותה "שורש הטרור". על הסנקציות נגד ארצו: "לא השפיעו בשום אופן על המדיניות והגישה כלפי המשא ומתן" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
נשיא איראן חסן רוחאני (WORLD ECONOMIC FORUM/swiss-image.ch/Photo Moritz Hager - flickr)

נשיא איראן חסן רוחאני נאם הערב (שני) בעצרת הכללית של האו"ם וברך על ההסכם של מעצמות המערב עם ארצו בנוגע לגרעין. עם זאת, הוא ביקר את הסנקציות שהוטלו בעבר על ארצו ואמר כי לא היו הוגנות. "אני מדבר בשם אומה שלפני שנתיים שוב הצביעה למען שילוב קונסטרוקטיבי עם העולם. לפני שנתיים העם האיראני בחר בבחירות חופשיות ונתן לי מנדט לגבש יחסים עם העולם" אמר רוחאני.

"בעת הצורך ננוע קדימה ובעת הצורך ננהג בגמישות. כמו במסחר ובפעילות כלכלית, גם בפוליטיקה וביחסים בינלאומיים פתרונות win-win צריכים להיות הבסיס. הפעם האו"ם עשה את ההחלטה הנכונה. איראן מעולם לא התכוונה לייצר נשק גרעיני ועל-כן הסנקציות נגד איראן היו לא צודקות ולא חוקיות".

לדבריו, "הסנקציות הללו מעולם לא השפיעו בשום אופן על המדיניות שאימצנו ועל הגישה שנקטנו כלפי משא ומתן. הוכחנו שאין שום דבר על שולחנה של איראן מלבד הגיון, השכל הישר ואתיקה, ובעת הצורך הגנה עצמית נחושה נגד כל סוג של תוקפנות".

"שיתוף פעולה של הצדדים הוא חלק אינטגרלי מיישום ההסכם. במקביל אנחנו מצפים ממדינות גרעיניות לנקוט צעדים הכרחיים כדי לעמוד במשטר אי-ההתחמשות. מעבר לכך, אנחנו מצפים מהן למלא תפקיד חיובי בפירוק המזרח התיכון מנשקו, ולא לאפשר למשטר הציוני להשאר המכשול היחיד בדרך להבנת היוזמה החשובה הזו".

"יש לקדם עידן חדש של שלום בר-קיימא ויציבות באזור. מנקודת המבט שלנו, העסקה המוסכמת אינה המילה האחרונה. בהתחשב בעובדה שהעסקה הזו הציבה מודל חדש, היא יכולה להוות בסיס לשינוי במזרח התיכון. המדיניות שלנו היא להמשיך במאמצי חיפוש השלום. ניתן לתפוס את ההזדמנות הזו כדי לבנות את יחסינו עם מדינות במזרח התיכון, במיוחד עם שכנותינו, בהתבסס על כבוד הדדי ואינטרסים משותפים".

"האיום החמוּר ביותר הנשקף לעולם כיום", הוסיף נשיא איראן, "הוא שארגוני טרור יהפכו למדינות טרור. אנחנו מציעים שאף מדינה לא תורשה להשתמש בטרור כדי להתערב בענייניה של מדינה אחרת. כפי שסייענו לביסוס הדמוקרטיה בעיראק ובאפגניסטן, אנחנו מוּכנים לסייע לבסס דמוקרטיה בסוריה כמו גם בתימן".

"מוטב שהדבר ייעשה על ידי הצבעת האנשים מאשר בכוח. עיראק, סוריה ותימן הן דוגמאות למשברים המבוססים על טרור. קיצונות, שפיכות דמים ופלישה – ואדישות הקהילה הבינלאומית שהכזיבה. גל ההרס נע מעבר לעולם הערבי והגיע לשערי אירופה. אל לנו לשכוח ששורשי הטרור במשטר הציוני נגד אומת פלסטין המדוכאת. צריך לשים לזה קץ, על אף הבעיות הרבות באזורנו אנחנו מאמינים בעתיד משותף. אנחנו מאמינים שהניצחון יושג על ידי בעלי הרצון הטוב. הייתי רוצה להזמין את כל העולם ובמיוחד את מדינות האזור שלי ליצור אזור אחיד נטול אלימות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר