אל"מ יונתן ברנסקי סגן מפקד אוגדת עזה לשעבר: "בעוד 15 שנים 50% מפוטנציאל הגיוס הוא חרדים"

אל"מ יונתן ברנסקי מעמיד תמונת מציאות מרתקת על יחסי חרדים וצבא. בראיון לכיכר השבת הוא מספר על השנים בהם היה מפקד גדוד 'נצח יהודה', על הקשיים וההצלחות (חרדים בצה"ל)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אל"מ יונתן ברנסקי (צילום: כיכר השבת)

יונתן ברנסקי מתגורר בעלי, פרש לפני כשנה מצה"ל אחרי 25 שנות שרות, נשוי + 5 . בתפקיד האחרון מפקד צוות בפו"מ ולפני כן ביצע מספר תפקידים, ביניהם, סגן מפקד אוגדת עזה, מח"ט הנגב ורמ"ט הרבנות הצבאית.

בשיחה עם כיכר השבת מגולל ברנסקי, שהיה מעורב בפרויקט 'נצח יהודה' מתחילתו, את ההיסטוריה של החרדים וצה"ל, החל מההתחלות הקשות, וכלה בהצלחה הגדולה והמסלולים המקצועיים לחיילים החרדים שהוקמו בכל פינה בצבא.

ספר על ההיכרות שלך עם המסלול?

כשהייתי סמג"ד הקימו את הפרויקט נצ"ח יהודה, בהתחלה כמפקדה עם יחידה אחת. באיזשהו שלב בחור שהכרתי שהיה מ"פ - העלה את השם שלי להיות מג"ד של הגדוד לכשיוקם. בהתחלה זה לא עניין אותי, זה היה נראה לי לא מספיק רציני.

סיימתי את הלימודים הלכתי להיות ראש ענף בבית הספר לחי"ר בירוחם וחשבתי שאמשיך בחטיבת הנח"ל בה גדלתי. לא התעניינתי יותר מדי בשלב הזה בפרויקט. אחרי תקופה מסוימת הגדוד התייצב קיבלת את המספר 97 והחלו לעבוד בבקעה.

חצי שנה מאז הכרת פתיחת הגדוד היה אירוע טרור קשה בבקעה (אירוע חמרה) בו חדרו ליישוב מחבלים והרגו אם ובת, והייתה טענה שהגדוד שהיה אחראי (נצח יהודה החדש) לא תפקד מספיק טוב והוחלט להביא מג"ד חדש – קיבלתי טלפון ממפקד האוגדה שקרא לי לראיון.

התבקשתי לקבל פיקוד על הגדוד. אני מודה שבתחילה זה היה נראה לי לא בדרך שבה התפתחתי בצה"ל, אך אחרי לחצים ואחרי לבטים משמעותיים החלטתי לקחת פיקוד על הגדוד.

הפיקוד על הגדוד הביא עימו אתגר משמעותי, ובדיעבד זה הדבר הכי טוב שקרה לי בשירות. שנתיים וחצי של תפקיד חיי, שום דבר לפני או אחרי לא השתווה לזה – מבחינה מנהיגותית, פיקודית, ערכית.

לאחר שנתיים וחצי של הקמה, יצירה ופעילות מגוונת של אנשים מצוינים הצלחנו והיום זה כבר גדוד מפואר. בתהליך הבינו שנכון להוסיף ולהקים מסלולים נוספים ביחידות אחרות. בגדוד – היחידה כל כולה חרדית, קל יותר לשמור על הערכים איתם החיילים באים מהבית.

בתחילת הקמת הגדוד כל הקונספט היה לאפשר לבחורים חרדיים לשרת שירות משמעותי מבלי להתפשר על אורח החיים שלהם, עם הזמן הבינו שיש מקום לכך גם במסלולים נוספים. ואז קמו מסלולים חדשים, בחיל האוויר ובחילות נוספים במסגרתם החייל החרדי מרוויח מקצוע מכובד ומבטיח לעצמו קריירה ופרנסה בעתיד.

המסלולים הללו מתפתחים כל הזמן מכיוון השפוטנציאל של הנוער הזה הוא מדהים, מדובר בנוער יוצא מן הכלל. בשל כך בהרבה מאוד חיילות מעוניינים בפתיחה של מסלולים, על אף שזה דורש מהיחידות מאמץ והתאמה, מכיוון שהם מאמינות בחיילים החרדים. וכך נוצרו מסלולים רבים: בתקשוב, במודיעין, בחיל האוויר ובחיילות נוספות שמעוניינים להקים מסלולים מיוחדים, ואני מאמין שזה עוד יימשך. יש עוד הרבה לאן להתפתח.

>>הקליקו לכל המסלולים המקצועיים לחייל החרדי

צריך לכבד את הגישה של החרדים – רבים מוכנים להיות שותפים אך לא מעוניינים להשתנות, ובצדק מבחינתם. התפיסה החרדית אומרת: אנחנו לא רוצים להיות חלק, אלא להיות שותפים ולהישאר בסגנון החיים שלנו, עם ההגדרות שלנו.

לאור התפיסות הללו, איך אתה רואה את התפתחות הפעילות החרדית בצה"ל בשנים הקרובות?

החברה בישראל עוברת שינויים רבים, וכתוצאה מזה גם מתחוללים שינויים משמעותיים בצבא, חלקם נובעים משינויים דמוגרפיים. בעבר היה מקובל למשל, שמגורים של המפקדה, גם אם זה בנים ובנות, ישנים באותו אוהל, כך היה מקובל. זאת הייתה נורמה, כך גם שמירה חלקית מאוד על הכשרות, לא מספיק אכפו את זה, כך היה לפני כעשרים שנה.

היום הדברים השתנו לגמרי, יש היום הרבה יותר דתיים בצה"ל ולכן כבר לא רלוונטי לא לשמור על כשרות או על הפרדה או להקפיד על שילוב ראוי וצניעות – זה מתחייב היום במציאות. לצד זה, המודעות לנושא עלתה משמעותית – הצבא השתנה.

בעוד 15 שנים ע"פ הלמ"ס – 50% מפוטנציאל הגיוס הוא דתיים וחרדים. זאת לא נבואה, אלא עובדות. החברה הישראלית משתנה. מי שרוצה לטמון את הראש בחול ולהיות מופתע בסדר, אבל מי שרוצה לצפות פני העתיד צריך להבין את זה וללכת בכיוון הזה.

אני הראשון שבעד ללמוד תורה, אבל אתה רואה שהיכן שהחרדים שלא לומדים תורה נכנסים, בשוק העבודה ובשוק הישראלי ובצה"ל, הם עושים דברים מצוינים. מדובר באנשים חכמים וערכיים מאוד. זאת המציאות וצריך להשפיע עליה – בדיוק כך לגבי צה"ל. ויש לי סיבות טובות ביותר להעריך כי כמות החרדים המשרתים תגדל.

אצל החרדים יש סיבה אובייטיקיבת שבגינה הם צריכים להיות ביחידה נפרדת – לא רק בגלל סיבות הלכתיות של כשרות וצניעות, אלא גם בגלל השוני התרבותי. לשלב מבלי לשנות זאת הדרך הנכונה – כך צריך לגשת לעניין. צריך לאפשר לחרדים להתגייס בתנאים שישמרו עליהם לצד פעילות איכותית.

כמנכ"ל עמותת 'נצח יהודה' אני יכול לספר לך מכלי ראשון כי אנחנו עובדים בתיאום מלא עם האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, ואנחנו מספקים שירות בתחום של ליווי ותמיכה של חיילים חרדים המשרתים בצה"ל. צריך הרבה פעמים גשר בין הקהילה החרדית לבין הצבא, אנחנו מנסים להיות הגשר בין העולמות הללו – להבנתנו זהו צורך גדול.

מתוך הראייה הזו את פני הדברים, אנחנו עושים ארבעה דברים מרכזיים:

1. ליווי של כ-1,600 חיילים בעשרות בסיסים שונים בצה"ל. הליווי מתבצע על ידי צוות של רבנים ויועצים חינוכיים שמלווים את החיילים, בהעברת שיעורים, בשמירת הקשר עם ההורים, בסוגיות הלכתיות ועוד מגוון רחב של נושאים. אנחנו עובדים כל העת על הרחבת השורות.

2. עובדים על חיזוק ארגון בוגרי 'נצח יהודה' ובוגרי צבא חרדים בכלל. כיום יש כבר כ-7,000 בוגרים. מסייעים להם בהכוונה מקצועית, במלגות, בהשמה מקצועית, בקורסים, ימי עיון יחד עם אגף כוח אדם ועוד, על מנת לייצר זהות קהילתית לבוגרי השירות הצבאי החרדיים.

3. פעילות עם נוער – אנחנו מבינים שצריך לייצר מענה שלם, לא רק בשירות ואחריו אלא גם לפניו. יש לנו אינטרס לתת את הליווי על מנת שחבר'ה שמעוניינים להתגייס ישמרו על ערכיהם במהלך השירות הצבאי וגם לאחריו, ובשביל זה צריך לייצר הכנה טובה לגיוס, גם למשל במכינות קדם צבאיות ולימודים לפני השירות.

4. תמיכה בחיילים בודדים חרדים – לצד הסיוע שהצבא נותן, והוא סיוע טוב וחשוב, אבל ישנם חיילים חרדים בודדים, שצריכים לקבל סיוע נוסף, ואנחנו נותנים להם מענה, בין היתר בדיור ומעטפת חברתית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר