טרור בבאר שבע

הגאון רבי יהודה דרעי: "העלייה להר הבית גורמת נזק עצום"

רבה של באר שבע הגאון רבי יהודה דרעי בשיחה עם "כיכר השבת" מותח ביקורת חריפה נגד העולים להר הבית אותם ומבהיר כי אין להרוג מחבל שנוטרל ולא יכול להמשיך ולפגע • האזינו (חרדים, בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: משה בן נאים)

טרור ללא הפסקה: חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של באר שבע הגאון רבי יהודה דרעי אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי מחבל שנוטרל ולא יכול לפגוע בעוד יהודים, אסור להרוג אותו ויש למסור אותו לידי כוחות הביטחון.

העיר באר שבע נכנסה אתמול לרשימת הערים מוכות הטרור בגל הנוכחי לאחר שמחבל בדואי ביצע בה פיגוע טרור אכזרי, בתחנה המרכזית בעיר, בו נרצח עומרי לוי הי"ד ורבים נפצעו בדרגות שונות.

הגר"י דרעי, רבה של העיר, אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "קודם כל עברנו לילה לא קל, אחרי כמה שנים של רגיעה יחסית, חשבנו זה לא יקרה בבאר שבע. הנה, זה קרה. לשמחתנו, אויבינו שחשבו שאנחנו שאננים נתקלו בכוחות הביטחון שבתוך שניות נטרלו אותו".

"עם ישראל צריך לדעת שנס גדול קרה בבאר שבע, אומנם האסון שם כבד מאוד, מותו של חייל ועוד פצועים, אבל ניתן רק לחשוב, מה היה קורה חלילה, אם אותו המחבל עם הנשק היה יורה לכל כיוון, מי יודע מה היינו עוברים אתמול... נס שאין מילה אחרת להגדיר... גם כוחות הביטחון מודים שהיה כאן נס", סיפר רבה של באר שבע.

הגאון ריב יהודה דרעי (צילום: יעקב כהן)

שאלנו את הרב דרעי על הפחד ללכת ברחובות ועל כך שהאזרחים חוששים לצאת מהבית: "אין ספק, אין ספק. אנחנו נמצאים במצב קשה מאוד, קשה מאוד. יהודי היום לא יכול להסתובב חופשי בשום מקום בארץ. לא משנה אם מאובטח או לא. מה צריך לעשות? זה אני משאיר לגדולי ישראל.

"אבל אין ספק שיהודי מאמין באמונה שלמה, באמונה שימיו של האדם קצובים לו, אדם כזה יכול לעבור את התקופה הרבה יותר בקלות".

בהמשך השיחה מתייחס הגר"י דרעי לנושא חיסול המחבלים בשטח ולא מסתיר את דעתו כי ברגע שמחבל נוטרל אסור להרוג אותו אלא יש למסור אותו לידי כוחות הביטחון: "עם ישראל במהות שלו הוא לא עם של לינץ', הוא לא עם של שפיכות דמים, הוא לא עם שעושה לינץ' באדם שכמה שיהיה מחבל, אבל צריך גם לשקול בשיקול הדעת.

"יש דעה של רבנים שאמרו שמצווה להרוג אותו כדי למנוע את הפיגוע הבא. זו הדעה. אבל יש צד שני למטבע, כוחות הביטחון שחושבים שדווקא עצירתו של המחבל, כאשר הוא מנוטרל ואין סיכוי שיקום ויבצע משהו, דווקא תפיסתו חי יכולה למנוע, על ידי חקירה, יכול למנוע את האסון הבא או הפיגוע שבדרך".

זירת הפיגוע בבאר שבע, אתמול (צילום: פלאש 90)

"אין עניין להתעלל במחבל אלא למסור אותו לכוחות הביטחון שיטפלו בו וייקחו ממנו את המידע כדי למנוע את הפיגוע הבא", הוסיף הרב דרעי בהתייחסות למחבל מנוטרל שלא יכול לפגוע בעוד אזרחים.

בהמשך השיחה מדבר רבה של באר שבע הגר"י דרעי על האיסור לעלות להר הבית: "חשוב לציין שדעת הרבנות הראשית לדורותיה, חמישים שנה אחורה, כל מועצות הרבנות הראשית - כולל הרבנים הראשיים - שהם אוסרים עלייה, איסור גורף, משום שאי אפשר להיות בקיא. גם לאותם שמתירים, אני מכבד את דעתם, גם להם מותר לעלות רק לגבולות מסוימים, זה אולי רק לאותם תלמידי חכמים, אבל המון העם לא מבין בדברים הללו".

"כאשר אנחנו נותנים להם, משחקים לידיים שלהם, נותנים להם סיבה - כביכול - זה סיבה להסתה, והנה התוצאות. לא צריך להיות נביא, עובדה שזו הסיבה שהם מנופפים, למה לשחק להם לידיים?".

הרב דרעי, שכאמור חבר במועצת הרבנות הראשית, מספר על דיון בנושא הר הבית במועצה: "לפני שלושה חודשים עלה לדיון על ידי שניים מהחברים, ואמרו כיוון שיש הרבה אנשים שיש להם על מי לסמוך, בוא נשנה את השלט של הרבנות שמוצב בפתח להר הבית, והם ביקשו איזה שינוי.

יהודים בהר הבית (צילום: פלאש 90)

"אנחנו, רוב החברים, אני הובלתי את המהלך, אמרנו שאין שינוי בעמדת הרבנות אז אין שינוי בשילוט, יש איסור גורף, הגבולות היו ידועים לכל מועצות הרבנות ובכל זאת השאירו את השלט כמות שהוא.

"זה שיקול דעת הלכתי, ואני הוספתי אז - אמרתי: מה יגידו האויבים שלנו, הם יגידו שגוף רשמי, הגוף הכי גבוה בישראל, שינה את העמדה אחרי 40 שנה, שינוי סטטוס קוו, ואז באיזה מצב היינו עומדים?".

בסיום השיחה אומר הגר"י דרעי: "צריך שהשכל יגבר על הרגש, אין שום תועלה בעליה להר הבית, לעומת הנזק העצום שזה עושה. גם כשאתה צודק אל תתגרה בהומות, מה גם שהם לא צודקים, אבל גם לשיטתם שהם חושבים שזה מותר, למה לעשות את זה בקול רעש גדול? למה לעשות את זה בעיתוי הזה ולשחק לידיים שלהם, זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה, גם לשיטתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר