תגלית היסטורית

חוקרים טוענים: מצאנו את ביתו של הבעל שם טוב

חוקרים חסידיים טוענים כי מצאו את ביתו של רבי ישראל בעל שם טוב זי"ע, בו החלה הנהגתו בעיר קולומייא שבאוקראינה. נציגי כלל חצרות וי'זניץ, קיימו במקום תפילת ראש חודש. תיעוד (אקטואלי)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בית הבעל שם טוב (צילום: באדיבות המצלם)

תגלית היסטורית: לפני כשבועיים יצאה משלחת של חוקר ים חסידיים למסע לאוקראינה כאשר במשלחת חברים נציגים מכל חצרות בית ויז'ניץ בארץ ובחו"ל.

המסע, שהתקיים בברכת קודשם של מרנן האדמו"רים, התמקד במחוזות בוקובינא וגאליציה המזרחית, איזור קיטוב, קולומייא, קאסוב, ויזניץ והרי הקרפטים המקיפים את הסביבה. כידוע באיזור זה התבודד מרן הבעש"ט טרם התגלותו ואף התגורר בשנות הנהגתו הראשונות.

במסגרת עבודות המחקר המקיף, הכוללים השגת מפות עתיקות מהאיזור, וצילומי אוויר שצולמו שם במלחמה"ע השניה והושגו מהארכיון הלאומי בוושינגטון, אותר לדברי החוקרים המיקום המדויק של בית הכנסת קאסוב בקולומייא ובית הבעש"ט הסמוך לו.

ביהמ''ד בווילחוביץ בו כיהנו ברבנות אדמו''רי בית ויזניץ

החוקרים מציינים כי בספר הזכרון לקהילת קולומייא מסופר, שהנאצים ימ"ש הרסו ושרפו את כל בתי הכנסיות בקולומייא. אולם מבדיקה בצילומי האוויר שצולמו על ידי הגרמנים בשנת תש"ד, מתברר כי בנס לא נשרף ביהכ"נ זה - בשונה משאר בתי המדרשות, והוא נותר בשלמותו.

בבוקר ר"ח חשון הגיעה קבוצת החוקרים החסידים לקולומייא, והמקום זוהה לפי כל הסימנים המובאים במקורות. צורת המבנה, הכתלים העבים והמיושנים והלבנים האדומות, העידו לדבריהם שזהו המקום המבוקש.

גם היהודי היחיד המתגורר בעיר, עימו עמדו בקשר, הגיע למקום והעיד כי זהו אכן ה"קוסובער שוהל". הם הצליחו להשיג את הנכרי שבידיו מפתחות הבנין, וגם הוא שח לפי תומו כי ידוע לו שבית זה היה נקרא ביהכ"נ דקאסוב.

הוא סיפר שהבית עומד כעת בתקופת שיפוצים, ולפני שנה כשהחלו בשיפוצים, הוצאו מהמקום כתבים ומכתבים יהודיים שונים. לבקשת חברי המשלחת, שנרעשו למשמע ידיעה זו, הביע תקווה כי ישוב וימצא אותם.

בית העלמין דק''ק נערסניצא שבמארמורש - אוקראינה

בחרדת קודש נכנסו חברי הקבוצה לביהמ"ד ולבית הקדוש הסמוך לו, והתפללו במקום תפילת ראש-חודש מרגשת ומרוממת. לפני התיבה ניגש הרה"ג לוי יצחק הגר נכד כ"ק האדמו"ר מויזניץ-מאנסי, הנחשב למומחה בבירורי המקורות שהובילו למציאת אתר קדוש זה.

לאחר התפילה ישבו חברי המשלחת לסיכומי ביניים עם המשפחה המקומית המחזיקה בבעלות המקום, והצליחו לשכנע אותם לעצור את השיפוצים ולא לעשות כל שינוי בצורת המבנה.

בתוך כך פעילות החוקרים החסידים עשתה חיל ובעיר טיסמניץ, הם הצליחו לגלות את שטח בית החיים העתיק של העיר, בו נטמן הרה"ק רבי יעקב קאפיל חסיד זי"ע.

לצד זאת אותר שטח בית החיים העתיק, שחרב לגמרי במשך השנים. כעת מקווים למצוא את מקום הציון ע"י צילומי אוויר ישנים.

בית העלמין דק''ק נערסניצא שבמארמורש - אוקראינה

בקולומייא ביקרו חברי המשלחת גם בבית החיים הישן-נושן, המגודר ושמור כראוי. לפי המסורת טמון בו הרה"ק רבי לייב מפיסטין זי"ע תלמיד הבעש"ט, וכן גם הרבנית הצדקת מרת חיה ע"ה אשת-חבר של רבי יעקב קאפיל חסיד, אמו של ראש השושלת הרה"ק רבי מנחם מענדיל מקאסוב זי"ע בעל "אהבת שלום".

בעיר קאסוב ערכו חברי המשלחת חיפוש ראשוני אחר הבתים המקובליםכביתם של מרנן ה"אהבת שלום" וה"תורת חיים" זי"ע ובנין ה"סאלאש" שעד השואה שימש את חצר קאסוב במועדים, זאת לפי רישומים שנמצאו, ומפות שאמורים להתקבל בימים הבאים מארכיונים ממשלתיים.

בוויזניצא ביקרו בער"ח חשון, יום ההילולא של הרה"ק רבי מנחם מענדיל מויזניץ זי"ע בעל "צמח צדיק". בביקורם בעיר קבעו - לפי צילומי אוויר, מפות מדויקות וממצאים חדשים שהתקבלו - את גבולות אדמת הקודש עליו התנוסס ביהמ"ד אשר חרב בשואה שם קיימו תפילת מנחה כשלפני התיבה עבר הרה"ג ר' מנחם מענדיל הגר, חתנו של האדמו"ר מויז'ניץ ובן הגה"צ רבי ישראל אליעזר הגר רב ביהמ"ד סערט-ויז'ניץ בירושלים.

ויזניצא - סריקת שטח בית העלמין הישן שבתוך העיר

חברי המשלחת יצאו לתפילה באוהל בעל ההילולא שבבית החיים הסמוך לוויזניצא, ונתנו משנה-תוקף לפעילות הוועד להצלת בית העלמין בוויזניצא, שמזה כמה שנים, פועל לשימור בית העלמין ותחזוקו הראוי. במקום אף ננקטו צעדים מעשיים לרכישת בית סמוך בו יוכלו המשתטחים על ציוני הקודש להשיב רוחם בכיבוד קל ובשימושים נוספים.

בנוסף ערכו חברי המשלחת חיפוש מקיף בבית החיים הישן, שבתוך העיר, שם נטמן הרה"ק רבי יעקב דוד זצ"ל בן ה"צמח צדיק", שנפטר בצעירותו בחיי אביו, ונטמן באהל אחד עם רב העיר ויזניצא הגה"צ רבי יצחק לנדמן זצ"ל. לפי תצלומים ישנים ומפות ניסו לחפש את מקום האהל, והממצאים במקום נתונים עדיין בבדיקות מעמיקות ע"י מומחים. לצערם הרב מצאו, שלאחרונה נבנה בנין על חלק משטח בית החיים, מה גם שהשכנים החלו לחרוש ולזרוע בשטח שזוהה כחלק מבית החיים, בו נטמנו צדיקים וחסידים מתושבי העיר עוד מימותהבעש"ט.

בראש צוות החיפושים בבתי החיים, עמד הרה"ח ר' אנטשיל באב"ד משיכון ויזניץ במונסי, שהתלווה למסע, ושלו ניסיון רב בתחום, כשכבר לפני קרוב ל-30 שנה גילה את קברי צדיקי השושלת בקאסוב בויזניץ ובזאבלטוב, ובעקבות זאת הקים בשעתו את האהלים על ציוני צדיקי השושלת זי"ע.

חלק מתקרת ביהכ''נ בווילחוביץ

חברי המשלחת קיימו פגישות מיוחדות בלשכות ראשי הערים קאסוב וויזניצא, שלמרות הבחירות המתקיימות שם בימים אלה התפנו לקבל את משלחת נציגי חצרות בית ויזניץ, אשר ייצגו את כלל אלפי החסידים בעולם. בפגישות רשמיות אלו נקבע כי המשלחת תעמוד בראש גוף שיעסוק בשימור המורשת היהודית ברחבי האזור. ראשי הערים הביעו את רצונם לעזור בכך והביעו שאיפה לקדם את התיירות היהודית בעריהם, לצורך כך הביעו הסכמה להיענות לדרישות היהודיות בעריהם, כמו שימור בתי הכנסיות ובתי העלמין העתיקים וגידורם, ועוד. בסיום הפגישות העניקו חברי המשלחת שי מיוחד לראשי הערים - תצלומי-אוויר היסטוריים מהערים, שצולמו בשנת תש"ד, עם כיתובי מזכרת מיוחדת.

המשלחת אף ביקרה בארכיון בעיר טשרנוביץ, שם הושגו עשרות מסמכים נדירים ובלתי ידועים, הקשורים לחיי מרנן צדיקי בית ויזניץ זצ"ל. חבר המשלחת הרה"ח חיים מאיר מרקוביץ מארה"ב סייע רבות בתרגום ובקשר עם אנשי הארכיון. שליח חב"ד בטשרנוביץ הרב מנחם מנדל גליצנשטיין שנועד עם חברי המשלחת, הביע את הערכתו הרבה לפעילות החשובה והציע את עזרתו בסימון אותם אתרי-קודש, גם מול הרשויות השונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר