עשיתם תאונה עם הרכב בגלל הגשם? אלו זכויותיכם

הפסיקה בערכאות השונות התייחסה רבות לענין החלקת רכבים וגרימת תאונות ופגיעות לאחר גשמים. פסקי דין קבעו כי החלקה של רכב איננה ראיה חלוטה כי הנהג התרשל בנהיגתו (טור משפטי)

עו"ד רוני פאלוך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Ben Kelmer/FLASH90)

היורה של השנה מעלה על פני הדרך מפגעים רבים אשר הצטברו בחודשי הקיץ. הכביש הופך בלתי צפוי ונגרמות תאונות רבות.

אחרי תקופה של יובש, חובה להפחית את המהירות, להיכנס באיטיות לסיבובים, בגלל הראות הלקויה וצירוף העובדה שהכביש החלק, נהיגה בגשם מחייבת לנהוג לאט יותר ולהימנע מפעולות חדות ופתאומיות.

מומחים שונים ממליצים להפחית 30% מהמהירות בכביש עירוני 20% בכביש בינעירוני, ובכל מקרה לנהוג בהתאם לתנאי הדרך.

הפסיקה בערכאות השונות התייחסה רבות לענין החלקת רכבים וגרימת תאונות דרכים ופגיעות לאחר גשמים. פסקי דין קבעו כי החלקה של רכב איננה מהווה ראיה חלוטה כי הנהג התרשל בנהיגתו.

בנוסף הוכר בפסיקה לגבי נסיבות אשר יכולות לגרום לרכב להחליק (לדוגמא, הצטברות מים או כתמי שמן). למרות האמור על פי רוב, כאשר הרכב מחליק, כברירת מחדל האשמה תוטל בעיקר לפתחו של הנהג שהחליק ועליו יהיה להוכיח כי לא התרשל בנהיגתו ונקט בכל האמצעים הסבירים.

בפסיקה נקבע כי רשלנות נהג אשר באה לידי ביטוי בהחלקת רכבו יכולה להיגרם בגין התנהלות כגון נהיגה במהירות מופרזת, אי האטה לפני מכשול, לדוגמא שלוליות מים עמוקות וגדולות, כניסה לסיבוב בכביש תוך לחיצה לא מקצועית על הבלמים, ביצוע פנייה חדה מדי וכדומה.לדוגמא, בע"פ 237/55, נקבע כי "אין טבעה של מכונית להחליק על גבי הכביש מאליה, לכאורה, החלקה מצביעה על אי נקיטת אמצעי זהירות נאותים מצד הנהג".

ראוי לדעת, האצה חזקה מדי עלולה לגרום לסחרור הגלגלים ואיבוד שליטה. האטו לפני כל סיבוב ופנייה חדה, והיכנסו לעיקול במהירות מתאימה, הקפידו על שמירת מרחק גדול מהרגיל ותכננו את העצירה מראש.

נהיגה ברכב דו גלגלי בחורף חושפת את הרוכב לסכנות רבות. כושר הבלימה של שני גלגלים נמוך יותר מאשר של ארבעה, וסכנת ההחלקה גדולה פי כמה. כמו כן, מזג האוויר משפיע על הרוכב החשוף הרבה יותר מאשר על נהג המכונית המוגן.

נהיגה בטוחה בחורף דורשת מהרוכב זהירות רבה, ניסיון, מערכות תקינות וביגוד מתאים. רכב דו גלגלי עלול להחליק, להיפגע או "להידחף" מהכביש ע"י כלי רכב חולפים שאינם מבחינים בו, להיטלטל מהרוח או להיתקע בשלולית. הרוכב עצמו, עלול לסבול מקור, רטיבות וראות לקויה, שפוגעים בריכוז וביכולת הנהיגה.


הכותב הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" העוסק בתחום התעבורה
www.lp-adv.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר