20 שנה לרצח רבין

קלינטון בעצרת הרבבות: "רבין צדק, אתם תקבעו את ההמשך"

נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון נאם בעצרת הזיכרון ליצחק רבין: הוא אהב את ישראל, היום שבו הוא נרצח היה הגרוע בשנות נשיאותי". הנשיא ריבלין: "יוצרי תמונות האס.אס - אנחנו לא מפחדים" (בארץ)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח בחשוון תשע"ו | 31.10.15
נאם מאחורי זכוכית משוריינת, קלינטון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

רבבות בני אדם השתתפו בעצרת המרכזית לציון 20 שנה לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. ביל קלינטון, נשיא ארה"ב בזמן הסכם אוסלו, הגיע במיוחד לאירוע והיה הנואם המרכזי בו. קלינטון, כמו גם שאר הנואמים באירוע, נשא את דבריו מאחורי זכוכית משוריינת ותחת אבטחה כבדה.

קראו גם:

"מורשת רבין היא ברורה ולא ניתנת לערעור" אמר קלינטון. "הוא סיכן את חייו כדי להגן על ישראל. הוא שירת את ישראל ונתן את חייו כדי שאתם תוכלו לחיות בשלום. אתם צריכים לכתוב את הפרק האחרון של חייו של רבין. מספיק לדבר, בואו נסיים את מה שהתחלנו".

"אתמול, כשהייתי בירושלים" סיפר קלינטון, "עשיתי מה שתמיד עשיתי בישראל ב-20 השנים האחרונות ועליתי להר הרצל. עמדתי ליד המצבה של יצחק ולאה רבין. חשבתי על חייו ועל השיעורים שהוא העביר והמורשת שהוא השאיר לכולנו. חייו היו מלאים ועשירים. ראיתי אותו בכל אחת מהפניות שבהן הוא לא בחר את המעשה הקל".

קלינטון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
המארגנים מעריכים כי כ-100,000 בני אדם הגיעו לעצרת (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"ראיתי שהיכן שהיו בעיות, הוא רצה לפתור אותן ולא להתחמק מהן. כאשר חתם על ההסכם בספטמבר 93' הוא אמר שהפלסטינים ואנחנו נידונים לחיות על אותה הארץ. וששאלתי אותו מדוע עשה כך הוא אמר: "איני רוצה לראות את ישראל מגיעה לצומת דרכים שבה ניאלץ לבחור בין היותנו מדינה יהודית או דמוקרטית. אני חושב שאנו צריכים לחיות ביחד".

"הוא מעולם לא הפסיק לראות אחרים כבני אדם. הוא סירב לוותר על השגת השלום בשל האלימות. כאשר התרחשו כאן אירועים נוראיים, הוא שב והזכיר לנו: אנו נישא וניתן כאילו אין טרור, ונילחם בטרור כאילו אין מו"מ. למדתי ממנו על בחירתו שאנו עושים מדי יום. מדי יום כשאנו מתעוררים, אתה אופטימי יותר או פחות ממה שהיית אתמול. מדי יום אתה חייב לבחור העצמה וביטחון על פני פחד וציניות".

הנשיא ריבלין עם קלינטון (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"רבין אהב את ישראל" אמר קלינטון לסיום, "רצה מדינה חופשית, דמוקרטית ובשלום. אהבתי את ראש הממשלה שלכם. היום שבו נרצח היה הגרוע בשנות נשיאותי. הוא היה מודע לחלוטין למה שעלול לקרות לו. הוא ידע שזה יכול לקרות מידי רוצח ישראלי. אלו שאהבו אותו ואת ארצכם בטוחים שתעשו את ההחלטה הנכונה. הוא צדק, אתם צריכים לחלוק את עתידכם עם שכניכם. הלילה, כשתצאו מכאן, הצעד הבא שלכם יקבע אם דרכו של רבין ניצחה, רק אתם תחליטו שעתיד של שלום מסוכן פחות מעתיד של מלחמה למדינת ישראל".

ריבלין פנה למסיתים: אנחנו לא מפחדים

נאומו של הנשיא ריבלין (צילום: ניברן הפקות)

"לפני 20 שנה עמד כאן הרוצח הארור וכיוון את כוונת האקדח ליצחק רבין" אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין. "יצחק נפל במערכה. כולנו היינו על הכוונת: מדינת ישראל, הדמוקרטיה הישראלית, החברה הישראלית, התקווה הישראלית. אנחנו מתייצבים כאן היום, יחד, מול הכוונת של אותו הרוצח. מול השנאה והמשטמה של שוליים קיצוניים ואלימים, כדי לומר: לא תוכלו לנו".

הנשיא לשעבר שמעון פרס בעצרת (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
תומכי 'העבודה' הניפו שלטים נגד רה"מ בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, מדינת ישראל של מגילת העצמאות, לא תיפול קורבן על מזבח האלימות וההפחדה שלכם. למשתיקים, ולמאיימים, למניפי האגרופים הקפוצים, ליוצרי תמונות האס.אס, למאיימים על חברי וחברות כנסת, שופטים ושופטות, למאיימים על שרים וראשי ממשלות, אני רוצה לומר היום: אנחנו לא מפחדים".

"אנחנו אולי מתווכחים על הדרך, אבל אנחנו חולמים יחד על ישראל שמתנערת מהקיצוניות ומהגזענות. על ישראל שבה אנחנו מקשיבים אחד לשני. שבה אנחנו לומדים לכבד אחד את השני. מבלי תלות בצבע, במין, במגדר, במוצא ובשפה. אנחנו מתווכחים על הדרך, אבל אנחנו חולמים יחד על ישראל שכולנו נרגיש חלק ממנה. על ישראל יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בדיבור אחד".

שרה רוזנפלד, אמו של מלאכי רוזנפלד הי"ד שנרצח בפיגוע ירי לפני מספר חודשים, נשאה גם היא דברים בעצרת: "במשפחה כמו במשפחה יש אהבה, יש קרבה, יש דאגה ואכפתיות. אך יחד עם זה יש גם חילוקי דעות, ויכוחים ומריבות".

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, הגיע במיוחד לאירוע לציון 20 שנה לרצח (צילום: דניאל שטרית, פלאש 90)

"נשאלתי בימים האחרונים איך בחרתי להגיע לכאן. האמת שהשאלה הפתיעה אותי, היה לי כל כך ברור שההזדמנות לעמוד יחד בכיכר עם כל אחי ואחיותיי היא מתנה עבורי ודרך הולמת לכבד את זכרו של מלאכי. אני מחפשת הרבה זמן דרך להתחבר ולחבר, אני מקווה שיהיה המשך ותוקף לרעיון שהביא אותי לכיכר הערב. בסופו של יום שלומי קשור בחוט לשלומכם".

"עד היום אני זוכרת את התגובה של מלאכי, כשהיה בן שש ושמע על הרצח של ראש הממשלה. את הזעזוע, הדמעות בעיניים. אם ילד כה קטן בהתנחלות הרגיש כזו טלטלה, אין ספק שבסופו של דבר כולנו משפחה אחת. בעניין הזה ובעניינים אחרים אין קיטוב ואין פילוג. כי באמת רב המשותף על השונה. באמת אם רק נרצה אין זו אגדה" היא סיכמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר