36 שעות בטנדר לבן

נחשף: כך חולצו היהודים האחרונים מחאלב שבסוריה

העיתון ג'ואיש כרוניקל חשף אמש מבצע חילוץ נועז של המשפחה היהודית האחרונה מחאלב שבסוריה. האם ובתה עלו לארץ, אך בת נוספת שניסה למוסלמי סורבה כניסה לישראל ושבה לסוריה (עולם)

עתיקות בסוריה (צילום: שאטרסוק)

מבצע מילוט מלב סוריה: סיפורים כאלה שמענו בעיקר בתקופת קום המדינה, כשיהודים נמלטו מארצות ערב בכדי לעלות לארץ, אך גם בימים אלו, היהודים האחרונים בסוריה מנסים להימלט מהמדינה זרועת ההרס והקרבות.

אמש חשף העיתון "ג'ואיש כרוניקל', מבצע חילוץ נועז של המשפחה היהודית האחרונה בחאלב, העיר המרכזית בצפון סוריה, על ידי איש העסקים האמריקני מוטי כהנא.

מבצע החילוץ כלל את האם מרים בת ה-88, בנותיה שרה וגילדה בנות 50 ו-60 ובעלה המוסלמי של גילדה חאלד ושלושת ילדיהם. כמה חודשים קודם למבצע נודע להם שיש אדם עשיר המבקש לחלצם, וזאת לאחר שנודע לו כי דאעש מתקרבים אליהם.

בתחילה סירבו בני המשפחה, אך לאחר שכהנא "הפחיד" אותם, הם הסכימו למהלך, כמה שבועות אחר כך ללא הודעה מוקדמת, הגיע לבית טנדר לבן ובו שלושה אנשים שהורו למשפחה לארוז.

מסלול הבריחה לטורקיה עבר דרך אזורי קרבות, והנהג המיומן הצליח לעקוף את המחסומים השונים, אלא שלפתע צץ לנגד עיניהם מחסום חדש ובו איש של ארגון ג'בהת א נוסרא, הנהג הצליח לשכנע אותו כי מדובר בפליטים הבורחים מאסד וזה הסכים לתת להם לעבור.

לאחר מסע שנמשך 36 שעות, הגיעו בני המשפחה לטורקיה, שם נפגשו עם כהנא, "הוצאתי את האישה היהודית האחרונה מחאלב, אני נרגש מאוד", אמר כהנא לעיתון.

בתחילה רצו בני המשפחה לעלות לארה"ב, אך כהנא שיכנע אותם שעדיף להגיע לישראל, אלא שכאן צצה בעייה, גורמים מהסוכנות שהגיעו לברר את זהותם, הסכימו לעליתם של האם ושל שרה, אך סירבו לאשר לגילדה ובעלה המוסלמי לעלות, בטענה כי היא גם התאסלמה ולכן חוק השבות לא חל עליה.

לאחר כמה שבועות גילדה ובעלה שבו לסוריה, "לא היה להם כסף, לא אוכל, לא היה להם כלום בטורקיה" סיפר כהנא. "אני כל כך מתוסכל ממעשי הסוכנות, שאמרה כי גילדה לא מספיק יהודיה בשבילם. הישראלים מנסים להסתיר את הסיפור, הם פישלו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר