תיקון חוק הגיוס • דיווח חי

נציג משרד הביטחון: "נגביר את הפיקוח על עולם הישיבות"

ועדת חוץ וביטחון דנה בתיקון חוק הגיוס. נציג משרד הביטחון אמר בוועדה כי הם יגבירו את הפיקוח על הישיבות. פרוש ביקש ש"כל מי שלומד תורה יקבל את הדיחוי" • בפנים: עדכונים שוטפים (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' בכסלו תשע"ו | 19.11.15
הדיון בוועדה (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

תיקון חוק הגיוס: בשעה זו (חמישי) דנה ועדת חוץ וביטחון בתיקון חוק הגיוס, לבקשת המפלגות החרדיות, הדיון צפוי להימשך כ-12 שעות, כשבסופם יצביעו הח"כים על התיקון.

לאחר אישור התיקון בוועדה, החוק יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית כבר ביום שני הקרוב, כפי שדווח לראשונה ב"כיכר השבת".

כמו כן, בהסכמת חברי הכנסת החרדים, הדיון פתוח לתקשורת.

כתב "כיכר השבת" בעדכונים שוטפים מאולם הוועדה:

Tweets by @ishaycoen

יו"ר הוועדה צחי הנגבי אמר בפתח הדיון: "אני לא אוהב לשמוע בחדר הזה צעקות וצרחות. אנחנו לא רגילים בחדר הזה למה שיש במליאה ובוועדת הכספים, לא מקובל ולא נעים.

"נקיים פה הרבה הרבה שעות של דיאלוג, אני מבקש מהחכי"ם ומהאורחים להפנים את זה. אם לא, יש פה סדרנים".

הנגבי הודיע כי ההצבעה על תיקון החוק תתקיים בשעה 21:00.

"אני מכריז על הישיבה כישיבה פתוחה, כל עוד וזה יאפשר לישיבה להתקיים" הודיע יו"ר הוועדה והדגיש כי אם הצבא יבקש להציג נתונים בסודיות, אז הוא יאפשר זאת.

נציג משרד הביטחון טען בוועדה, כי החוק שחוקק בכנסת הקודמת גרם ל"דעיכה" בגיוס החרדים, אך הדגיש כי לא הייתה "נפילה". לפיד העיר ויו"ר הוועדה בקש ממנו שלא להעיר: אל תתחיל איתי, יאיר", נזף.

לדברי נציג משרד הביטחון: "רוצים להקים צוות בין משרדים שאמור לגבש דרכים לעודד חרדים להתגייס לצה"ל. הצוות הזה צריך לגבש דרכים ליצור דרכים לעמידה ביעדים, הוא יציע אותם לשר הביטחון שיביא זאת לממשלה".

הנציג הוסיף כי במשרד מבקשים "להגביר פיקוח על עולם הישיבות, יהיו יותר ביקורים, לבדוק שבאמת כל מי שרשום נמצא".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד נאם בוועדה ואמר: "החרדים יהודים כמונו, שחיים פה כמונו, לא מזמן נדקר בחור ישיבה, האיש שרץ עם הסכין לא שאל אותו לאיזה מגזר הוא משתייך.

"יש כאן שותפות גורל, ואנחנו צריכים לשאול במה מתבטא השותפות. מה נאמר לילדים שלנו אם מהחדר הזה יוחלט שלא כולם שווים, השאלה האם יש כאלה שהמדינה סדרה להם שהם לא יצטרכו לסכן את חייהם", סיים יו"ר 'יש עתיד' את דבריו.

ח"כ עופר שלח טען בדיון: "אתם עושים את הרע מכל העולמות. שחוקק החוק החרדים אמרו שהם יכולים לעמוד ביעדים, אבל לא מוכנים שיהיה סנקציות פליליות, אבל את זה לא משנים בחוק", הוא הוסיף וטען כי משקרים את הציבור החרדי.

ח"כ אלעזר שטרן תקף את הפוליטיקאים החרדים והגדיר אותם כקיצונים: "רע להם שאנשים פותחים קצת את העיניים", האשים. "אני פונה לחכי"ם החרדים, תמשכו את ההצעה העצוב הזו שמגבירה את השנאה. זה עוד לא מאוחר, לא לכם ולא לקואליציה הזו".

ח"כ אייל בן ראובן מהמחנה הציוני אמר: "אנחנו כבר עשרים שנה מגייסים חרדים, איזה לקחים יש לנו ללמוד? רק צריך להשים את זה על המסלול, זה שקר להגיד שרק עכשיו מתחילים להפיק לקחים".

ח"כ יואב קיש (הליכוד), שהודיע כי יתנגד לתיקון אמר: "הממשלה הקודמת לקחת מגמה של התנגחות בציבור החרדי, זה היה רע. הם הודרו והיחס למגזר החרדי פגע ועשה נזק. רואים את זה שחיילים חרדים את קורבנות להסתה. חיילים חרדים מגיעים לבית, לפני שמגיעים לשכונה מורידים את המדים".

לדבריו: "זו הסיבה למה לתקן. בליכוד אנחנו מתנהגים אחרת. אנחנו לא באם בכפייה אלא בהדברות, אנחנו אוהבים לשבת ולעשות יחד, זו הדרך הנכונה, לא בהתנצחות".

עם זאת קיש הודיע שיש לו שתי בעיות עם התיקון לחוק, ובעיקר עם הסמכות של שר הביטחון ולכן: "אני על המתווה הקיים לא אצביע בעד, שמעתי שצחי מתכנן תכנונים, אני יודע שאני אשלם על זה מחיר פוליטי", הוסיף.

ח"כ אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר אמר: "זה צריך ללכת בדרכי נועם, אבל נועם עם גבולות. אני סומך על הדרך של שר הביטחון משה בוגי יעלון. היעד - לשלב כמה שיותר. זה חשוב מאוד אבל נדמה לי שהקושי שיש לי לעכל את ההצעה החדשה היא בעובדה שאין בה אזכור של יעדים ברורים".

סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר: "כל מי שהיה פה, מאלה שעוסקים במושג של הנחל החרדי, אמרו: אל תלכו בדרך של סנקציות פליליות הדבר הזה יפגע בתהליך שהם רואים בו חשיבות. הציבור החרדי, כאן הנציגים, מבקשים שכל מי שלומד תורה יקבל את הדיחוי כל עוד שהוא יושב ולומד".

לדבריו, "יעקב פרי אמר לנו שלא יהיו סנקציות פליליות, גם איילת שקד. יאיר לפיד בכוחו הפוליטי לחץ ולחץ ובקש שכך תסתיים הפסקה באותו סעיף, ולקחת את הסמכות משר הביטחון".

ח"כ אורי מקלב אמר: "הבן שלי לומד תורה, כי הוא חייב. זו האמונה השורשית שלנו, ולא המצאנו את זה בדור הזה.

לדבריו: "מבקרים אותנו, גם בתקשורת החרדית, למה אנחנו לא עונים להסתה - במיוחד של 'יש עתיד' אז אני לא רוצה להיות שותף להסתה ובפגיעה המתמשכת בציבור החרדי". מקלב הוסיף ותקף את חברי 'יש עתיד' על ההסתה שלהם נגד הציבור החרדי, ועל הלחצים שהם מפעילים על יואב קיש.

עוד אמר: "החוק הזה בא להגן על מי שלומד תורה, שאח שלו שהלך לצבא לא יבוא וישליך אותו לכלא".

ח"כ שרן השכל מהליכוד אמרה: "אני חושבת שלימוד תורה הוא דבר חשוב, אני נגד סנקציות פליליות. יש הבנה שצריך לעבוד בשיתוף פעולה, והסנקציות פעלו הפוך. כעסתי על אמירות נגד ציבור שלם, דברים שגם בגדר הסתה".

"השירות בצבא הוא לא נטל אלא זכות" הוסיפה השכל: "גם החרדים שמתגייסים אומרים שזה מבחינתם זכות".

השכל הוסיפה: "אלו שמנסים להשתמט משירות ואומרים שהם לומדים ובעצם לא לומדים. במערכת החדשה שאנחנו נבקר את מה שקורה בישיבות. רציתי להוסיף שרב שחתם וראו והתלמיד לא מגיע לישיבה שהוא לא יוכל לחתום שוב על דחייה, אני רוצה שזה יוסף לחוק"

כזכור, הבוקר דווח ב'ידיעות אחרונות' כי חברי כנסת מהקואליציה דורשים כעת לבצע שינויים בחוק הגיוס המתוקן ובמפלגות החרדיות מאיימים כי יפרשו מהממשלה אם יוכנסו שינויים.

ח"כ ישראל אייכלר אמר: "החטא הקדמון של דור מייסדי המדינה היה הגדרת הצבא כ"כור היתוך" במטרה "לחנך מחדש" את העם היהודי ולהפוך אותו ל"עם ישראלי חדש.

"לאחר שרודפים ומדכאים את ילדי החרדים והוריהם בכל תחומי החיים, איך יש לכם חוצפה לדבר אתם על "שויון וקידמה"?! - התריס".

"כל זמן שיש גיוס בנות ב"כור ההיתוך" הצבאי, אין שם מקום ליהודי חרדי גם אם אינו לומד" הוסיף אייכלר.

ח"כ קיש שהיה מראשי המאבק למען "שוויון בנטל", הודיע אתמול כי יתנגד לתיקון חוק הגיוס אם לא יופיעו בו שינויים.

במפלגות החרדיות אמרו הבוקר ל"כיכר השבת": "לא נסכים לאף שינוי בחוק, שום שינוי לא יהיה. לא נחשוש לפרוש מהממשלה, וכך נעשה אם יבצעו שינויים או החוק יתקע בוועדה, לא יהיו בנושא הזה פשרות. יש הבטחה של ראש הממשלה וראשי הסיעות והם חייבים לעמוד בזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר