גועל נפש במיטבו / דעה

מזל טוב! "הצלחנו" כעם וכחברה להתדרדר מתחת לקו האדום האנושי. כמה נמוך אפשר לרדת? מה עוד צריך לקרות בשביל שנבין כי עלינו לשלוט ברוחנו לפני שנלחץ על "שלח". עצרו את הכאב (טור)

עו"ד משה בא-גד | כיכר השבת |
עו"ד משה בא גד (צילום אישי)

מזל טוב! "הצלחנו" כעם וכחברה להתדרדר מתחת לקו האדום האנושי.

כמה נמוך אפשר לרדת? מה עוד צריך לקרות בשביל שנבין, כל אחד ואחת מאיתנו, כי עלינו לשלוט ברוחנו לפני שנלחץ על כפתור "שלח".

זה יכול לפגוע בכל אחד מאיתנו. היום זה הוא, מחר זה יכול להיות אתה. אנא , גלו אחריות. עצרו את הכאב.

• • •

לצערנו, לאחר תקופה של שקט יחסי, חזר הטרור המשתולל לרחובות העיר. אנשים, בעת עומדם לתפילה, נפגעו מידי רוצח ארור. באירוע זה, שהתרחש ביום ה בתל אביב, נהרגו שני קדושים, הי"ד.

כמו תמיד בעת האחרונה, מיד בעת אירוע נשלפים הטלפונים המשוכללים, בעלי המצלמות החדישות, בכמות שלא היתה מביישת מסיבת עיתונאים בבית הלבן, וישר האירוע מצטלם מכל זווית אפשרית. עוד לפני האמבולנסים, נשלחים תמונות הזוועה לכל קבוצה אפשרית, תוך הנפצות (המצאות) של שמות נפגעים, הוספת אירועים והכל בלי שאף אחד ייתן דין על כך.

יצר המציצנות גובר על השכל הישר, כזה שבאופן טבעי היה מנחה להגיש עזרה ראשונה לנפגע, לרבות הזמנת כוחות הצלה, או לגרום לאמיצים שבינינו לתפוס ולנטרל את המחבל, כל זה מתעכב ואולי אף נמנע, ובכך בידיים, נגרם שפיכת דם כפשוטו. ה' ישמור.

לשם ההשוואה, ברבנות הצבאית, אלו האמונים על זיהוי חללים - משתמשים במצלמת פולארויד, המדפיסה תמונה בודדת ללא העתקים. כאשר המטרה היא שיהיה זיהוי כנדרש על פי ההלכה והחוק, תוך צמצום ככל הניתן של אפשרת בה תמונה תתגלגל לידיים זרות. והכל על מנת לשמור על כבודו של החלל, ולא פחות, על כבודם של בני משפחתו.

באירוע קרה דבר נורא. לבן ההרוג נודע שאביו נרצח דרך תוכנת המסרים "וואטסאפ". ככה. ללא הכנה מוקדמת, כזו שנעשית בליווי אנשי מקצוע מתאימים, בסביבה תומכת ככל הניתן. לא . בישראל של 2015 כל אלו נהיו למותרות. אולי אלו שהתמזל מזלם והם נפגעו בתאונת דרכים יזכו שתמונתם לא תופץ. בישראל של היום, המשודרגים שנפגעו בפיגוע, כך נראה, כבר לא זכאים לכבוד עצמי מינימלי.

תארו לעצמכם לרגע אחד, כי נודע לכם דרך הוואטסאפ שקרוב רחוק שלכם, או מכר שלכם, רק נפצע. נפצע קל. באותו רגע, כולנו מיד נירעש ונתרגש מכך, מחוסר הכבוד המזעזע הזה. עכשיו, שוו בנפשכם את אשר קרה ויקרה לאותו עלם שהיקר לו מכל, אביו מולידו, חוסן המשפחה, נרצח. וזה נודע לו באקראי, יחד עם כל העולם, ללא יכולת להכיל, להתכונן, ולהתגונן. מפחיד ממש, ולוואי שאף אחד לא יתנסה.

• • •

חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981, מגדיר היטב מהי פגיעה בפרטיות; "פרסום תצלומו של נפגע ברבים שצולם בזמן הפגיעה או סמוך לאחריה באופן שניתן לזהותו ובנסיבות שבהן עלול הפרסום להביאו במבוכה" לרבות פרסום ברבים של תצלום גופת אדם.

החוק גם מתיר לבני המשפחה הנפגעים להגיש תביעה אזרחית בגין הנזק שנגרם כתוצאה מפרסום זה. לצורך העניין, לרבות נזקים נפשיים שנגרמו. עניין הפרסום מהווה גם עבירה פלילית שעונשה עד 5 שנות מאסר. המחוקק ראה את הגנת הפרטיות כמוטיב חשוב ביותר בחייו של אדם, לכן עניין זה נכלל כמוטיב מרכזי בחוק יסוד; כבוד האדם וחירותו.

במילים אחרות, אם יקום מישהו שיבדוק כיצד הסרטון הופץ, אזי כל מי ששלח, חשוף לתביעה פלילת ונזיקית. לכן, מומלץ לשים לב לכך, ולא לשלוח דברים מעין אלו. דבר נוסף - לא יעזור לטעון אחר כך שלא ידעתי, לא הבנתי את המשמעות ולא התכוונתי בכלל. כל אלו לא יועילו והם בכלל לא רלוונטיים בנסיבות המקרה. האשם בעניין ברור וחד משמעי.

נדמה לי שניטיב עם עצמנו, כחברה, כעם, ואף האינדיבידואל, לנצור את הפצת הסרטים והתמונות הללו, שאינם מקדמים אותנו לשום מקום . ההיפך הוא הנכון. הנפש נעשית גסה והעין כבר לא דומעת, יצר הסקרנות גורם לנו לעוד ועוד מציצנות רעה ומכוערת.

די במי שצריך מתוקף תפקידו להיחשף למראות הללו. כל אלו לפחות מקבלים על זה כסף. אנחנו גם את זה לא.

מספיק. נפסיק!

זה בידיים שלנו.

הכותב הינו בעל משרד עורכי הדין משה בא גד העוסק בין היתר בתחום הנזיקין. לפניות לכותב: bagadadv@gmail.com

*אין באמור בכדי להוות ייעוץ משפטי, וכי בכל מקרה יש להיוועץ בעורך דין מתאים טרם הגשת תביעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר