עכשיו נחשף

עדות תנ"צ ברכה תומכת בגרסת הרב פינטו

פרשת הרב פינטו לא מפסיקה לספק כותרות דרמטיות, שוב לרעת התביעה. העיתונאי יואב יצחק חושף כי עדויות תנ"צ ברכה, שהוסתרו מהרב פינטו תומכות בגרסת הרב לפיה הכספים לא נתנו כשוחד (חרדים)

קובי רוזן | כיכר השבת |
הרב פינטו וברכה (צילום: נתי שוחט והדס פרוש, פלאש 90)

לאחר שבמהלך החודשים האחרונים נחשף כי התביעה במשפטו של הרב יאשיהו פינטו הסתירה ממנו חומרים דרמטיים שלטענת ההגנה של הרב פינטו מוכיחים את גרסת הרב, היום, נחשפים חומרי החקירה לראשונה.

פרטי החקירה נחשפו באתר 'ניוז' 1, על ידי העיתונאי יואב יצחק. לדבריו, עולה תמונה עגומה לפיה נמנעו חומרי חקירה מהרב פינטו שהגיעו לו על פי חוק, כשבכך מופר צו שיפוטי מפורש שניתן על ידי השופט עודד מודריק. יצחק טוען כי לאור פרטי החקירה שנחשפו, הרי ש"משפטו של הרב פינטו שובש, על ידי הפרקליטות ועל ידי גורמים נוספים, שעשו יד אחת עם הפרקליטות כדי להפליל את הרב פינטו ולהביא במהירות להרשעתו".

העדות של תנ"צ ברכה נחשפת לראשונה

בהמשך התחקיר, חושף יואב יצחק את פרטי החקירה שהוסתרו מהרב פינטו. העדות שנחשפה מגלה כי הרב פינטו לא הציע ולא נתן שוחד לתנ"צ ברכה. על פי האתר 'ניוז 1', התנהלות הרב פינטו אכן העלתה שאלות וחשדות אך אלו לא התגבשו לעבירת שוחד. בניגוד לעמדת התביעה - תנ"צ ברכה ז"ל חזר על כך שלא ראה בכספים שהוצעו לו על ידי הרב פינטו משום תמורה למידע מחדרי החקירה.

ע"פ התחקיר, למרות הדברים, ברכה זכה ליחס מיוחד מעמיתיו למקצוע, ובמקום לחוקרו הוחלט, באופן לא ברור, להסתיר את העדויות ובכך נגרם שיבוש המשפט. יצחק ממשיך וטוען, כי "המטרה, לדידה, הכשירה את האמצעים: הפללת הרב פינטו, גם במחיר הונאת הציבור ובתי המשפט, ולרבות את שלושת שופטי בית המשפט העליון, בפניהם הובא לדיון ערעורו של הרב פינטו: יצחק עמית, צבי זילברטל, מני מזוז".

כך למשל נשאל תנ"צ ברכה:

שאלה: האם הרב פינטו רמז לך במהלך שיחותיכם כי הוא רוצה שתסייע לו ו/או תחלץ אותו בדרך כלשהי מהתיק שלו ביאח"ה?;

ברכה: מעולם לא;

ברכה לחוקר: לשאלתך, האם הרב אמר לך שתמורת ה-200,000 דולר אתה אמור לבצע עבורו דבר מה, אני משיב שלא אמר בשום פנים ואופן. הרב פינטו רק חזר על המשפטים שהוא אוהב אותי. ע"כ תמליל החקירה כפי שהובא על ידי יצחק.

בהמשך עדותו של ברכה שניתנה בפני רפ"ק אסף ולפיש ורפ"ק ענת גלוטמן, פירט תנ"צ ברכה את היחסים האישים שהתקיימו בינו לבין הרב פינטו שבגינם, לטענתו, הוצע לו סכום הכסף עליו נסוב העניין כולו. דבר המאשר את טענותיו של הרב פינטו לאורך החקירה כולה. יצחק טוען כי למרות העובדה כי ראש אגף החקירות והמודיעין, מני יצחקי, שכיהן כמפקד יחידת להב 433, פיקח על החקירה ונחשף לטובות ההנאה שקיבל ברכה לא נעשה עם כך דבר משמעותי, עקב החיפוי וההגנה להם זכה ברכה מצד היועמ"ש ומצד צמרת המשטרה.

בהמשך התחקיר מביא יצחק את הנוסח המלא של עדותו הראשונה של ברכה. להלן כמה נקודות מעניינות שעלו בעדות שלטענת ההגנה של הרב פינטו, הוסתרה מהרב ומעורכי דינו עד כה.

בתשובה על השאלה, כיצד הכיר את הרב פינטו סיפר ברכה כי הכיר את הרב במסגרת עבודתו במשטרה בימ"ר ת"א. "למיטב זכרוני, בשנת 1998 בעת שניהלתי את פרשיית סכסוכי הדמים בין כנופיית פרדס כץ לבין כנופיית רמת עמידר, עלה שמו של הרב יאשיהו פינטו כמי שרצו שיתווך ויפשר בין יוסי הררי ליצחק חדיף. עוד עלה, מתוכן הפעילות החקירתית והמודיעינית שסיפרו לרב פינטו על הסכסוכים. בהמשך האירועים הנחיתי את החוקרים לזמן את הרב פינטו לחקירה והוא נחקר בפרשה כעד. כמובן שהרב פינטו לא "שבע נחת" מהחלטתי, באותה תקופה נחשב לרב רציני ומקובל ומפורסם, אף שהיה בגיל צעיר יחסית" אמר ברכה בעדותו.

על כך מעיר יצחק, כי בניגוד לעדותו, "ברכה הכיר היטב את הרב פינטו עוד קודם לכן. היכרות אישית. העבריינים שאותם הזכיר, חלק ניכר מהם מפרדס כץ ומרמת עמידר, ובהם בן כהן, נמנו עם שכניו או מכריו. ברכה הוא שביקש מהרב פינטו לתווך בין כמה מבכירי הכנופיות דאז".

בהמשך התחקיר כותב יצחק, כי, "עדותו של ברכה מלמדת, מעבר לכל ספק: ברכה היה מקורבם של בני הזוג פינטו, איש אמונם. הם נועצו בו, כחברם הקרוב, וראו בו בן-משפחה". המשך העדות אף תומכת בדברים, וכפי שהוא לעיל, ברכה העיד כי לא התבקש "בשום פנים ואופן" לבצע עבור הרב פינטו "דבר מה". עדות הסותרת את גרסת הפרקליטות, כפי שזו הוצגה גם בכתב האישום, לפיה הכספים הוצעו-ניתנו לברכה תמורת מידע מהחקירה בפרשת חזון ישעיה.

ברכה המשיך והבהיר כי הרב פינטו לא רמז לו במהלך שיחותיו עמו כי הוא רוצה או מבקש סיוע וחילוץ מן התיק שלו ביאח"ה.

שאלה: האם השיחות האישיות שלך עם הרב פינטו עליהם סיפרת בהודעתך, נסובו בין השאר על מצוקה כלכלית שלך או על מידע כלשהו שיש לרב עליך שבגינו הוצאת הוצאה כלכלית גדולה מכורח המציאות?

תשובה: מצבי הכלכלי טוב, ברוך השם, מעולם לא שוחחתי עם הרב פינטו על מצבי הכלכלי, אך כן עלו בשיחות שבינינו מצבו הכלכלי של הרב ושל העמותות. שלו, וככל שהבנתי מהרב פינטו הוא מגלגל מאות מיליוני דולרים באמצעות עמותות שלו בחו"ל.

שאלה: האם הרב פינטו רמז לך במהלך שיחותיכם כי הוא רוצה שתסייע לו ו/או תחלץ אותו בדרך כלשהי מהתיק שלו ביאח"ה?

תשובה: מעולם לא. אבל כמו שסיפרתי לכם, במהלך שיחותינו, שלי ושל הרב פינטו ובמשך החודשים האחרונים, התעניין הרב לגבי תיק החקירה בעניין עמותת חזון ישעיה כפי שמסרתי בהודעתי זו. אני אמרתי לרב פינטו שאני לא מיודע על-אודות תיק כזה נגדו במסגרת חקירת "חזון ישעיה" (על-אף שידעתי אודות החקירה נגד הר פינטו). אציין ואדגיש שהרב פינטו ניסה שאני אדבר עם הממונים על החקירה שלו שלא יזמנו אותו לחקירה במתקני יאח"ה אלא בביתו וזאת כדי להימנע מפרסום וגם מפאת כבודו. לטענתו של הרב פינטו, רבנים גדולים לא מגיעים לתחנות משטרה. אני מנגד הדגשתי בפני הרב פינטו שמצב כזה לא יתאפשר ושהוא יהיה מחויב להגיע למתקני יאח"ה יחד עם אשתו. דברים אלו נאמרו במהלך השיחות הטלפוניות שקיימתי עם הרב פינטו לאחר שהתבקשתי על-ידי המעורבים בחקירה לסייע בזימונו והבאתו של הרב פינטו ואשתו לחקירה ביאח"ה, וזאת כאמור על-רקע הקשר שיש לי עם הרב פינטו (ושבכירים במשטרה יודעים על-כך).

למרות כל האמור, ברכה הכחיש כי קיבל מהרב פינטו כספים במהלך השנים וטען כי למרות שהכיר את הרב פינטו במשך כ-15 שנה הרי שרק בשנתיים האחרונות היחסים ביניהם התהדקו. אך למרות הכל, עדיין נראה מדבריו כי לא ראה בכסף שקיבל מהרב פינטו בבחינת שוחד או בקשה לקבלת פרטים מוכמנים מחקירותיו.

שאלה: אתה מכיר את הרב פינטו מעל עשור שנים. כיצד תסביר את ההצעה הכספית שבאה מצידו אליך דווקא בעיתוי שבה היא הועלתה על-ידו, ומה הקשר של דבר קיום החקירה נגדו כחשוב בהקשר עמותת "חזון ישעיה" לבין הצעתו הכספית?

תשובה: אומנם אני מכיר את הרב פינטו כמעט כ-15 שנה, אך הקשרים והיחסים בינינו התהדקו במהלך השנתיים החולפות, ובעיקר בהערכה שלי אל הרב פינטו כסמכות רבנית גדולה. הקשרים שלי היו עם הרב פינטו הדוקים, הרב פינטו ראה בי גם אדם שתומך בו ובאשתו נפשית בשעותיהם הקשות (שאני יודע עליהם ומטעמי צנעת הפרט איני מפרטם) הצעות כספיות לא עלו למעט המקרה הזה. בעבר הייתה איזו "אמירה באוויר" שיש לו הרבה כספים תוך שהרב פינטו ציין בפני שהוא "עוזר להרבה אנשים" (ואני מציין ששמעתי את זה בעבר מהרב פינטו ומעוזרו וחלק מאותם האנשים אני מכיר), אבל בכל מקרה זה נשאר בגדר אמירה סתמית בלבד.

שאלה: האם היו מקרים נוספים שבהם הרב פינטו הציע ו/או נתן מתנה כלשהי לך ו/או לבני משפחתך לפני האירוע של מתן התפילין [-----]

תשובה: לא, הרב פינטו מעולם לא נתן לי מתנה [-----] למעט הסיפור של התפילין שהתניתי את קבלתו בתשלום מצידי אל מול יוסי עמוס.

שאלה: האם האירוע של מתן התפילין [-----] היה לפני שחקירת "חזון ישעיה" באה לעולם?

תשובה: אני לא יודע מה התאריך המדויק שבה נפתחה חקירת "חזון ישעיה" ומתי עלתה מעורבותו של הרב פינטו, אך אני בטוח שאין קשר בין מתן התפילין לבין שום חקירה שהיא. ה"מתנה" שרצה הרב פינטו לתת [-----] (כאנשים דתיים זה נהוג לקבל מדמות רבנית מתנה בעל אופי דתי, ושוב אני מדגיש שסירבתי לקבלה ללא שאני אשלם עבורה) לא היה לה שום קשר לשום תיק כזה או אחר נגד הרב פינטו. אירוע מתן התפילין היה בחודש פברואר 2012 (וכפי שאני יודע מעורבותו של הרב פינטו לא עלתה כלל באותה נקודת זמן) וההצעה הכספית הייתה בשבוע שעבר.

את העדות המלאה תוכלו לקרוא כאן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר