מרתפים ובייסמנטים: כך גז הראדון הורג את הזוגות הצעירים

מאות אנשים מתים מידי שנה בשל גז הראדון המצוי בדירות מרתף (בייסמנט) ומחסנים. בציבור החרדי תופעת המגורים במרתפים גדלה משנה לשנה ויותר זוגות צעירים מתים מסרטן הריאות. כך תמנעו (צרכנות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מדובר בחיסכון של כמה מאות שקלים מידי חודש, אך בסכנת חיים של ממש. לא רבים יודעים, אבל שכירת דירה במחסנים, מרתפים וקומות חניה של בנייני מגורים מסוכנת ביותר, והסיבה היא גז הראדון. הגז המצוי כמעט בכל מבנה מגורים, מצוי בריכוזים גבוהים ומסוכנים בבתים צמודי קרקע או מרתפים מתחת לקרקע, ועלול לגרום לסרטן הריאות הקטלני.

כעת, עם הגיע החורף, כאשר החלונות סגורים, וחימום הבית מעלה את הלחץ בתוך הבית יחסית לאוויר בחוץ, הופך הראדון למסוכן אף יותר. לכן, אם אתם זוגות צעירים השוקלים לשכור דירת בייסמנט, מחסן, מרתף שעבר הסבה וכדו', הכתבה הזו בדיוק בשבילכם, ובמיוחד אם אתם הורים לילדים קטנים. כך תמנעו מסכנות הראדון.

רק החל משנת 2009, אז פרסם ארגון הבריאות של האו"ם את הסכנה שבראדון, החלה להתעורר המודעות והגז האציל נקבע כגורם הסיכון מספר שתיים לסרטן הריאות לאחר עישון סיגריות! לבינתיים, בעוד במדינות מתקדמות החילה המדינה בדיקות חובה על הקבלנים ובעלי הדירות בכדי לזהות רמת ראדון מסוכנת, בישראל אין חובת בדיקת ראדון ומאות אלפי דירות בישראל מצויים בסכנה כזו או אחרת של ריכוזי ראדון גבוהים מעל המותר.

אז מהו גז ראדון ואיך הוא גורם לסרטן?

ראדון נובע מההתפרקות הרדיואקטיבית של היסוד ראדיום (226Ra), הקיים בכל סוגי הקרקע וכמובן בחומרי בנייה העשויים מאדמה. בכל בית, אפילו המאוורר ביותר, קיים ראדון, כיוון שכל סוג קרקע וחומר בנייה המכיל אדמה פולט ראדון.

הראדון הוא גז ללא טעם, ריח או צבע ולא ניתן להבחין או לחוש בו ללא עזרי בדיקה מיוחדים. כוון שנחשב לגז אציל מבחינה כימית, הראדון אינו מתאחד עם יסודות אחרים וחודר בקלות דרך הקרקע ונקבוביות של חומרי בניה ומתפזר באוויר, כתוצאה מכך באוויר הפתוח ובכל מבנה קיים ריכוז מסוים של ראדון. בתוך הריאות, הופכים תוצרי הראדון לחומרים מסוכנים שהורסים את תאי הריאה והופכים אותם לסרטניים.

מהו ריכוז ראדון מסוכן?

​כדי להגן על האוכלוסייה מפני ראדון קבע המשרד להגנת הסביבה, בהתאם להמלצות הוועדה הבין-לאומית להגנה מקרינה (ICRP1), כי "רמת הפעולה", כלומר ריכוז הראדון המרבי המותר בבתי מגורים, תהיה 200 בקרל/מ"ק. כאשר הממוצע השנתי של ריכוז הראדון בחדר, בתנאי מחיה רגילים, עולה על רמת הפעולה, יש לבצע פעולות להקטנתו. כדי שריכוז הראדון בחדר ייצג את הממוצע השנתי, שניתן להשוות עם רמת הפעולה, יש למדוד אותו במשך 3 חודשים לפחות (באופן מעשי בין 3 ל- 6 חודשים) בתנאי מחיה רגילים.

ההמלצות לזוג צעיר לפני שכירת דירה

1. ההמלצה הראשונה והפשוטה היא להימנע לחלוטין מלשכור דירות בקומות מרתף, מחסנים וכדו'. בפרט אם מדובר בדירה עורפית או המצויה מתחת לקו הקרקע של הרחוב. שלמו כמה מאות שקלים יותר, ובאם אתם לא יכולים בשל מצבכם הפיננסי להוציא כסף נוסף על דמי השכירות, כדאי לכם עד מאוד להרחיק מעט לפריפריה החרדית (ביתר עילית, קריית ספר), לשכור דירה מרווחת ללא סיכונים מיותרים. לחילופין אתם יכולים לוותר על מחסני ומרתפי ירושלים ובני ברק ולנדוד למחסני ומרתפי אזור המרכז שם כמויות הראדון מעט יותר קטנות, אך עדיין דירה לא מאווררת במחסן עלולה לסכן את בריאותכם.

2. גם אם אתם מתכוונים לשכור דירת מרתף או דירה במחסן, אל תעשו זאת באזור ירושלים. הערים: ירושלים (וסביבתה), מעלה אדומים וערד נקבעו כערים בהם נמצאו כמויות הראדון הגדולות ביותר. אז גם אם האזור נראה לכם לחלוטין פסטורלי, ללא מפעלים ומבני תעשייה, גורם הסיכון מספר 2 לסרטן נמצא ממש בסמוך אליכם.

3. אם אתם בכל זאת מעוניינים לשכור דירה בקומת מרתף (בייסמנט), מחסן שהפכו אותו ליחידת דיור או דירה בקומת חניה פעלו לפי ההנחיות הבאות:

  • בדקו היטב האם ישנו אוורור בדירה. האם ישנה זרימת אוויר? שימו לב, בחודשי החורף רוב החלונות יהיו סגורים - בדקו האם יש אוויר בדירה בעת שכל החלונות סגורים (בדיוק כך!), במידה וחשתם כי האוויר דחוס עדיף להימנע לחלוטין מהדירה. אם אתם עדיין מעוניינים בדירה, פעלו לפי ההנחיות הבאות.
  • בקשו ממשכיר הדירה את בדיקת הראדון שנעשתה בדירה ובדקו האם היא מעל הערך המותר.
  • במידה ולא נעשתה בדיקה, בקשו ממשכיר הדירה את בדיקת הראדון שנעשתה עם בניית הדירה (רלוונטי לדירות חדשות יחסית) - החוק מחייב בדיקת ראדון בכל בית חדש.
  • במידה ולא נעשתה בדיקה, לא על ידי השוכרים הקודמים (בדקו איתם), ואין למשכיר את הבדיקה שנעשתה עם הבנייה או שמדובר בבית ישן, ההמלצה שלנו לבצע בדיקה בעצמיכם, ראוי לחלוטין כי המשכיר ייקח את עלות הבדיקה על חשבונו (הוא יוכל להציג אותה לדיירים הבאים ומדובר באינטרס שלו, במידה והוא טוען שהכול בסדר).
  • במידה והמשכיר מסרב, בצעו את הבדיקה על חשבונכם - עלות בדיקה עומדת על סביבות 400-500 ש"ח, כאשר המחיר נמצא בירידה עקב העליה במודעות ופתיחת חברות רבות המבצעות את בדיקת הראדון. על תתפשרו על 'חאפר'.

בהצלחה! יישוב טוב!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר