בחנו את עצמכם: עד כמה אתם חכמים?

בניגוד למבחני האיי קיו הארוכים, היקרים והמתישים למדי, הנה שאלון קצרצר שיכול לגלות מהי רמת האינטליגנציה שלכם בעזרת שאלה אחת בלבד. מעט מאוד הצליחו לעבור את המבחן, אך בקבוצת מהנדסי תוכנה של גוגל לא נכשל אף אחד (משפחה)

חיה כהן | כיכר השבת |
אחד המרכיבים החשובים במדידת האינטליגנציה זה כישורי הניתוח שלכם (צילום: הגרדיאן)

בניגוד למבחני האיי קיו הארוכים, היקרים והמתישים למדי, הנה שאלון קצרצר שיכול לגלות מהי רמת האינטליגנציה שלכם בעזרת שאלה אחת בלבד.

בלי לייאש מראש, אך מעט מאוד הצליחו לעבור את המבחן, אך בקבוצת מהנדסי תוכנה של גוגל לא נכשל אף אחד.

התבוננו היטב בארבעת הכרטיסים הלבנים שבתמונה הצהובה.

אנחנו יודעים בוודאות כי לכל כרטיס יש אות בצד אחד ומספר בצד השני. יצחק אומר: "לכל כרטיס שיש לו את האות D בצד אחד, יש את המספר 3 בצד השני".

כעת, השיבו על השאלה: על סמך זאת, מהו המספר הקטן ביותר של הקלפים שצריך להפוך כדי לברר אם יצחק אכן דובר אמת, ואילו קלפים (מתוך הארבעה) צריך להפוך? התשובה כתובה בסוף הכתבה.

אם עניתם נכונה, ברכותינו! כי זה אומר אחד מהשניים: או שלא התאפקתם וגללתם מיד למטה, או שאתם באמת חכמים ויכולים להיות חברים מן המניין ב'מנסה' (Mensa) - ארגון בינלאומי של אנשים מחוננים בעלי מנת משכל גבוהה במיוחד, השייכת רק ל-2% העליונים של האוכלוסייה, כפי שנבדק במבחן IQ תקני.

במקור, פורסמה השאלה הזו על ידי בן אמברידג' מהגרדיאן הבריטי. לדבריו, הוא העביר את השאלה למאות אנשים, ורק מעטים הצליחו להשיב נכון, ביניהם, כאמור, קבוצת מהנדסי גוגל שאף לא אחד מהם פישל. כיוון שאחד המרכיבים החשובים במדידת האינטליגנציה זה כישורי הניתוח והיכולת האנליטית, שלמהנדסים אלה יש בשפע, מסתבר.

אם טעיתם, יש לכך הסבר הגיוני: מדובר בתופעה הידועה הנקראת "הטיית אישור". כלומר, יש לנו נטייה לפרש, להעדיף ולזכור מידע באופן סלקטיבי שמאשר את הדעות או האמונות שלנו, ולהתעלם באופן בלתי פרופורציונלי ממידע שעשוי להביא אותנו לתוצאות חלופיות אחרות שיתכן שהן הנכונות.

איך זה קשור לתשובה השגויה? ובכן, רובנו אנשים די נדיבים ואנושיים. אנחנו מניחים באופן אוטומטי שיצחק צודק, ורוצים להפוך את כרטיס 3, למצוא את האות D מאחור ולקרוא בחיוך: "יפה מאוד, יצחק!".

אך, למרבה האירוניה, אנחנו שוכחים שהדרך הטובה ביותר לברר אם יצחק צודק, היא לנסות לסתור אותו ולמצוא ראיות לכך שהוא טועה.

התשובה: שני כרטיסים, את D ו-7

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר