"עם ישראל חי"

תיעוד: ילדי הפליטים מסוריה הדליקו חנוכייה

בתחילת השבוע נערכה בשער ברנדרבורג בברלין ההדלקה המסורתית של החנוכייה הגדולה באירופה. בין המשתתפים: ילדי פליטים סורים שהשתתפו בהדלקה לראשונה בחייהם. תיעוד (חנוכה)

החנוכייה הגדולה באירופה (צילום: המרכז היהודי ברלין)

בתחילת השבוע התקיימה בברלין ההדלקה המסורתית של נר ראשון של חנוכה בשער ברנדנבורג, אחד מסמליה החשובים של גרמניה. את הלפיד ממנו הודלקה החנוכייה הבעירו ילדי פליטים מסוריה ביחד עם ילדים יהודיים.

החנוכייה עצמה, הנחשבת לגדולה ביותר באירופה, הודלקה על ידי שרת התרבות הגרמנית פרופ' מוניקה גרוטרס ורב הקהילה היהודית הרב יהודה טייכטל. באירוע השתתף גם יו"ר המועצה המרכזית של המוסלמים בגרמניה איימן מאיזק ונציגי מסגדים בעיר.

באירוע, שהפך למסורת והתקיים בכיכר פריז ההיסטורית, בה ממוקם השער, השתתפו כאלפיים איש, רובם חברי הקהילה היהודית המקומית, לצד תושבי ברלין שאינם יהודים. "70 שנה לאחר שחרור מחנה הריכוז אושוויץ ו-50 שנה לאחר כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבין גרמניה – החיים היהודיים בגרמניה שוב במקומם הראוי. כמה סמלי שאנו פה בשער ברנדנבורג – אשר יותר מכל מקום אחר סימל את הזמנים היפים ביותר מחד והחשוכים ביותר מאידך בהיסטוריה של גרמניה – חוגגים יחד את החנוכה" אמרה שרת התרבות גרוטרס לפני שהורמה באמצעות מנוף מיוחד להדליק את החנוכייה.

רב הקהילה אמר באירוע כי "לפני מספר שבועות היינו עדים למתקפת טרור בפריז שהפיצה פחד וחשיכה. אנחנו כאן הערב בשביל להגיד שהאור ינצח את החושך ואת העריצות. המסר של היותנו כאן הוא שהשלום והסובלנות הם חזקים יותר מהמחלוקות. למי שמפיצים את הפחד יש מטרה אחת בלבד, והיא הרס האחדות והשלום בין בני התרבויות". את נאומו סיים הרב טייכטל במילים "עם ישראל חי".

לצד הקהל הרב השתתפו באירוע גם שגרירים רבים, ביניהם, שגריר ארצות הברית ג'ון אמרסון, ציר ישראל בגרמניה אבי ניר, שגרירי בריטניה, פולין, איטליה, אוקראינה, ברזיל, דנמרק, ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר