כל הדרכים להתמודדות עם עובש ולניקוי עובש

החורף הגיע ואיתו העובש. פתאום המקלחת מתמלאת כתמים שחורים ולא נעימים. זה לא אסתטי, אבל זה גם מסוכן וכשזה מגיע לאוכל זה גם מגעיל. כך מטפלים ומונעים עובש (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
עובש בהגדלה מיקרוסקופית (שאטרסטוק)

לפני הכל, בואו נכיר את העובש. האויב הקטן שלנו על תקרת המקלחת, מאחורי המקרר ובמקומות רבים אחרים ובלתי צפויים בעליל. אז מהו עובש? עובש הוא בעצם שם כללי לפטריות המכסות משטחים שונים, ובעיקר משטחים לחים ומוצרי מזון מסוגים מסוימים. לעתים קרובות העובש מכיל נבגים שהם בעצם סוג של תאים המסייעים לעובש לשרוד. הנבגים האם האחראיים על הבעיות הבריאותיות הנגרמות כתוצאה מעובש לאנשים בעלי מערכת חיסון חלשה וכן ללוקים במערכת הנשימה. כיום ידועים אלפי זנים שונים של עובש, להם מאפיינים שונים ומגוונים. אך רק מעטים מהם מסוכנים לבני אדם. כולם זקוקים ללחות על מנת לגדול ומעטים אף גדלים בסביבה מימית.

מלבד הבעיה האסתטית והמסוכנות הבריאותית, לעובש גם צד טוב, יש לו שימוש בתעשיית המזון, המחקר והרפואה כמפרק ביולוגי של חומרים טבעיים. לא יודעת אם תאהבו את זה, אבל יש לא מעט גבינות מעובשות שעולות מאות שקלים לקילו של תענוג צהוב ומנוקד בעובש שחור,אפור וכחול. יאמי.

עובש. כמה זה מסוכן?

כאמור, ישנם סוגי עובש רבים השונים זה מזה, השוני מתבטא בסוג הפטרייה ובעיקר ברמת המסוכנות שלה לבריאות. קיימים עובשים מסוימים שעלולים לגרום לתגובות אלרגיות ולבעיות נשימתיות, ויש המסוכנים יותר שאף עלולים ליצור "מיקוטוקסינים" (מהמילה היוונית mykes (פיטריה ) ומהמילה הלטינית toxicum (רעל). בעצם סוג של רעלנים המיוצרים ע"י מינים רבים של פטריות. ש.מ.) שעלולים לגרום למחלות.

עובשים חולפים די מהר על ידי ריסוס אקונומיקה או חומרים ייעודיים לסילוק עובש. אך גם לאחר הסרת השכבה החיצונית הנראית על הקיר, על התקרה או מאחורי הארון לעיתים, ובפרט עם העובש לא טופל זמן רב, נותר עובש בפנים הקיר. במידה ומדובר בעובש מזן מסוכן ובדירה לא מאווררת מספיק, העובש עלול לגרום למחלות ולהפרעות בדרכי הנשימה גם אחרי שאינו נראה מבחוץ. בכדי לדעת באיזה עובש מדובר, או אם כבר שמתם לב שיש עובש בצורה יוצאת דופן על קירות הבית שלכם, כדאי להזמין איש מקצוע שיבדוק ויאתר את זן העובש עד כמה הוא מסוכן, ובמקרה הצורך אף יבצע טיפול המסיר לחלוטין את העובש.

עובש. כך נזהה אותו

עובש ונבגיו הם רכיב שכיח באבק. עם זאת, כאשר כמות הנבגים רבה, הם עלולים להיות מסוכנים לבני-אדם ועשויים לגרום לאלרגיות ולבעיות במערכת הנשימה, כאמור. חשיפה לטווח ארוך, לדוגמה, חשיפה בבית, עשויה להיות מזיקה באופן מיוחד, אך במידה ואתם מתגוררים בבית בו העובש הוא אורח קבוע, תוכלו לחוש בו מאחר והוא גורם באופן עקבי לסימפטומים הדומים לאלרגיה: עיניים לחות, שיעול, כאבי ראש ומיגרנות, בעיות בנשימה, עייפות, אף סתום והתעטשויות לעתים תכופות.

הסימפטומים האמורים מסייעים לזהות כי בבית קיימת בעיה של עובש גם כאשר העובש אינו נראה. בדרך כלל העובש מיצר שכבה שחורה או אפרפרה על גבי המשטח עליו הוא צומח, חשוב מידי פעם, אם כן, לבחון משטחים לחים, חמים או החשופים לאדים כדי לוודא שלא צמח עליהם עובש. אם אתם מזהים בתוך המקרר עובש מידי פעם, או על מוצרי גבינה השוכבים זמן רב במקרר סביר להניח כי יש נבגים אף במקומות אחרים בבית וחשוב לוודא זאת ולחטא את המקומות האמורים.

6 דרכים למנוע עובש

1. נקו את פנים המקרר פעמיים בשנה בתמיסת מי סודה (שקית אחד של אבקת סודה לאפייה המעורבת בליטר מים). את כתמי העובש השחורים יש לנקות עם אקונומיקה ההורגת את הנבגים ומחטאת את המקרר, הסודה, לעומת זאת, דוחה עובש ומבטיחה שבזמן הקרוב נבגים חדשים לא יתנחלו בין מדף הגבינות למגירת הפירות.

2. השתדלו לאוורר את הבית, בפרט את המקלחת ומקומות אחרים המועדים ללחות מוגברת. הממ"ד, למשל, בנוי מקירות בטון עבים ומועד ללחות בפרט בימי החורף, הקפידו על חלון ודלת פתוחים.

3. שמרו על ניקיון המטליות ומגבות המטבח, החליפו אותם לעיתים קרובות. ריח מעופש יעיד על התפתחות עובש במטלית, כדאי להשליך אותה במקרה כזה כדי למנוע מהעובש להתפתח למקומות נוספים.

4. הקפידו לאוורר את הבית היטב. במקרה ואתם מתגוררים בדירת מרתף או בדירת חניה, חשוב כי תבדקו את רמות הלחות בדירה לפני כניסתכם (רמה של יותר מ-30% לחות היא כר להתפתחות עובש).

5. בדקו שאינכם רוכשים פירות וירקות עם עובש (לא פעם הפרי נראה מצוין, אך רק במבט קרוב ניתן יהיה להבחין בעובש המתפתח). אכסון פירות וירקות עם עובש גורם להתפתחות העובש במקרר אל מוצרי מזון אחרים.

6. השתדלו לקנות מזונות בכמויות קטנות ולהשתמש בהם בתוך זמן קצר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר