לא נתגעגע

אחרי 26 שנים: "איראן מחפשת מחליף לחמינאי"

בצעד נדיר ביותר, הודה נשיא איראן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'ני כי מדינתו מחפשת מחליף למנהיג העל שלה - עלי חמינאי. להודעה עשויות להיות השלכות למעמדו של רוחאני בעם האיראני (עולם)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

סוף עידן באיראן: נשיא איראן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'ני הודה היום (ראשון) בצעד נדיר ביותר כי ועדה איראנית החלה בהליכים לבחירת מועמדים לתפקיד המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית במקומו של מי שמכהן כמנהיג העליון במהלך 26 השנים האחרונות, עלי חמינאי.

חמינאי הוא המנהיג העליון השני בסך הכל מאז ההפיכה באיראן בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת, זאת מאחר שהמנהיג העליון באיראן נבחר לכהונה לכל חייו, או עד שיחליט לפרוש. המנהיג העליון מחזיק בידו כוח משמעותי ביותר ובין היתר נחשב כמפקד העליון של הצבא האיראני.

חמינאי נבחר לתפקידו כאמור לפני 26 שנים על ידי מועצה מיוחדת בה חברים 86 מולות (אנשי דת), זאת לאחר מותו של האיתואללה חומייני שהיה המנהיג העליון הראשון של איראן לאחר המהפכה האיראנית. קודם לכן שימש כנשיאה השלישי של הרפובליקה האיסלאמית של איראן במשך 2 קדנציות כשהוא נחשב למקורבו ולשותפו לדרך של חומייני.

לפני כשנה אושפז חמינאי במצב קשה לאחר שמערכות גופו קרסו כתוצאה מסרטן הערמונית בו לקה לפני מספר שנים, וההערכה במערב היא כי למרות שחזר מאז לתפקד ואף אישר ככל הנראה את הסכם הגרעין עם המעצמות. באיראן החלו לחפש מחליפים לחמינאי בן ה-75.

למרות זאת, הודעתו של רפסנג'ני היום הינה חריגה ביותר מאחר שבאיראן לא נהוג לדון בפומבי בעניינו של המנהיג העליון משום שהדבר עלול להוביל להיחלשות במעמדו הרם באיראן.

תפקידו של המנהיג העליון באיראן רב משמעות, שכן מלבד העובדה כי המנהיג העליון הוא כאמור המפקד העליון של כוחות הצבא האיראניים ורק הוא יכול לאשר יציאה למלחמה וחתימת הסכם שלום, המנהיג גם אחראי באופן ישיר על התוויית מדינות החוץ של איראן ובכוחו לאשר או לפסול מועמדים לנשיאות איראן ולפרלמנט האיראני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר