"בנס נמנע אסון"

תושבים שומרי שבת ברעננה לא ידעו על מצב החירום: "לא הגיוני"

בשבת הוכרז מצב חירום ברעננה, כשמחבל הסתובב בעיר במשך דקות ארוכות עד שנתפס. העירייה עדכנה באמצעות התקשורת והרשתות החברתיות, אך שומרי השבת לא ידעו מכך כלל (ארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
פיגווע ברעננה, ארכיון (צילום)

במשך דקות ארוכות הוכרז בשבת האחרונה מצב חירום בעיר רעננה, כשמחבל ערבי הסתובב ברחובות העיר לאחר ביצוע פיגוע ואף נכנס לאחד הבתים עד שנלכד, העירייה עדכנה על מצב החירום באמצעות כלי התקשורת ואף ברשתות החברתיות, אך התושבים שומרי השבת בעיר לא ידעו כלל על מצב החירום ולא ידעו להיזהר.

תושבת העיר ענת רוזנצוויג מתחה ביקורת נגד העירייה בשיחה עם "כיכר השבת": "על אף שדווח על מצב החירום בכל אמצעי התקשורת וכן בדף הפייסבוק העירוני, וכל התושבים נקראו להישאר בבתים, לא הייתה שום כריזה ברחבי העיר לתושבים שאינם מחוברים לאלקטרוניקה בשבת. כפועל יוצא, אחוז ניכר של תושבי רעננה שהינם שומרי שבת לא היו מודעים למצב החירום בעיר והמשיכו בשגרה כרגיל".

היא מספרת שבנה הסתובב חופשי ברחוב כי לא ידע על התרחשות הפיגוע: "אני באופן אישי שלחתי ילד בן 10 לבד לבני עקיבא, כמו בכל שבת, מבלי לדעת שיש בדבר כל סכנה. בנס, זה לא הסתיים באסון".

"זה חוסר אחריות לחלוטין והגיע הזמן שכל העיריות ידווחו בזמן חירום גם בשבת כמו שהתרחש במבצע צוק איתן שפיקוד העורף התריע על אירועי חירום. הרי אף אחד מאיתנו לא יודע מתי יתרחש הפיגוע הבא ואולי הוא יתרחש בשבת. לא הגיוני בשום צורה ששומרי השבת לא מודעים לסכנת חיים ולהוראות מצב חירום בגלל שהם שומרים שבת", הוסיפה.

בפנייתה למערכת הביטחון ולעירייה היא מבקשת, "להיערך למצב חירום שחל בשבת ולצורה ליידע את התושבים שומרי השבת. יש הרבה דרכים יצירתיות לעשות זאת, בין אם על ידי כרוז שעובר ברחובות, הפעלת צופרי אזעקה של פיקוד העורף על צליל ספציפי שמשמעותו אירוע חירום בעיר, ועוד רבים".

בתשובה לפנייתה לעירייה היא נענתה "נדאג לעדכן את הגורמים הרלוונטיים". ביקשנו את תגובת ראש העיר זאב ביילסקי אך זו טרם נתקבלה.

שלושה בני אדם נפצעו בפיגוע, אחד באורח קשה, עדי ראייה סיפרו אמש כי המחבל ניסה להיכנס לבית כנסת בגן העלייה בעיר, בית כנסת שנמצא במרחק של מאות מטרים בלבד מהמקום בו הוא נלכד לבסוף על ידי כוחות הביטחון. עוד מספרים עדי הראייה כי הדקירות בוצעו ברחוב אנילביץ' בעיר ולאחר מכן נמלט המחבל לרחוב רמח"ל. הוא ניסה להיכנס לבית אולם כלב תקף אותו. כשהוא ברח לחצר הוא נלכד על ידי שוטרים.

רוני ימין שמתגורר בסמוך לבית הכנסת וראה את המתרחש, שחזר אמש ל"כיכר השבת" את שאירע: "ראיתי את האישה שנפגעה, היא סיפרה שהמחבל התנפל עליה וניסה לדקור אותה. היא עמדה בכניסה לעזרת נשים בבית הכנסת. היא צעקה 'מחבל' והוא נמלט אבל המשיך לדקור עוד".

לדברי עד הראייה, "ברגע שהאישה שנפצעה צעקה 'מחבל', המתפללים סגרו את דלתות בית הכנסת מחשש שהוא יצליח להיכנס. המתפללים ניצלו בנס", אמר רוני והוסיף כי בזמן הפיגוע היו עשרות מתפללים בבית הכנסת: "אם הוא היה מצליח להיכנס לבית הכנסת, האסון היה גדול. היו כאן הרבה מתפללים. אם הוא היה נכנס אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר