השר גלעד ארדן: אם מצב האבטחה במירון לא ישתנה - נסגור את המקום. צפו

ח"כ מוזס שאל את השר לביטחון פנים גלעד ארדן, על איום המשטרה לסגור את ציון הרשב"י בשל המחלוקת בנושא האבטחה ונענה כי אם המצב לא ישתנה, לא תהיה ברירה אלא לסגור את המקום (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר גלעד ארדן (צילום: הדס פרוש ומאיר וקנין, פלאש 90)

השר לביטחון פנים, גלעד ארדןף מאיים היום (רביעי) בסגירת ציון הרשב"י במירון למתפללים במידה והאבטחה במקום לא תשתנה.

במהלך דיון במליאת הכנסת, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, עלה ושאל את השר ארדן: "השאילתה מתייחסת לאיום המשטרה לסגור את אתר הרשב"י. המשטרה מאיימת לסגור את אתר רשב"י בשל ויכוח על אחריות לאבטחת המקום. באתר מבקרים מיליוני איש בשנה, והוא השני בארץ במספר המבקרים בו".

"רצוני לשאול: 1. האם המידע נכון? 2. מה ייעשה לפתרון הבעיה?", אמר מוזס.

השר ארדן הסביר בפתח דבריו את החשיבות בציון הרשב"י: "מתחם קבר הרשב"י במושב מירון בצפון כמובן נחשב לאחד המקומות הקדושים והחשובים ביותר ברחבי הארץ. וכפי שצוין בצדק בשאילתה, בכל ימות השנה - אני מתנצל על הקול שלי ועל הצרידות - בכל ימות השנה מגיעים אלפי מבקרים לאתר הקבר. וכידוע, בחגים ובמועדי ישראל, כולל כמובן ל"ג בעומר, המספרים גם מגיעים לעשרות ומאות אלפים של מבקרים".

לדבריו: "הממשלה ה-32 החליטה ביום 27 בנובמבר 2011 - לפני למעלה מארבע שנים, ארבע וחצי שנים - היא החליטה להקים חברת ניהול אשר תקבל אחריות לניהול, שימור, הפעלה, תחזוקה ואבטחה - אבטחה - של מתחם הקבר באופן שוטף.

"עוד נקבע באותה החלטה, שאתר קבר הרשב"י יצורף לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, ועל כן הוגדרה חברת הניהול כגוף מונחה על-ידי משטרת ישראל בהתאם לחוק זה. כלומר, אני מחדד, שהממשלה החליטה כבר לפני כמעט חמש שנים, שתוקם חברת ניהול, שהיא זאת שתאבטח את המקום".

"בפועל, לצערי", טען השר לביטחון פנים, "עד היום טרם החלה פעילות חברת הניהול והאבטחה במתחם, ולמעשה האבטחה שם עד היום ממומנת על-ידי המשרד לשירותי דת, בפיקוח של ועדה שמונתה על-ידי בית-המשפט העליון, שכל הנושא הזה התגלגל אליו, והייתה אחראית על ניהול האתר ואישור כל נושא שקשור אליו".

ארדן הסביר את הצורך באבטחת מירון: "כאמור, ואני חושב שהיום על רקע גל הטרור זה ברור מאוד, שעל הרקע הזה ועל מנת להבטיח את ביטחון המבקרים הרבים באתר - לא רק בל"ג בעומר, כל יום – המשטרה הנחתה להציב באתר הזה מאבטחים חמושים ובעלי הכשרה מתאימה.

"ואין ספק, ואני מוסיף למה שאמרתי קודם, בגל הטרור הנוכחי מאוד בולט שהמחבלים גם מחפשים גם במיוחד לפגוע או בלובשי מדים או באנשים שברור לכל שהם יהודים על-פי הסממנים החיצוניים שלהם, ולכן אתר כזה גם הוא יכול להוות מוקד לפעולות חבלניות".

"ולמרות כל מה שאמרתי עד כה, בביקורת שנערכה עלה, שהאבטחה, כפי שתיארתי, כנדרש לא הוצבה. ולכן עמדת משטרת ישראל הנסמכת על החלטת הממשלה היא שהאחריות לביצוע האבטחה בכפוף להנחיות המשטרה מונחת לפתחו של המשרד לשירותי דת, כמי שאחראי בפועל על ניהול האתר על כל היבטיו. ואני שוב מדגיש, שבהיעדר אבטחה חמושה באתר, קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור וביטחונו", הצהיר השר.

השר לביטחון פנים הוסיף כי "חשוב להדגיש גם כי בהתאם להחלטת הממשלה שהזכרתי, משטרת ישראל הקימה כבר במקום נקודת משטרה ואני מניח שחבר הכנסת מוזס ראה אותה. היא אף הקצתה ארבעה תקנים של שוטרים לצורך שמירה על הסדר הציבורי במתחם הקבר".

בשלב זה עבר ארדן לדבר על האיום לסגירת ציון הרשב"י: "יחד עם זאת, שוטרים אלה אינם יכולים להוות מענה לצורך אבטחת כלל המתחם. משטרת ישראל היא לא חברת אבטחה, היא לא מציבה מאבטחים בכל רחבי המדינה. אפילו, למשל, בהר הזיתים האחריות על האבטחה היא על משרד השיכון. כך זה נכון. לא מגייסים שוטרים ומכשירים אותם לאורך חודשים ארוכים כדי לשים אותם במקום אחד בלבד. לשם כך יש חברות אבטחה ומי שאחראי על ניהול המקום, כמו להבדיל אלף אלפי הבדלות, מקום ציבורי או דיסקוטק או כל מקום שהציבור מבקר בו בהמוניו, יש אחריות למי שמפעיל את המקום.

"בשבועות האחרונים מתנהלים דיונים בין הדרגים המקצועיים במשרדי לבין המשרד לשירותי דת. אני חושב ומאמין שניתן יהיה להגיע יחד עם כל הנוגעים בדבר לפתרון מוסכם שיבטיח את המשך פתיחת האתר לכלל הציבור המעוניין לבטל בו תוך נקיטת סידורי אבטחה הולמים לאתר בעל חשיבות בסדר גודל כזה.

"אבל, אני אומר זאת שוב וזה לא חס וחלילה איום: אם המצב לא ישונה, אכן לא תהיה ברירה למשטרה ואני גם לא אוכל להנחות אותה אחרת, כי היא זאת שנושאת באחריות מכוח החוק על ביטחון הציבור ושלום המבקרים. לא תהיה ברירה למשטרה אלא להורות על סגירת האתר. אני מקווה ומאמין שלא נגיע לכך. אני מקווה שהמשרד לשירותי דת יעשה את אשר הוא נדרש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר