ראיון מיוחד

יוסף משה כהנא: "שאני אדבר על ליפא שמעלצר? אולי הוא יותר צדיק ממני"

על התופים המרעישים בחתונות: "זו לא מוזיקה ולא דאנס, זה רעש" • על ליפא שמעלצר: "הוא איש שעושה הרבה מאוד חסד. למה הוא לא מתחבר למוזיקה חסידית?" • ומה האלבום הכי מוצלח שלו? המפיק של חסידות בעלזא וסדרת 'לחיים' ר' יוסף משה כהנא בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" (מוזיקה)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: אהרן רבינוביץ)

יוסף משה כהנא, מי שמפיק בשנים האחרונות את כל אלבומי חסידות בעלזא וחתום על עשרות אלבומים של חסידיות נוספות, מדבר בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" על עשייתו המוזיקלית והשינוי שעוברת בשנים האחרונות המוזיקה החסידית.

"אני אדם חרדי, חסידי, בעלזאר חסיד" מספר כהנא על עצמו בתחילת השיחה, "מתעסק במוזיקה חסידית אותנטית, לא דאנס וטראנס, אלא דברים אמיתיים. מוזיקה אמיתית ששרים בחסידיות בטיש. אני מפיק את הדיסקים של חסידות בעלזא. הוצאתי כבר 12 אלבומים של החסידות".

כהנא הפיק כאמור אלבומים של חסידויות אחרות חוץ מבעלזא, "אני מפיק לכל החסידיות. במוזיקה אף פעם לא הייתה פוליטיקה. תמיד שרו שירים של עמים אחרים והמוזיקה מאחדת את כולם" הוא אומר.

מה האלבום שלך שזכה להצלחה הגדולה ביותר?

"האלבום הכי חשוב והכי פופולרי הוא "לחיים טיש 1". השיר שהכי התפרסם מהאלבום הוא "ק-ה אכסוף". האלבום גרם שילדים ישירו ביחד עם האבא בשבת את השירים הללו".

אתה עוסק הרבה מאוד שנים במוזיקה. מה דעתך על השירים והמקצבים החדשים שנכנסו לאחרונה למוזיקה החסידית?

"אם אפשר לשיר את השיר הזה בטיש וזה חסידי, אז זה בסדר. כיום עושים את זה הרבה יותר מפעם. הדאנס שנכנס עכשיו עושים את זה לשירים שלא מתאימים. עושים את זה לשירים שרוצים להקפיץ את הרוקדים בחתונה. אני בטוח שכל המקצבים האלו הם בסדר, אבל לעשות סתם רעש אפשר לעשות ללא שיר".

מה אתה חושב על השירים של ליפא שמעלצר שעוררו לאחרונה סערה - גם מבחינת המקצבים, גם מבחינת הקליפים וגם מבחינת המילים?

"בדרך כלל אני לא מדבר על אנשים באופן אישי, אבל דווקא פה הזכרת שם שאני מכיר טוב. ליפא עוזר לאנשים, אדם עם טוב לב, עושה הרבה מאוד חסד, והוא גם זמר טוב ושחקן טוב. הוא אדם מוצלח. השאלה היא למה הוא מתחבר לשירים כאלה, זו השאלה. למה הוא לא מתחבר לחסידי, הוא יכול להיות זמר חסידי טוב מאוד".

"עושה הרבה מאוד חסד". ליפא שמעלצר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"בנוגע לשיר בו"ה אני לא הבנתי שהוא רצה לזלזל, אבל אני מבין שברגע שאתה לוקח דבר כזה אז זה יכול להישמע כך, אז אני מבין את הצד שכנגד. אני לא רוצה להיכנס לזה כי מי אני שיחווה דעה על בן אדם. יכול להיות שהוא יותר צדיק ממני, אז איזו זכות יש לי לדבר על אדם מסוים?".

"לפני שאני הגעתי היו הרבה זמרים שחשבו שהדרך היחידה להקפיץ את הציבור זה לקחת שירים מהגויים. היו צדיקים שלקחו שירים מהגויים ותקנו את זה, אבל השאלה איזה שיר אתה לוקח ואיזה מקצב יש לו. האם אתה יכול אחרי השיר ללמוד קצת או להגיד תהילים".

"הבעיה היא בחתונות, לדעתי שם נמצאת הנקודה. בהופעות, הצעירים הם אלו שרוקדים, הם נותנים את הפידבק לזמרים, אז התזמורת מתחילה לתת להם ולהקפיץ אותם. פעם היה עניין לתת בבסים. זה היה ברמה שאי אפשר היה כבר להיכנס לחתונות. זה לא טראנס ולא מוזיקה, זה רעש".

יוסף משה כהנא בראיון לכיכר השבת (צילום: כיכר השבת)

"בירושלים אסור לנגן מוזיקה ומותר לנגן על תופים. אני נכנסתי לרב אלישיב ושאלתי אותו למה מותר תופים, האם זה בגלל שזה כלי אחד? והוא אמר לי שזה בגלל שתוף זה לא כלי. התופים הם לא מוזיקה. משם זה מתחיל ועובר לזמרים בהופעות שחושבים שזה יצליח כך. אם בחתונות יהיו יותר שירים חסידיים, ויש הרבה כאלו, אז לא צריך את זה. זה פשוט מיותר.

"עכשיו אנחנו מוציאים את "לחיים קומזיץ 2". יש פה כל הלהיטים החדשים, עם 24 שירים, תזמורות וילדי פלא. בקיצור, שווה מאוד" הוא מספר לסיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר