בניגוד לדעת הרבנים הראשיים

בג"ץ קבע: אישה יכולה להתמנות למנכ"לית בתי הדין

שופטי בג"ץ קבעו כי גם אישה תוכל להתמנות למנכ"לית בתי הדין הרבניים. במקביל, נקבע כי יש למנות דיינים קבועים לביה"ד הגדול בתוך 3 חודשים, אחרת בג"ץ ישקול לבטל המינויים הזמניים (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט - פלאש90)

בניגוד לדעת הרבנים הראשיים: בית המשפט העליון קבע בצהריים (חמישי), כי אישה תוכל להתמנות לתפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבניים, לראשונה מאז קום המדינה.

ההחלטה מגיעה בעקבות עתירה של ארגוני נשים, שטענו כי על פי המצב הקיים רק גבר יכול להתמנות לתפקיד מנכ"ל בית הדין, שכן התפקיד מחייב הסמכה לרב עיר או דיין.

כאמור, בצהריים, קבע בג"צ - שגם אישה תוכל להתמנות לתפקיד, וזאת בניגוד לחוק הדיינים הקובע גם הוא שמנכ"ל יהיה בעל הסמכה לרב עיר או דיין.

בעבר שיגר הראשל"צ ונשיא בתי הדין הרבניים הגר"י יוסף, מכתב חריף לשרת המשפטית לשעבר ציפי לבני, נגד מינוי אשה לתפקיד.

בתשובה לעתירה ששיגרו הרבנים הראשיים הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"ד לאו, כתבו הרבנים: "עמדתנו חד משמעית שיש למנות לתפקיד רק מי שמשמש כדיין או בעל כושר לדיינות".

במכתב שכתבו הרבנים הם מציינים כי על פי החוק רק מי שמכהן כדיין או בעל כושר דיינות יכול להתמנות לתפקיד: "תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים אינו תפקיד ניהולי, הנושא בתפקיד זה חייב להכיר היטב את נושאי ההלכה עליהם אמונה ואחראית מערכת בתי הדין הרבניים".

לדבריהם: "גם הצורך לעקוב אחר פעילות דייני בית הדין מחייב לרדת לעומקה של הלכה. לעיתים, מי שלא קיבל יומו בבית הדין, קובל דרך הנהלת בית הדין כלפי בית הדין".

"אנו חושבים שרק מי שבא מתוך מערכת זו", קובעים הרבבים הראשיים, "ומכיר את נבכיה וכמובן את הפן ההלכתי שבמרחבו ניתן לפעול יכול לנהל מערך כזה כראוי. על כן עמדתנו חד משמעית כי רק מי שמכהן כדיין או בעל כושר לכהן כדיין יכול למשרה זו".

הרבנים מזהרים כי שינוי במצב "ישבש את תפקודו" של בית הדין. במכתב למעשה עוקצים הרבנים הראשיים את סגן שר הדתות לשעבר אלי בן דהן שכיהן בעבר כמנכ"ל בתי הדין הרבניים, וזה למרות שלא היה לו כושר לכהן כדיין.

בתוך כך, בג"צ דן גם בעתירת 'התנועה למדינה יהודית', שעסקה באי מינוי דיינים קבועים לבית הדין הגדול. בהחלטה קבעו השופטים כי יש למנות דיינים בתוך שלשה חודשים, וכי אם הדבר לא יבוצע, הרי שבית המשפט ישקול לבטל את המינויים הזמניים. מה שאומר שבית הדין הגדול יסגור את שעריו.

כזכור, אמש פורסם לראשונה ב"כיכר השבת" כי יו"ר הוועדה למינוי דיינים השר יובל שטייניץ הודיע כי בשבוע הבא יקבע מועד לכינוס הוועדה בכדי לדון על מינוי דיינים לבית הדין הגדול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר