שימוש בטלפון נייד בשעת עצירה

אז מה קורה אם שוטר תופס אותך עם הסלולרי ביד בעת עצירה ברמזור? ומה אם הסלולרי באוזן באמצע שיחה סוערת? עו"ד רוני פאלוך עושה סדר בענייני סלולר, נהיגה, קנסות ונקודות (משפט)

עו"ד רוני פאלוך | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

לאחרונה הרבו לעסוק בשימוש בטלפון נייד ב"שעת נהיגה", הפסיקה נחלקה ביחס להגדרת "שעת נהיגה". כלומר, האם גם בשעת עצירה או עמידה קיים האיסור להשתמש במכשיר סלולארי.

החובה הבסיסית על פי חוק הינה, לאחוז בהגה בשתי ידיים, כאשר נוסח החוק קובע כי : תקנה 28 לתקנות התעבורה מסדירה ואומרת " (א) אדם שנוהג ברכב, חייב להחזיק בידיו את ההגה כל עוד הרכב בתנועה. אולם, הוא רשאי להסיר יד אחת מההגה אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה. (ב) (1) בזמן שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב- (א) לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית. (ב) לא ישלח או יקרא" s.m.s..

עוד חשוב לציין כי אף נקבע בתקנה 169 לתקנות התעבורה, כי אין לנהוג או ללכת בכביש, כשלאוזניים צמודות אוזניות המחוברות למכשיר להשמעת צלילים או קולות, חוץ מאוזניות המחוברות למכשיר שמיעה רפואי. בבית המשפט העליון ברע"פ 3237/99 אהובה לוי נ' מדינת ישראל: נדונה השאלה, האם הוראה זו אוסרת גם הצמדת אוזניה אחת לאוזן אחת והאם שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה באמצעות אוזניה מותר. נפסק, כי השימוש באוזניה אחת לא מהווה עבירה.

בשנת 2014 החליטו באגף התנועה במשטרת ישראל להקל עם הנהגים והוציאו הנחיה חד משמעית וגורפת האוסרת על השוטרים לרשום מעתה דו"חות לנהגים שדיברו או התעסקו בנייד בעת שכלי רכבם עומד בצומת או בצד הדרך בצורה לא מסוכנת, זאת על אף שדי ברור שהתרת ההתעסקות בסלולרי בעת עמידת הרכב באור אדום, כשהנהגים לא יודעים מתי בדיוק הוא יתחלף לירוק, למעשה יוצרת מצב בו רבים מהם ימשיכו את השימוש גם בהתחלף האור לירוק.

בהנחיה ששוגרה הודגש באופן ברור כי מעתה חל איסור על רישום דו"ח לנהג שדיבר בסלולרי או שיגר הודעה בעת שרכבו עמד ברמזור או בשולי הכביש. מסתבר שהנחיה הזו מגיעה לאחר מקרים רבים של נהגים שקיבלו דו"חות על שימוש בסלולרי בעת שהייה ברכב במצב עמידה, ביקשו להישפט וזכו בבית המשפט לביטול אוטומטי של הדו"ח.

יש לזכור כי מדובר על הנחיה משטרתית ולא על פסיקה מחייבת. במהלך השנים האחרונות נתנו מספר פסקי דין סותרים ע"י בית הדין לתעבורה כאשר בחלקם נפסק כי מותר לנהג לדבר בטלפון נייד תוך כדי אחיזה בו בעת עמידה ברמזור וחלקם קבעו שאסור. כך היה גם כאשר הסוגיה הגיעה לפתחו של בית המשפט המחוזי - לא היתה אחידות דעים ביחס לנושא זה.

ללא קשר- אסור לשכוח כי החזקת טלפון נייד בשעת נהיגה אסורה וזאת לפי תקנות התעבורה.

הכותב הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" העוסק בתחום התעבורה

www.lp-adv.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר